Bete under tävlingssäsongen? Dålig idé?

Sv: Bete under tävlingssäsongen? Dålig idé?

Hihi, det är ju ett tag sen sommaren nu-Amazing. Han fick gå ihop med en annan valack, och de gick en hel månad ute, tills säsongen var över.Hagen hade inte så mkt gräs, men tillräckligt för att de skulle ha nåt att göra. Dock var de inne hela natten. De tjafsade lite första dagarna och båda hade nåt sår som de antagligen orsakade varann. Nu går de också ihop i en rasthage och trivs hur bra som helst :-) Han blev inte mkt tjockare, fick lite kraftfoder på morgon och kvällen. Psykiskt så var han en helt annan häst, nöjd och harmonisk och lycklig. Och hovarna som brukar bli torra och spricka på somrarna blev fuktiga, hela och fina när de fick gå i det fuktiga gräset hela dagarna. Faktiskt! det här gör vi om nästa sommar igen. Och jag tror dottern håller med.

Ur form kommer hästen iaf inte om den går med andra hästar. När de är i flock rör de sig oftast lite hela tiden, de promenerar, leker osv. (om de har en stor hage att vara i). Min häst, som är 23-år, dvs lite äldre :), har ett ganska styvt bakben, då han har artros där eftersom han har haft så många skador i det benet. På vintern när han står stilla i en liten hage, blir han ofta styv i bakbenet, men när han varit ett par månader på sommarbete med andra, och promenerat omkring hela tiden, är hans ben bättre än någonsin. :)

Skaderisk finns det alltid, man kan ha otur och olyckan kan ske när man minst anar det, bara av en tillfällighet. Min häst t.ex fick en svår senskada för ett par år sedan i ena frambenet, och inget annat hände än att vi galopperade ute i terräng, han blev ivrig, gjorde galoppombyte i sin iver och trampade snett. I nästa sekund kunde han inte stå på benet. Skaderisk finns det alltid enligt mig. Sen beror det ju förstås på hästarna er häst ska gå med. Om de är elaka mot er häst kan det finnas en risk att hästen blir sparkad. Men om de är snälla kompisar, är er häst bara lyckligare om den får vara tillsammans med andra. :) Hästen är gjord för att gå på bete i flock. Så om jag skulle vara ni skulle jag låta den beta lite med kompisarna och få njuta :) Ni får förstås tycka precis som ni vill, men detta är iaf min åsikt. :) lycka till!

Hihi, det är ju ett tag sen sommaren nu-Amazing. Han fick gå ihop med en annan valack, och de gick en hel månad ute, tills säsongen var över.Hagen hade inte så mkt gräs, men tillräckligt för att de skulle ha nåt att göra. Dock var de inne hela natten. De tjafsade lite första dagarna och båda hade nåt sår som de antagligen orsakade varann. Nu går de också ihop i en rasthage och trivs hur bra som helst :-) Han blev inte mkt tjockare, fick lite kraftfoder på morgon och kvällen. Psykiskt så var han en helt annan häst, nöjd och harmonisk och lycklig. Och hovarna som brukar bli torra och spricka på somrarna blev fuktiga, hela och fina när de fick gå i det fuktiga gräset hela dagarna. Faktiskt! det här gör vi om nästa sommar igen. Och jag tror dottern håller med.

Nja bättre sent än aldrig:):D
Låter ju jätte bra , blir så glad när allt går mot det positiva!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 270
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 655
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023