Bete under tävlingssäsongen? Dålig idé?

Sv: Bete under tävlingssäsongen? Dålig idé?

Jag vet inte vad jag ska rekommendera. Normalt så är jag för att hästar ska gå tillsammans och beta gräs.
Men att släppa in en ny häst i en grupp hästar som gått ihop ett tag ÄR förenat med skaderisk. Särskilt om den går in i deras hage. Släpper man alla i ny hage brukar det funka bättre.
håller med om detta plus flera andras förslag.

mitt är att först släppa med ledaren o sen släppa in de andra.

Som det ser ut nu är det dock bättre att ha de ute om nätterna pga insekterna o värmen om de inte har tillgång till skugga.
Natten innan tävling kan den vara inne.

Bete för ponnies bör ju vara av fattigare sort.

Är ponnyn en skimmelvalack som avataren antyder bör man verkligen hålla koll, då just dessa brukar bli rejält mobbade då de genom sin färg röjer flocken.
Skimmelston brukar dock kunna vara poppis.

Är det en stor hage är skaderisken mindre. Sen beror det ju på vad det är för ponny också.
Mitt sto är väldigt klok och går att släppa in till vem som helst. Hon bråkar ALDRIG och har ALDRIG blivit sparkad.
För 3 somrar sen gick hon in som ny i en 7 hästarsflock med en väldigt knepig ledarhäst. Hon hälsade lite och blev sen bortjagad. Det accepterade hon och gick en bit ifrån flocken och betade. Allt efter dagarna gick valde hästar från flocken att följa henne istället. Och efter 1 månad så var hon flockledare.
Hade hon inte fungerat så skulle jag börjat med en hage bredvid, och sen släppa ihop med flockledaren eller en helt ny hage som några tipsat om.

Jag hade min häst ute på bete förra sommaren, kom in på dagarna när det var som varmast och mest insekter. Tävlade nästan varje helg + träningar i veckan.

Jag håller med, det är allmänt etablerat att man fördelaktigt släpper ihop med den ranghögste hästen först. När den nya är accepterad av denne, är det mkt enklare för då håller sig övriga individer inom ramarna när flockledaren OK:ar den nye.

om man låter dem gå i angränsande hagar någon dag, alternativt stå i boxarna brevid varandra över natten, är minst halva hopsläppet "klart" då hästarna redan etablerat en grundrelation och fått pejl på varandra rangmässigt, innan de släpps ihop.

Är oense med dottern. Jag tycker att ponnyn borde få släppas ut på bete åtminstone ett antal timmar per dag, fast de tränar/rider varje dag och tävlar flera gånger i månaden. Hon tycker att absolut inte, p.g.a skaderisken (ihop med andra hästar) och att den äter sig för fet och kommer ur form. Kan någon ge sakkunniga råd i detta?

Våra två tävlingsponnysar som tävlar på nationell nivå går ute hela dagarna nu under tre veckor och har lite "semester" tillsammans med de andra i en stor gräshage.
Dock är betet magert ängsbete och de andra är väldigt snälla.På tre veckor hinner de inte gå ner i kondition något nämnvärt.
Natten innan ev tävlingar brukar vi ta in så de får stå inne för att koppla av bättre.
Resten av sommaren kommer de att gå bara de två i mycket mager gräshage.
Allt går att lösa,det går att kombinera normalt hästliv med tävling på hög nivå.

Angåpende hopsläpp skulle vi aldrig släppa ihop med okända hästar.Vi tillämpar samma ihopsläppningsteknik som signaturen Cornelia gör.

Senast ändrad:

Skulle ännu också vilja ha tips hur vi ska göra med utfodringen. Vår tjockis (som lätt går upp i vikt och är glupsk)borde alltså inte få tjockna mer, är nu äntligen i ganska bra form. Han får nu hö 3 gånger om dagen samt 1/2 l kraftfoder också gånger 3. Därtill linfrö, olja, mineraler och 1 dl proteinfoder till kvällen.
Vad tycker ni vi ska plocka bort om han går på bete hela dagen? (men in till natten) Allt kraftfoder?

Det borde finnas tillräckligt med protein i betet så jag skulle tagit bort allt utom höet till natten.

Tack för rådet. Ska förstås kolla med stallägaren som har hagarna hur kvalitén på betet är sen när det är dags.

KL.

Fick ett mycket beklämmande svar av en av ponnymammorna i mitt stall när jag undrade var och när dom skulle släppa på bete. Hon svarde då att det inte skulle bli något bete för ponnyn eftersom han har ett jobb att sköta:confused:. Samma sak gäller förmodligen för ungen också som är stenhårt drillad att förverkliga mammans dröm om att bli toppryttare.

Skaderisken brukar vara mindre på betet eftersom de har gräs att underhålla sig med.
Jag släpper alltid min häst på bete även under tävlingssäsong (fälttävlan). Är hästen lättfödd får man ju begränsa det lite och dra ner på kraftfodret.

Fast egentligen, nu vet jag inte utifrån just det exemplet, men vad säger vad som är "för hästens skull"?
Är det bra för hästens skull att bli utsatt för insekter dygnet runt istället för halva dygnet?
Är det bra för hästens skull med två rejäla foderomställningar för att gå max 1-3 månader på gräs?
Är det bra för hästens skull att byta hagkompisar? (hade den inga sen tidigare kan jag hålla med om att det är bra, med enstaka undantagsfall)
Är det bra för hästens skull att den blir loj och har mer i magen att bära på när den ska prestera? (säger inte att de alltid blir så av bete... men risken får man oftast räkna med)

En väl fungerande lösdrift året om är en sak. Eller i allmänhet att man försöker skapa så bra förutsättningar som möjligt året om. Då skulle inte betet vara så viktigt, för som det ofta låter är det mer ett sätt att kompensera för mindre bra hästhållning resten av året. :devil:
Med det menar jag att hästen inte ska behöva vantrivas för att den inte går på bete. Då känns det fel. Och då borde det inte heller vara så viktigt att gå på bete att man inte med gott samvete kan prioritera bort det till förmån för att underlätta för hästen när den ska prestera.
(Obs! Jag har absolut inget emot bete.)

KL.

Fick ett mycket beklämmande svar av en av ponnymammorna i mitt stall när jag undrade var och när dom skulle släppa på bete. Hon svarde då att det inte skulle bli något bete för ponnyn eftersom han har ett jobb att sköta:confused:. Samma sak gäller förmodligen för ungen också som är stenhårt drillad att förverkliga mammans dröm om att bli toppryttare.

Vill påminna att i vårt fall är det mor som vill släppa hästen ut i grönhagen men inte dottern....;)
Vi ängslas kanske bara för att han ska tappa kondition och bli skadad. De ska på träningsläger nästa vecka, i augusti har vi de två sista deltävlingarna i en cup som de leder, så det vore ju trist om han inte är i skick tills dess. Men samtidigt trist om det ska hindra honom från att vara i hagen.

Senast ändrad:

Undrar nu hur jag ska göra med utfodringen. Han släpps ut i en ganska mager grönhage och tas in till natten. Han kommer att ridas nästan varje dag. Ska jag låta honom få morgon och kvälls hö? Eller bara kvällshö? Kraftfoder alls? Han e ju rund om magen redan. Sen undrar jag också hur långa stunder han kan vara ute första dagarne. Han har just varit på 4 dagars träningsläger och inte fått gröngräs alls. Tacksam för svar snarast.

Mina ponnysar går ute på bete dygnet runt, är inne och vilar ibland och tar in dom kvällen innan tävlingarna (hoppning, fälttävlan) för vila. tränar och tävlar nästan varje helg! Och för tjocka blir dom inte heller om man håller igång. sen har dom såklart några veckors sommarvila, då blir dom tjocka däremot ;)

ger du annat foder också då när de motioneras+ är på bete?

Mina hästar går ute dygnet runt, i vanliga fall går dom på magertbete och då utfodrar jag dom med 1kg krafft om dagen +betfor vid träning/tävling. Just nu går unghästarna på kraftigt bete och vilar så nu äter dom bara gräs och mitt sto går också där på en veckas semester nu och ingen av dom är speciellt tjocka. Jag brukar minska kraftfodret med ungefär hälften av de dom brukar äta sen märker man på dom om dom behöver mer eller mindre. Går dom inne på nätterna så får dom hö att äta under natten bara.

Kan ni även ge råd i hur länge man vågar släppa ut honom nu de förstsa dagarna, med tanke på att han inte har ätit gräs nu på 4 dagar .(före det fick han rejält med gräs i stallet istället)

De får foder när de går in på kvällen innan tävlingen och på morgonen innan vi åker.
sedan brukar de få lite varje gån vi tar in dom innan vi ska rida och så :)

Är oense med dottern. Jag tycker att ponnyn borde få släppas ut på bete åtminstone ett antal timmar per dag, fast de tränar/rider varje dag och tävlar flera gånger i månaden. Hon tycker att absolut inte, p.g.a skaderisken (ihop med andra hästar) och att den äter sig för fet och kommer ur form. Kan någon ge sakkunniga råd i detta?

Har läst hela tråden och tycker du har fått en del bra tips !
Jag personligen hade testat mig fram lite , alla är individer , och även eran ponny.! Många ponnier har lätt att gå upp i vikt men för det ska han ju inte stå i en tråkig lerhage(om han nu gör det , har inte fått riktigt klarhet hur han står nu).
När jag hade åldern inne för att tävla min ponny gick hon som många andra hästar på sommarbete, fast lite mindre , inte för att jag var rädd för att hon skulle bli fet utan var mer rädd för sjukdom! (få i sig förmycket av det goda)
Min ponny var lite av en ensamvarg men hade inget emot att gå med mina andra hästar , dock sparkade den ena en del så hon gick faktiskt själv med hästkompisar runt om och det trivdes hon med, andra hästar hade inte trivts med detta!
Nu är hon utlånad , går i flock med fem andra ponnier, och alla dessa tävlas på hög nivå! Alla går även på sommarbete när det är dags!
En häst ska leva som en häst och inget annat !

Dock kan jag förstå att man kan vara orolig för skaderisk !!

Kan ni även ge råd i hur länge man vågar släppa ut honom nu de förstsa dagarna, med tanke på att han inte har ätit gräs nu på 4 dagar .(före det fick han rejält med gräs i stallet istället)

Hade släppt ut honom några timmar åt gången sen släppt han helt , dock får man ju vara noga med att det inte är förmycket gräs i hagen när det är en ponny!!

Egentligen ska ni bara testa er fram, för det är ju ni som ägare som känner er häst bäst(vet hur känslig han är) ! Tycker även ni ska fortsätta att utfodra honom med kraftfoder på betet eftersom han tävlas rätt mycket verkar det som!! Men kanske inte i samma dos!! Så han har samma rutiner som resten av året!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 270
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 655
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023