Bete under tävlingssäsongen? Dålig idé?

Harbor

Trådstartare
Är oense med dottern. Jag tycker att ponnyn borde få släppas ut på bete åtminstone ett antal timmar per dag, fast de tränar/rider varje dag och tävlar flera gånger i månaden. Hon tycker att absolut inte, p.g.a skaderisken (ihop med andra hästar) och att den äter sig för fet och kommer ur form. Kan någon ge sakkunniga råd i detta?

Senast ändrad:
Sv: Bete under tävlingssäsongen? Dålig idé?

skaderisken är väl en sak, den kan ni ju bara avgöra själva baserat på hur hästen är, vad den är van vid, och hur betesflocken ser ut.

ang. att gå på gräs under tävlingssäsong så är det ju inga som helst problem såvida hästen inte blir fet.

som du skriver handlar det tydligen inte om regelrätt betesgång dygnet runt utan några timmar om dagen på gräs? då ser jag inte problemet.

du behöver nog utmåla scenariot betydligt mer detaljerat för att svaren du får ska ha någon vidare substans.

Hur ser ponnyns tillvaro ut gällande utevistelse och hagsällskap vanligtvis?

Nu går han ensam halva dagen i en sandhage. I grönhagen skulle han få gå ihop med några andra valacker som redan gått ihop ett tag.

Om hästen fungerar i flocken finns det ju ingen som helst anledning att inte släppa honom på bete några timmar om dagen. Det är ju bara att ge mindre mat - dvs gräset ersätter en del av fodergivan.

Troligen får ni en gladare ponny!

Håller med Wrangler, då existerar inget problem. På vilket sätt skulle en flock hästen redan går i halva dagen öka skaderisken :confused: eller läser jag dig fel att hästen går ensam i sandhage halva dagen och står inne resten dvs inte går med kompisar ngn tid alls? :confused:

Jag tävlade hela förra sommarsäsongen med min häst ute på bete dygnet runt. Hon var endast inne vissa nätter.

Skaderisken vid träning/tävling då?

Om hon inte gick med på att släppa hästen på bete så skulle jag ställa ultimatum - inget bete ingen tävling.

Blir så trött på folk som ser sina hästar som maskiner. En häst är ens kompanjon så väl i tävlingssammanhang som i vardagen. Jag tycker att man som ägare alltid måste se till hästens bästa och då menar jag inte att köpa det dyraste och finaste täckena o.s.v utan se till att den har ett så drägligt hästliv som möjligt. Är det värt att låta er ponny ha ett urtråkigt liv bara för att dennes värde bara räknas i tävlingsamanhang? Skulle dottern själv välja att sitta instängd ensam i ett kalt rum för att minska "skaderisken", eller aldrig unna sig en glass för att inte bli fet? Sunt förnuft ger dig nog svaret på din fråga;)

Blir så trött på folk som ser sina hästar som maskiner. En häst är ens kompanjon så väl i tävlingssammanhang som i vardagen. Jag tycker att man som ägare alltid måste se till hästens bästa och då menar jag inte att köpa det dyraste och finaste täckena o.s.v utan se till att den har ett så drägligt hästliv som möjligt. Är det värt att låta er ponny ha ett urtråkigt liv bara för att dennes värde bara räknas i tävlingsamanhang? Skulle dottern själv välja att sitta instängd ensam i ett kalt rum för att minska "skaderisken", eller aldrig unna sig en glass för att inte bli fet? Sunt förnuft ger dig nog svaret på din fråga;)

:bow::bow::bow:

Vet inte pa vilken niva ponnyn tavlar men det borde inte vara nagra som helst problem.
Vara sprang in narmare 3 miljoner kronor forra sommaren och da gick de pa bete dygnet runt. Vi fodrade tex en bal med ho i veckan pa 16 hastar (alla startade dock inte).
Tre ars hingsten var topp tre av alla tre aringar i Canada. Tycker nog de gjorde ratt hyfsat ifran sig.

Tyvarr flyttade vi i vintras och pa nya stallet finns inte lika bra hagar och myggen ar sa elaka att vi inte kan ha hastarna ute efter 8 tiden. Synd men annat vager upp.
Appropa sallskap beror det ju pa hasten / kompisarna. Kan den inte ga med en annan hast tex?

Bete antal timmar per dag, menar du då gräsdage på dagarna och inne på nätterna?

Det tycker jag är en självklarhet, bara för det är en gräshage betyder det inte nödvändigvis= jättemkt gräs (fet)

Mitt sto går ute dygnet runt på magert bete och är t o m i bättre hull nu än när hon stod inne och bara ät gräs på dagarna..

Självklart ska alla hästar få vara hästar i möjligaste mån! :-)

Och den kan ju gå ensam i hagen så länge den har haggranne, det gör min och fungerar perfekt.

De tävlingshästar på hög nivå jag känner behandlas som hästar, dvs bete med kompisar.
Prisklass 100.000 och uppåt.

Hingsten som bor i vårt stall går ute dygnet runt med sina ston.
Han får vila från stona något dygn innan tävling.

Det har tyvärr blivit trendigt att behandla hästar på detta viset, grupptrycket gör sitt till ochså.
Hästen blir inte mer värd eller presterar bättre för att den lever ett tråkigt liv.

KL
Det är otroligt olika från häst till häst.
Vi brukar ha våra hästar ute dygnet runt på sommaren. Det har inte hindrat dem från att plocka medaljer på både SM, NM och EM. Jag tycker att hästarna mår betydligt bättre av att gå ute, de för röra på sig efter behov=inga gallor efter en natt på stall. Hästar är gjorda för rörelse.

Jag har dock haft en häst som inte gick att hålla i tävlingskondition med dygnet runt bete. Hon blev smällfet och slö, trots att vi provade det mesta.

En del hästar som går på dygnet runt bete kan trivas bättre om de får komma in och sova någon timme när det är som varmast eller när knotten är som värst.

Ni får helt enkelt prova er fram!

Haft häst på bete och ändå tränat och tävlat som vanligt. Inga problem, man får kanske dra ner på kraftfodret för att hästen inte ska bli fet och slö.

De hästar som inte blir så tjocka men däremot slöa av att vara ute dygnet runt kan vara ute 6-22 för att vila på nätterna. Det har fungerat bra, dagen innan tävling kan man ju ta in den för att den ska vila upp sig ordentligt.

Jag tror att dottern är mest rädd för att det blir slagsmål mellan de nya hästarna när vi släpper ihop dem. Har erfarenheter av det sedan en tidigare gång när vi släppte ihop honom med en annan häst. Han fick riktigt rejält med stryk och stora sår. Fast då var det vinter med broddar om jag minns rätt. Har nu iallafall kommit överens att efter träningslägret i juli, så ska vi göra ett försök. Ska snacka ihop mig med de andra hästägarna först. Har ni tips på hur ihopsläppet med flera nya hästar görs på bästa sätt?

Ok, så eventuella värsta fighten blir då och sen är det över då?

Låt hästarna gå i hage intill varandra först, så de kan bekanta sig över staketet. Sen med en i taget.

Och det är självklart att hästen ska ut i gröngräset.

Jag vet inte vad jag ska rekommendera. Normalt så är jag för att hästar ska gå tillsammans och beta gräs.
Men att släppa in en ny häst i en grupp hästar som gått ihop ett tag ÄR förenat med skaderisk. Särskilt om den går in i deras hage. Släpper man alla i ny hage brukar det funka bättre.

Jag brukar göra så här vid ihopsläpp: Hästarna får bekanta sig i hagar som ligger bredvid varandra först. Sedan väljer jag ut en häst som jag vet brukar funka bra med nykomlingar och släpper ihop dem i en egen hage, några timmar eller tills man ser att de funkar ihop.

Sedan släpper jag in ytterligare en eller två hästar, och när allt är lugnt brukar jag släppa ihop alla.

Om man ger det hela tid brukar det fungera utmärkt. Tid och mycket plats att röra sig på.

Jag tar ofta emot nya hästar här, och hittills har ingen blivit skadad.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 270
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 655
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023