Bete, nytt gräs nu

Smurfmodesty

Trådstartare
Har en fråga.

Hästarna går fortfarande på bete, men det börjar bli tunnt med gräs nu.
Hur är det, det som ev växer upp nu är det mycket näring osv i det eller är det "klenare" bete än tidigare i sommar?

Vet inte om det är skillnad på vart i sverige man befinner sig. Rör sig i det här fallet om Jämtland. Vi har ju haft snustorrt flera veckor och nu har det äntligen kommit lite regn.

Sv: Bete, nytt gräs nu

Det beror på.

Gammalt gräs som vuxit länge har självklart sämre näringsvärde nu. Men det späda som kommer upp har bra näringsvärde.

Ett exempel. På samma vall fick jag bara 20 i smrp/kg vid skörd i mitten av juli. Då var gräset övervuxet och borde ha skördats före midsommar. Utan extra gödning fick andraskörden på samma vall en smrp på runt 100 fast den var skördad dryga 2 månader senare. Det gräset var kort och bladrikt.

Så länge gräset är i tillväxt kan man nog räkna med skapliga värden.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 364
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar