Betala räkningar

Betalar allt löpande dagen efter löning vanligtvis, beroende på hur löningen infaller i veckan. Udda räkningar vars förfallodatum inte matchar löningen betalas ett par dagar före förfallodatumet, oavsett tid i månaden. Försöker ha så mycket som möjligt på autogiro eller e-faktura direkt i internetbanken.

Jag har alla mina fasta avgifter på e-faktura som jag godkänner direkt i internetbanken. Övriga fakturor eller räkningar betalar jag direkt när de kommer.

Har autogiro på det löpande och betalar det som går per helår, gillar inte när det drar småsummor då och då, vissa drar typ den 5e och det är dryyyygt.

Jag har ganska få räkningar och betalar manuellt via internetbanken i slutet av månaden. Bostad, försäkring och mobilräkning brukar vara det jag har, om jag inte har ngn extra faktura. Och så Spotify men det går på autogiro. Brukar ta ett glas vin till denna aktivitet så blir det nästan trevligt!

Gör sedan som @tanten och för över till ett annat konto så att jag bara har mindre summor på kontot som är knutet till uttagskortet. Pga paranoid brukar jag också föra över ett par tusenlappar till Skatteverket.

Betalar allt på samma gång mer eller mindre utom en men den fakturan skriva den första varje månad och ska betalas inom 10 dagar om jag nu minns rätt men den betalar jag också ungefär i samma veva som jag får den. Allt av enkelhetens skull. Får pengar den 19e och det är då jag betalar allt.

Jag lägger i normalfallet in räkningarna direkt när jag får dem så att de betalas på förfallodatumet eller direkt. Återkommande räkningar har jag vissa på autogiro och vissa på e-faktura. För min del kvittar det vilket datum räkningarna dras. Alla räkningar dras från räkningskontot som inte rörs på annat sätt än överföringen dit vilket är något över summan av de räkningar jag normalt sett har på ett år delat på 12. Räkningar för veterinärvård som är svårare att veta summan av förs över från det aktuella djurets veterinärvårdskonto till räkningskontot och likaså om jag har köpt något som betalas via faktura som inte hör till de vanliga räkningarna, då förs summan för den aktuella räkningen över från det kontot som berörs.

Jag har aldrig förstått hur man kan ha ett enda konto. Det hade jag blivit stressad av. Jag har olika konton för olika saker för att ha koll. Hökonto, hovslagarkonto, veterinärvårdskonto, räkningskonto, huskonto, matkonto, spar till djuren, spar till mig osv. och dit jag har direktöverföringar varje månad. Det ger mig en bra överblick över ekonomin och jag vet alltid vad jag kan lägga på vad. Min matbudget påverkas inte av om jag har fler eller färre räkningar, det hade jag blivit stressad av.

Vad har ni för rutiner när det gäller att betala era räkningar? Betalar ni en gång i månaden, precis vid löning eller betalar ni kanske tom strax innan löning? Har ni allt på autogiro?

Jag brukar få lite reaktioner när folk får höra min rutin :p Jag betalar nämligen mina räkningar direkt när jag får dem, alternativt inom 1-2 dagar. Förr betalade jag alltid vid löning, men då kändes det som att lönen försvann i ett nafs :D Nu portioneras utgifterna ut mer, en faktura kommer vid 1:e-5:e i månaden, en kommer där vid 10:e. Vilket innebär att när jag får min lön så åker en klumpsumma över till sparande och sedan slipper jag räkningsångesten vid slutet av månaden :) Känns som att jag har större kontroll över pengarna när räkningarna betalas efterhand som de kommer in, får man en hög räkning så blir t.ex. veckohandlingen efter lite mer sparsam, man kanske skippar pizzan/fikan osv.
Jag gör precis som du,om jag har tillräckligt med pengar på kontot:p annars lägger jag in den på dagen jag får lön.

Har allt på e-faktura förutom veterinär och när jag handlar på nätet då kommer det på mejlen.
Betalar när jag upptäcker att jag fått en räkning.

Autogiro efaktura på det mesta. dras vid löning. Fasta utgifter även sätter undan då till sparande.

Resterande fakturor, hovslagare mm betalas direkt när jag får dem.

Känner mig fruktansvärt slarvig och oansvarig när jag läser hur strukturerade ni andra är. Jag betalar alltid i sista minuten och med andan i halsen. I mitt nästa liv skall det bli ordning och reda på mig. (jag missar dock aldrig en räkning)

Vad har ni för rutiner när det gäller att betala era räkningar? Betalar ni en gång i månaden, precis vid löning eller betalar ni kanske tom strax innan löning? Har ni allt på autogiro?

Jag brukar få lite reaktioner när folk får höra min rutin :p Jag betalar nämligen mina räkningar direkt när jag får dem, alternativt inom 1-2 dagar. Förr betalade jag alltid vid löning, men då kändes det som att lönen försvann i ett nafs :D Nu portioneras utgifterna ut mer, en faktura kommer vid 1:e-5:e i månaden, en kommer där vid 10:e. Vilket innebär att när jag får min lön så åker en klumpsumma över till sparande och sedan slipper jag räkningsångesten vid slutet av månaden :) Känns som att jag har större kontroll över pengarna när räkningarna betalas efterhand som de kommer in, får man en hög räkning så blir t.ex. veckohandlingen efter lite mer sparsam, man kanske skippar pizzan/fikan osv.

E-fakturorna godkänner jag bara, där brukar utbetalningarna ligga samlade i slutet av månaden; hyra-, el-, telefon-, bredband, fack-.

För övriga räkningar lägger jag utbetalningsdatum lite olika beroende på månadens samlade utgifter. Typ medlemsavgift i idrottsföreningen på 200 spänn är en sak, nya glasögon för 8 000 kronor kräver mer planering.

Jag vill generellt gärna ha allt samlat för att få en överblick, så jag försöker göra alla stora utbetalningar direkt efter löning. Sedan vet jag ungefär vad som ska gå till sparkontot, och vad jag då har att leva på till nästa löning.

Betalar alla fakturor vi får när lönen kommer 25e om det inte är någon med kort förfallodatum, då betalas den senast förfallodagen. Har försäkringar och lån på autogiro så det dras den sista eller första i månaden.

Vad har ni för rutiner när det gäller att betala era räkningar?
Det beror på.
Jag betalar de vanliga återkommande räkningarna en gång i månaden, oftast ihop med löning.
De andra icke återkommande räkningarna betalas när de kommer, t ex handlat något på nätet osv.

När jag lägger in räkningarna tar jag även bort förfallodatum, vill hellre att pengarna dras direkt så de försvinner. Jag har varit med om när förfallodatumet varit kvar, det fanns pengar på kontot när den las in, men när den skulle dras var pengarna borta.
Så det är mitt sätt att ha koll på den biten, fungerar för mig, vet mitt ex tjatade något om att företagen inte skulle få någon extra ränta bla bla bla, men oftast betalas räkningarna någon dag innan själv förfallodatumet ändå, så inga problem. :)

Brukar betala allt efter lön om det inte är något med konstigt datum på så man måste betala det mitt i månaden. Men nu har jag varit sjukt lat och betalat alldeles för sent, för att det är så tråkigt :o Måste skärpa mig!

Jag har så mkt räkningar som möjligt på e-faktura. Avskyr att behöva lägga in pappersräkningar manuellt. Så tråkigt!

E-fakturorna godkänner jag allt eftersom de kommer och så dras de på sitt förfallodatum, oftast är det i slutet av månaden. Min bank har en ypperlig mobilapp så godkänner snabbt och smidigt e-fakturorna där.
Pappersräkningar lägger jag in när jag orkar så att de dras på sitt förfallodatum. Har ingen särskild rutin för att jag lägger in räkningar någon viss dag utan tar det allt eftersom.

Jag har särskilda konton som mina räkningar dras ifrån och har automatiska överföringar med uträknade snittsummor till dessa som dras direkt efter lön. Har ett konto för mina egna räkningar och ett konto för de räkningar som jag administrerar men som både jag och sambo betalar gemensamt. Även han har stående överföring till det gemensamma kontot.

Tycker det är skönt att räkningarna dras på ett separat konto. Även matkostnader, sparande, dieselkostnad osv dras direkt och fördelas till rätt konto. Det innebär att det som finns kvar på mitt kort efter lön är den summan jag har att röra mig med under den kommande månaden för nöjen och andra strösaker.

Jag sitter helst och betalar natten till den 19e varje månad då mina pengar precis kommit in. Undantaget är hyran som tas från fonder, den betalas så fort jag fått in pengarna för sålda fonder på kontot, samt autogiro som dras 28e - vilket jag hatar, vill bara få allt betalt direkt så jag får bättre koll men det går inte med bland annat katternas försäkringar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 062
Senast: Squie
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 425
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 477
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama