Betala räkningar

kolblakkur

Trådstartare
Vad har ni för rutiner när det gäller att betala era räkningar? Betalar ni en gång i månaden, precis vid löning eller betalar ni kanske tom strax innan löning? Har ni allt på autogiro?

Jag brukar få lite reaktioner när folk får höra min rutin :p Jag betalar nämligen mina räkningar direkt när jag får dem, alternativt inom 1-2 dagar. Förr betalade jag alltid vid löning, men då kändes det som att lönen försvann i ett nafs :D Nu portioneras utgifterna ut mer, en faktura kommer vid 1:e-5:e i månaden, en kommer där vid 10:e. Vilket innebär att när jag får min lön så åker en klumpsumma över till sparande och sedan slipper jag räkningsångesten vid slutet av månaden :) Känns som att jag har större kontroll över pengarna när räkningarna betalas efterhand som de kommer in, får man en hög räkning så blir t.ex. veckohandlingen efter lite mer sparsam, man kanske skippar pizzan/fikan osv.

Vad har ni för rutiner när det gäller att betala era räkningar? Betalar ni en gång i månaden, precis vid löning eller betalar ni kanske tom strax innan löning? Har ni allt på autogiro?
Jag har allt på autogiro och betalar alla återkommande räkningar den 25:e varje månad. Andra räkningar som är lite mer till och från; städning, rörmokaren etc, betalar jag så fort jag får dem.

För mig blir det aldrig någon "räkningsångest" för jag har full koll på exakt vad som ska betalas varje månad och vad det går på. På mitt räkningskonto har jag dessutom alltid en summa stor nog att täcka alla mina fasta kostnader + lite till, vilket innebär att det egentligen är skit samma vilket datum pengarna faktiskt dras.

Löpande kostnader så som hyra, mobil, bredband osv. har jag på e-faktura och det brukar vanligtvis dras den sista varje månad. Fakturor från saker jag handlat brukar jag betala så fort jag får dem eller samma dag som lönen kommer in. Tycker inte alls om att portionera ut betalningar över hela månaden, önskade allt kunde dras vid samma datum! Så jag stör mig extremt mycket på exempelvis försäkringsbolaget som vill dra via autogiro typ den 4:e nästkommande månad :angel: Ett riktigt jäkla i-landsproblem, haha!

Jag brukar "betala" allt några dagar innan löning, men sätta att det ska dras den 27, när lönen kommer in. Då hinner jag aldrig se hur mycket pengar jag skulle kunna ha, bara hur mycket det gick på och hur mycket jag har kvar :angel:

Jag tycker att det är fruktansvärt tråkigt att betala räkningar, så jag har satt allt som går på autobetalning. Det som inte går att autobetalning brukar jag skjuta upp tills jag får fingrarna ur och tar tag i det.

Jag har lagt så att allting dras samma dag som jag får lön inklusive överföringar från lönekontot till "förbrukningskontot" och sparkontot. Då hinner jag inte se hur mycket pengar jag egentligen får i lön utan känner mig bara skuldfri men underbetald. :angel:

Jag har inte jättemånga räkningar. Hyran betalas den första varje månad (stallhyran ingår i hyran för bostad eftersom det är på samma ställe). Återkommande kostnader (bredband, mobil, fackavgift) är på autogiro. Kostnader som bara kommer ibland (veterinärräkningar på hästarna, om jag köper något etc) betalar jag någon dag innan de går ut.

Jag har det mesta på autogiro, tycker att det är skönt att inte behöva tänka så mycket på räkningar ;). El/gas får jag ett mejl när jag har en ny räkning och brukar betala den på en gång. CSN betalar jag en gång i kvartalet, när som helst under den månad som räkningen ska betalas.

Jag har det mesta på autogiro. Får jag pappersfakturor lägger jag in de direkt för betalning samma dag som lönen kommer in.

Jag brukar lägga in fakturorna för betalning på lönedagen. Sedan dras några autogiron någon dag senare och även bostadslånet.
Med länsförsäkringars app ser jag hur mycket som kommer att betalas under månaden och kan räkna ut vad jag kan sätta över till sparande direkt när lönen kommer.

Sedan har jag ett konto dit jag för över pengar som jag räknar ska gå åt under månaden. Vill bara ha en mindre summa på kortet. Är nojig att jag ska tappa kortet. Fast jag aldrig gjort det...

Betalar mina fakturor (de som inte är på autogiro som lån och försäkringar) kl 00.01 natten till den 27: e när lönen kommer in :D

Har som många andra i princip allt på autogiro. Får jag någon annan faktura betalar jag ofta direkt men inom 1-2 dagar. Vill bara ha det ur världen.

Jag brukar få lite reaktioner när folk får höra min rutin :p Jag betalar nämligen mina räkningar direkt när jag får dem, alternativt inom 1-2 dagar. Förr betalade jag alltid vid löning, men då kändes det som att lönen försvann i ett nafs :D Nu portioneras utgifterna ut mer, en faktura kommer vid 1:e-5:e i månaden, en kommer där vid 10:e. Vilket innebär att när jag får min lön så åker en klumpsumma över till sparande och sedan slipper jag räkningsångesten vid slutet av månaden :) Känns som att jag har större kontroll över pengarna när räkningarna betalas efterhand som de kommer in, får man en hög räkning så blir t.ex. veckohandlingen efter lite mer sparsam, man kanske skippar pizzan/fikan osv.

Jag betalar de löpande räkningarna efter lön. Om jag köper ngt annat utöver det som måste bara på faktura kanske man måste betala den snabbare. Sånt brukar jag betala inom någon dag sen jag fått det.

Har en hel del på autogiro, resten brukar jag lägga in vartefter de kommer men brukar inte dra dem förrän 27e typ.

Lägger in varje vecka (en rutin som jag har tillsammans med annat administrativt), de dras sedan på förfalldag. Vid löneutbetalning för jag över rätt summa pengar till aktuellt konto sedan dras de efte4rhand som de förfaller.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 062
Senast: Squie
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 425
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 477
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama