betala för foderhäst??? va?

E

elina_elina

hej:)
Jag har alltid trott att när man har en häst/ponny på foder, så betyder det att man "lånar" hästen en tid. Man har hästen som om man äger den men man har ej köpt den.
Hörde nyligen av en kompis att så var det inte. enligt henne betalar man i månaden, som om man hyr hästen när man är fodervärd. Hur är det egentligen?
Förrutom mat, stallhyra å sådana kostander så är det väl inga fler?
Eller? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: betala för foderhäst??? va?

Det är olika, en del ägare vill ha betalt för att låna ut hästen, en del inte.
Vanligast när man har foderhäst så betalar man inget i hyra för hästen, men mat, stallhyra osv betalar du, precis som om det vore din egna häst.

så har jag också uppfattat det.... Men hästägarna kanske tar betalt för försäkring eller något? kanske vill ha kvar boxplats av någon anledning om fodervärden valt att ha sin häst på annat stall och då vill att det betalas? äsch inte vet jag... lite funderingar bara :angel: :D

När jag lånade ut min häst på foder för 3 år sedan så lät jag fodervärden betala för försäkringen.
Hon har ju min häst på foder och då kom vi överens om att hon skulle stå för allt.
Och då ingår försäkringen....det är bra att få känna på alla kostnader om man är fodervärd.

Om jag själv skulle bli fodervärs så skulle jag oxå kunna tänka mig att betala försäkringen.

Och om fodervärden hämtar hästen så hämtar jag den när den ska tillbaka.Oxå schysst tycker jag.

När vi hade en foder häst . Då stod vi för allt utan försäkringen. Den betalade hon som ägde hästen.
Vi betalade mat stallhyra ja allt.
En dag så skadade han sig vid en rid tur. Då vi fick ta dit vet och sy. Vi betalade vet.
Skriv kontrakt finns riktiga kontrakt.

elina_elina skrev:
hej:)
Jag har alltid trott att när man har en häst/ponny på foder, så betyder det att man "lånar" hästen en tid. Man har hästen som om man äger den men man har ej köpt den.
Hörde nyligen av en kompis att så var det inte. enligt henne betalar man i månaden, som om man hyr hästen när man är fodervärd. Hur är det egentligen?
Förrutom mat, stallhyra å sådana kostander så är det väl inga fler?
Eller? :confused:

jag betalar ingenting för min foderhäst, jag står för foder & hovslagare & diverse utrustning & träningar mm dvs allt som jag vill göra med hästen som kostar pengar (ej trav då han inte får tävla mer) & ägaren står för försäkring än så länge.. :smirk:

Många skriver ju ett eget fodervärdskontrakt.
Då kan man ju skriva vad man tycker och vad man kommer överens om.
Jag vet en som hade lämnat bort sin häst på foder tex och fodervärden skulle betala försäkringen. Alltså allting.
När hästen blev skadad så fick ägaren veta att hon inte hade betalat försäkringen. Ingen hade råd med veterinärvården som skulle bli mycket, mycket dyr så hästen fick slaktas i stället.
Så skulle jag ge ut min häst på foder så skulle jag själv betala försäkringen. Sedan funderar jag ev på att lämna ut min häst över sommaren på foder. Då funderar jag faktist på att ta lite betalt några hundralappar. Eftersom det bara är över sommaren och då kostar inte hästen något för fodervärden eftersom dom går på bete. Men jag lånar ju ut både sadel och träns vilket blir slitet och så.
Så som sagt det beror ju precis på vad man kommer överens om.

Fast om fodervärden betalar försäkringen så borde rimligtvis h*n få ut ersättningen om det händer nåt. Det vill man väl inte :confused:
Dessutom vet man att det verkligen blir betalt.

Jag har alltid stått för försäkring när min har varit ute på foder.

Vissa hyr ut hästar, då kanske man betalar ca 3000 /halvår+ betalar allt annat som foder/stallplats osv.Det vanligaste är väl att man har en fodervärdshäst som man bara betalar stallhyra/foder å sånt för men inte ngn extra hyra för själva hästen.

Fodervärden har ju inte något värde bundet i hästen vilket ägaren har (inköpspriset) så naturligtvis skall ägaren ha ut försäkringsbeloppet om något skulle hända och inte fodervärden även om den har betalt försäkringsppremien under tiden den varit fodervärd.
Jag tycker att det här med försäkringsbiten är en mkt viktig del att klart skriva in i kontraktet. Det bästa är att det görs en marknadsvärde bedömning på hästen när den går iväg till fodervärden och till det värdet skall den vara fullt försäkrad, min åsikt är att denna premiekostnad skall betalas av fodervärden (obs ägaren skall hela tiden vara den som betalar in det till försäkringsbolaget för att undvika obehagliga överraskningar att inte premien har betalts kan drabba en långt senare om försäkringen inte har löpt obruten), detta är ju en kostnad för hästen precis som alla andra månadskostnader.
Det som även noga skall regleras är vem som står för självrisken i olika situationer.
En annan sak jag tycker man skall reglera är vad som gäller ang långdragna skador, har hört många sjuka resonemang av folk som har foderhäst, tex att det är mkt bättre att ha foderhäst än att köpa då människan ifråga bara är intresserad av att träna och tävla, skadar sig då hästen är det bara att dumpa hem den till ägaren och skaffa en frisk så att man kan fortsätta tävla och slippa ta hand om konvalecent - snacka om att man blir mörkrädd när man hör sånt här.............

okey..men vad kostar föräkringar då? :p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka