Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

I betäckningssiffrorna på ASVHs hemsida som jag menar kan man se hur många ston som blev dräktiga och med vilken metod. Det finns andra ställen där det bara redovisats SWB-registrerade föl och då blir statistiken absolut fel. Ett tydligt exempel är Florencio I som tre år har fler födda föl än betäckningar, oftast är det tvärt om men här blir det väldigt uppenbart.

http://www.asvh.se/avel/siffror-och-statistik
 
Sv: Betäckningar 2013

I betäckningssiffrorna på ASVHs hemsida som jag menar kan man se hur många ston som blev dräktiga och med vilken metod. Det finns andra ställen där det bara redovisats SWB-registrerade föl och då blir statistiken absolut fel. Ett tydligt exempel är Florencio I som tre år har fler födda föl än betäckningar, oftast är det tvärt om men här blir det väldigt uppenbart.

http://www.asvh.se/avel/siffror-och-statistik

Det är unikt att redovisa dräktighet på det sätt som ASVH började med förra året,mkt bra.Det optimala hade varit om dräktighet och antal födda föl gått att se på samma blad.
 
Sv: Betäckningar 2013

KL
Gha, min pålla betäcktes sista gången den 20:e. Fattar inte hur jag ska överleva en hel (förhoppningsvis) dräktighet utan att bli tokig :crazy:
 
Sv: Betäckningar 2013

KL
Gha, min pålla betäcktes sista gången den 20:e. Fattar inte hur jag ska överleva en hel (förhoppningsvis) dräktighet utan att bli tokig :crazy:

Välkommen till "klubben" :D Nej, jag fattar inte heller hur jag ska överleva... alltid finns det något att nåjja över... Min ultraljudades den 19/6 då dräktig 30 dygn. Nu ska jag överleva till den 1/7 då hon ska kollas på 45 dygn så jag kan ta en fosterförsäkring. Det är långa dagar kvar till den 1/7 :crazy:

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

kl
Skulle behöva lite råd från Bukes avelsfolk.
Såhär ser läget ut: Har två ston som semineras nu i dagarna(en igår och en imorgon). Står dessutom inför en stundande flytt av hästarna. Hur hade ni gjort? Flyttat i samband med första dr kollen runt 16-17 dagar eller efter dygn 40. Båda möjligheterna finns men frågan är vilket som är lämpligt. Nu är det ju inte ens säkert att någon av dem är dräktiga men jag måste ju ändå ha en plan om det skulle vara så.
 
Sv: Betäckningar 2013

Spelar ingen större roll, så länge de har lugn och ro de känsliga dygnen.
 
Sv: Betäckningar 2013

Då lutar det nog åt att jag har kvar dem på gamla stället eftersom de har tillgång till vindskydd där så de kommer undan flygfäna lite. Kommer på sikt ha det på nya stället med men det kanske är skönt att slippa greja med det mitt i en flytt.
 
Sv: Betäckningar 2013

Olika. Här räknar vi alltid från den dag vi konstaterat gulkropp.

Men vill man försäkra så tidigt som möjligt är det väl bättre att räkna från semindagen. :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Olika. Här räknar vi alltid från den dag vi konstaterat gulkropp.

Men vill man försäkra så tidigt som möjligt är det väl bättre att räkna från semindagen. :D

OK. Jag glömde bort att fråga hur försäkringsbolaget räknade... Och jag har räknat från semin-dagen. Får nog ringa till stuteriet i morgon och fråga... Folksam försäkrar ju tidigast dag 45 och vilket är 1/7 om man räknar från semin-dagen. Om nu vetten räknar från konstaterad gulkropp och ska skriva intyg till Folksam så måste jag nog ändra tid för 45-dagarskollen...

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Ok, ja man ska välja det man trivs med :) !

Har äntligen hämtat hem vår lilla ponny nu, får vi se om hon är dräktig. Hon var vid god vigör och såg ut att ha trivts hos hingstägaren, varit borta i 4 1/2 vecka.

Nu kan jag ju inte låta bli att oroa mig lite över att det dräktiga halvblodsstoet istället ska släppa sin fosterblåsa, det blev ju lite spring i hagen när kompisen kom tillbaka och hon luktade ju inte som vanligt :crazy:
 
Sv: Betäckningar 2013

Förstår din nojja över halvblodsstoet. Jag höll på att nojja ihjäl mig när grannen släppte ut sina hästar på bete i sin hage. Deras hage ligger jämsides med min hage och det är bara 2 meter som skiljer emellan hagarna. Min dam stissade ju upp sig rejält. Det var innan 30-dagarskollen... Men grannen har ju sin fulla rätt att använda sina hagar... ;)

Nu blir det 45-dagars koll den 3/7. Hur jag nu ska överleva fram till den dagen :p

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Olika. Här räknar vi alltid från den dag vi konstaterat gulkropp.

Men vill man försäkra så tidigt som möjligt är det väl bättre att räkna från semindagen. :D

Jag har ringt och kollat. De räknade från konstaterad gulkropp och alltså flyttade vi fram dräktighetskollen ett par dagar.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 700
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 575
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp