Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Oj...Ja, det får vi göra! Känns inte alls kul att hon hade två ägg nu, då hon krånglade mkt förra året och resorberade troligen till slut efter sista försöket. Vill ju så himla gärna ha ett föl av detta stoet. Vem är din seminerad med?
 
Sv: Betäckningar 2013

Såg nu att jag råkat ta fel datum...sista insemineringen var 20/6 och vi hämtade henne 21/6....:o

Se där ja bara en dag emellan :D

Min är seminerad med Diarado (igen) har ett stoföl vid sidan med pappa Diarado :d

Är med nervig :nailbiting: har redan betalt de 1990 EURO för språnget, pengar i sjön, återstår att se :meh:

Vilken hingst har du valt :)?
 
Sv: Betäckningar 2013

Har seminerats med Luxus CML....Har också betalt språngavgiften på 2500 kr...Ja, det återstår att se om vi har kastat pengarna i sjön....IGEN......Förra sommaren blev en dyr historia som jag hoppas jag slipper denna sommaren. Jag håller tummarna för dig!
:nailbiting:
 
Sv: Betäckningar 2013

kl. nu är min donna med föl på seminstationen också, hon kollades imorse och det var på G men inte riktigt färdigt att semineras (vilket stämmer tidsenligt) så de får stå kvar där då hon ska kollas igen på Onsdag.

Apple Essence (Athlet Z-Lord) som ska semineras med Canterbury. :D
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

snart en vecka sedan jag hämtade hem Dingla från hingsten. Igårkväll när vi stod i stallgången och ryktade säger dottern på 4 år att hon kände att fölet sparkade ;) Så hon är nog dräktig :D
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Jag får nypa mig själv i armen! Tre av tre dräktiga. Carabine kollad på dygn 31 idag och litet tickande hjärta enligt rapporten.:love:

Sen kollades Gabrielle igår på dygn 19 och fortfarande dräktig samt Remis också dräktig på 16 dygn.

Nu väntar koll på dygn 26 för de två sistnämnda damerna.
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis! visst var det en av dem som seminerades under lite sämre förutsättningar?
 
Sv: Betäckningar 2013

*KL*

Första stoet har mer gått mer än 16 dygn efter sista betäckningen och inte visat någon brunst ännu (hingst nära), Sto nummer två började brunsta för knappt en vecka sedan och betäcktes (fribetäckning, går fortfarande med hingsten). Så nu håller jag tummarna...
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis! visst var det en av dem som seminerades under lite sämre förutsättningar?

Ja du kanske tänker på Gabrielle? Hon hade en jättejobbig fölning ifjol med felläge där grannen fck gå in och trycka tillbaka fölungen för att få fram huvudet. Hon blev behandlad, ulad och igensydd men var ordentligt infekterad i år ändå och reagerade för första gången efter semin med att stå kvar med vätska.
Men hon tog sig ändå på ett enda semintillfälle.. Nu hoppas vi bara att hon kan behålla det utan problem.:)
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja det var det nog. Hon som först inte skulle sköljas men sen gjordes det i alla fall? Så skönt när det flyter på som man vill !
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Jag får nypa mig själv i armen! Tre av tre dräktiga. Carabine kollad på dygn 31 idag och litet tickande hjärta enligt rapporten.:love:

Sen kollades Gabrielle igår på dygn 19 och fortfarande dräktig samt Remis också dräktig på 16 dygn.

Nu väntar koll på dygn 26 för de två sistnämnda damerna.

Grattis och så håller vi fortsatt tummarna :D

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Har funderat ett tag på att betäcka min donna men tanken var väl egentligen inte i år men nu blir det så efter lite omständigheter. Och jag är totalt ny på det här med fölisar, betäckningar etc, har dock personer i min närhet som kan det betydligt bättre. Försöker helt enkelt suga åt mig som en svamp :)

En fråga som jag funderar på som ni andra kanske kan bidra med erfarenheter kring är huruvida det är bäst att lämna på seminstation till första dräktighetskoll eller om hon skall få åka hem emellan. Det tar ca 2h att köra, hästen är resvan men är väl inte överlycklig över att lämna gården och få åka transport. Hon brukar trivas bra på nya ställen utan att stressa upp sig. Så hur brukar ni göra? Och hur brukar ni sedan göra under de känsliga dygnen med dräktighetskoll vid 30 resp. 45 dygn? Åker ni till station/vet eller tar ni ut vet för koll? Stoet kommer att betäckas första gången.
 
Sv: Betäckningar 2013

Min blir rätt stressad av att köras men jag valde att köra dit henne, lämna henne 2 dygn för insemination och sen ta hem henne. Även om hon funkar borta så trivs hon bättre hemma.

och till 17 dygns kollen körde jag en dam så hög på hormoner att hon fluffade runt, luktade på blommorna och var allt annat än stressad :D Sen tillbaka på 90 dygn för koll.


Går det att kolla hemma är det ännu bättre :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Egentligen funkar vilket som, om hon blivit dräktig.
Däremot, är hon inte dräktig kan brunsten komma av sig genom att återigen få byta miljö.
 
Sv: Betäckningar 2013

KL

Skuttar in här jag med nu. Kollade min donna på 17 dygn igår och är konstaterad dräktig :D. Så nu är det bara att hålla tummarna till nästa koll.
Första gången med betäcking och allt för en annan så det är spännande.
Stoet är en Holländare f:96 e:Naturel- Emilion och jag tog Zuidenwind som hingst.
 
Sv: Betäckningar 2013

KL

Skuttar in här jag med nu. Kollade min donna på 17 dygn igår och är konstaterad dräktig :D. Så nu är det bara att hålla tummarna till nästa koll.
Första gången med betäcking och allt för en annan så det är spännande.
Stoet är en Holländare f:96 e:Naturel- Emilion och jag tog Zuidenwind som hingst.

Grattis :D Håller tummarna att det går bra! Jag är också ny på detta och betäckt mitt sto för första gången. Jag inser att jag slängt mig in i en helt ny värld :p

I morgon ska vi iväg för koll på 45:e dygnet och håller tummarna hårt att mitt sto fortfarande är dräktigt... :nailbiting:

Det var meningen att jag skulle sätta igång henne under sommaren efter en kotledsinflammation fram. Men jag har varit så nervös så jag har inte vågat gjort nåt med damen mer än tömmkört några gånger... :o

/Lizzie
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 714
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 576
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp