Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

nu har min dam blivit seminerad 2 ggr o ska kollas imorgon igen :)

Hade tänkt hämta hem henne men lutar åt att hon blir kvar där tills vi vet om hon är dräktig eller inte...Har ju 24 mil till stationen. liite jobbigt o åka tillbaks om hon inte tagit på första brunsten. Är det vanligt förresten att det räcker med en brunst för att dom ska bli dräktiga?
 
Sv: Betäckningar 2013

nu har min dam blivit seminerad 2 ggr o ska kollas imorgon igen :)

Hade tänkt hämta hem henne men lutar åt att hon blir kvar där tills vi vet om hon är dräktig eller inte...Har ju 24 mil till stationen. liite jobbigt o åka tillbaks om hon inte tagit på första brunsten. Är det vanligt förresten att det räcker med en brunst för att dom ska bli dräktiga?

När jag väl bestämde mig för att betäcka mitt sto i år istället för att vänta till nästa år så fick jag bråttom. För typ "alla" talade om för mig att det skulle ta hela säsongen att få mitt sto dräktigt. Om det ens skulle funka eftersom stoet är född -98 och vad jag visste ett maidensto.

Därför for jag iväg med stoet till seminstation lagom till majbrunsten. Och hon seminerades en gång och tog sig direkt! Knappt jag trodde det var sant!! Enligt veterinären så har mitt sto fått föl tidigare, men att det är ett tag sedan. Stoet importerades från Polen 2006.

Så visst räcker det med en brunst ;)

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Likaså mitt sto tog sig på en brunst både 2011 och 2012 med levande föl som resultat bägge gångerna :D ( 2011 hade hon haft ett långt uppehåll från aveln, närmare 14 år) var 19 respektive 20 år när hon tog.sig :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Mitt sto har inte haft föl tidigare.
Tog sig på första försöket förra året men tappade tyvärr det.
Likadant i år så tog hon sig direkt!
Verkar lätt att få dräktig :-)
Hoppas verkligen att hon får gå tiden ut denna gången....
Hur brukar ni kolla dom efter 45-dygn?
Vill gärna göra en koll till så jag inte blir lurad igen...
Ska man vänta till 100 dygn eller tidigare/senare?
 
Sv: Betäckningar 2013

Visst har du också betäckt med Dalwhinnie?

Vi ska iväg på 45-dagarskollen den 3/7 med mitt sto som hittills har varit dräktig med Dalwhinnie. Mitt första föl och jag är hysteriskt nervös :o:nailbiting:

"Alla" runtomkring mig har varit lite, vad ska man säga, lite mindre optimistiska eftersom mitt sto är "gammalt" (f.98)... Eftersom jag VÄLDIGT gärna vill ett föl efter just Dalwhinnie så är det knappt att jag tror att det är sant att detta är verkligt...

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja vi har ett sto dräktig med honom.:)

En 98 är väl inte gammalt? Vi har låtit betäcka en 95, en 96 och en 99. Efter 16 tror jag man kan säga att de börjar bli lite äldre och det är då förändringarna brukar börjar komma.
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja vi har ett sto dräktig med honom.:)

En 98 är väl inte gammalt? Vi har låtit betäcka en 95, en 96 och en 99. Efter 16 tror jag man kan säga att de börjar bli lite äldre och det är då förändringarna brukar börjar komma.

Seminveterinären är helt övertygad om att mitt sto fått föl tidigare - så då kände jag mig lite lugnare när det gällde förändringar på livmoder osv. Vad jag förstått kommer dessa tidigare på äldre ston som ej fått föl. Oktawia köpte jag nyligen importerad från Polen 2006, och det finns inga registrerade föl efter henne i det Polska avelsförbundet - men det betyder ju bara att det inte blivit reggad som ett Wielkopolski :p

Jag håller i alla fall tummarna hårt att det pluppar ut en uppdaterad upplaga av min pålla - alltså lite snäppet bättre :D

Eftersom hon har "polsk" stam så sa avelsrådgivaren att damen passar ihop med de flesta hingstar - men jag snöade in mig på Dalwhinnie redan för 2 år sedan - så honom fick det bli till denna dam: http://www.blup.se/sv-SE/horses/205218-oktawia

Håller tummarna att det går bra med dina betäckningar!

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Knapp

Hur många dräktighets försök gör ni innan ni bytar hingst? Om ni bytar.
 
Sv: Betäckningar 2013

Beror ju på. Är stoet infekterat? Missat ägglossning vid seminering, eller sånt.
Det som kan få mig att önska att stoägarna byter hingst är dålig sperma, svårt att få skick fredagar, samt icke tillmötesgående hingsthållare.
 
Sv: Betäckningar 2013

Stoet är inte infekterat, allt ser normalt ut på stoet och hingsten har bra dräktighet.
 
Sv: Betäckningar 2013

kl
Hm, jag körde Miranda till koll i måndags, 14d efter att hon släppt ägget (16d efter semin), det var enda dagen jag hann köra, så det fick bli lite tidigt. Men vet ser inget foster, dock är hon väl ihopdragen i livmodern och är skitsur på valacken som går i en hage mellan stona för att få fram brunster. Vet har kollat henne senast idag, då på 18d, och fortfarande likadant... kan det vara så att hon är dräktig fast de inte hittar ett foster, eller har hon hängt sig? vet trodde det sistnämnda, hen ska kollas Miranda på måndag igen, då på 21d, och hittar de inget foster då så ville hen spruta igång henne...

Vad tror ni?
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl
Bägge stona är nu hemma från seminstationen. Seminerade sista gången i torsdags respektive igår kväll. Nu är det bara att vänta!
 
Sv: Betäckningar 2013

Liten fråga här i denna tråden...Mitt sto seminerades sista gången 21/6 och hade då två ägg...Ska på ultraljud 5/7. Igår, alltså 28/6, så såg jag en tunn, tunn kant runt vulva och någon liten flaga av torkat blod, eller i alla fall var det leverfärgat på vulva också. Har hon kastat, eller har hon bara varit irriterad i slemhinnorna efter insemineringarna och då haft lite blodblandad flytning? Någon som varit med om liknande? Tilläggas kan att hon är sköljd och behandlad med antibiotika då hon hade lite bakterier..:nailbiting:
 
Sv: Betäckningar 2013

Kastat kan man nog inte kalla det för så tidigt.
Den eventuella fosterblåsan har inte ens fäst ännu.

Jag tror att det är rester från seminering och behandling
 
Sv: Betäckningar 2013

Ingen skulle bli gladare än jag om så är fallet..:nailbiting:..Hoppas så innerligt på en fölis nästa år efter att inte ha fått henne dräktig förra sommaren..
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 714
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 576
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp