Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Det var faktiskt meningen!
Men eftersom hingstägaren skulle ha tillbaka honom direkt efter mitt sista sto (som då bara skulle få ett språng) så ändrade mamma sig i sista sekunden.
Stoet hade varit välkommen till öland till hingstens ägare för ombetäckning visserligen men eftersom det är ett sto som verkligen hatar att åka transport och blir väldigt stressad så kändes det inte så juste mot henne att få åka minst 4 timmars enkel resa till hingst...

Lite surt nu i efter hand när hon nu tog sig på första försöket, men vi hoppas istället att han återkommer till skåneland nästa sesong så får vi ta honom till det stoet då istället ;)

Men ska bli jätte roligt med en Lassebebis också! Dock hade det varit roligt med 3 halvsyskon :p
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag förstår att din mamma ändrade sig. Känns ju osäkert med ett språng och sen eventuellt då släpa hästen på långresa (kostar ju en del att köra också).

Två av mina ston är halvsyskon och jag har lekt med tanken att använda samma hingst till dem men stona är så pass olika både i sätt och exteriör att jag inte hittat någon hingst som skulle passa till båda. Jag la fram ett par alternativ till avelsrådgivaren på ASVH men jag fick bakläxa på mina förslag :o :p
Skulle vara Diarado då men det blir lite dyrt O_o
 
Sv: Betäckningar 2013

Jo, det kan vara svårt att hitta samma hingst till flera ston.
Våra är dock rätt lika egentligen, bra grundgångarter, båda är ju allround stammade, lika stora ganska lika i extriören ( den äldre modellen).
Båda två har rätt mycket temperament, den ena dock lite mer arbetsvillig än den andra, men ändå tycker jag att ett bra temperament är viktigt hos hingsten.

Men Lasse känns som ett riktigt bra val till henne, tror att det kan bli en tuff filur som tittar ut där sen ;)
Hade inte det första stoet tagit sig med Hdh innan han gick tillbaka till Öland så hade nog faktiskt hon också gått till Lasse. Är ju troligt vis hans sista säsong enligt hemsidan
 
Sv: Betäckningar 2013

Någon förresten som har koll på vad som är "normal" motilitet på skick? Har bara erfarenhet av AI sen tidigare och aldrig använt mig av utlandshingst förut.

Förra året hade A-Dur 99% tror dock inte att det är normalt men han är exeptionell, framförallt för att vara 26 år :o
 
Sv: Betäckningar 2013

Motilitet är ett sätt att testa/mäta kvalitén på sperman. Motiliteten har oftast samband med dräktighetsprocent men är inte hela sanningen. Det finns hingstar som har nästan 100% motilitet med dålig dräktighet och andra hingstar som ligger väldigt lågt, som 10-20% och ändå har super dräktighet.

Bästa sättet att se om en hingst är fertil är att kolla dräktighetsprocenten/antal dräktiga ston. Den finns på ASVHs hemsida från förgående år under förutsättning att det är en hingst i SWB-avel. För många hingstar är det bra att veta om de har haft 100 eller 10 ston eftersom i det senare fallet har varje enskilt sto väldigt stor inverkan på dräktighetsprocenten. För att vara helt säker kan man kolla med hemmastationen att hingsten även har något/några ston dräktiga för det aktuella året.
 
Sv: Betäckningar 2013

Motilitet är ett sätt att testa/mäta kvalitén på sperman. Motiliteten har oftast samband med dräktighetsprocent men är inte hela sanningen. Det finns hingstar som har nästan 100% motilitet med dålig dräktighet och andra hingstar som ligger väldigt lågt, som 10-20% och ändå har super dräktighet.

Har för mig att det var så, har läst det någonstans men kom inte ihåg var.

I år valde jag en hingst med hög dräktighetsprocent till mitt sto som gick gall förra året och det gick som en dans att få henne dräktig i år :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Knapp

Stona var inte dräktiga denna gången heller. :( usch vad tråkigt, jag hoppas verkligen den tar sig på nästa seminering.
 
Sv: Betäckningar 2013

Ja de blev behandlade efter bakterierprovet. Första gången krockade semineringen med de röda dagarna runt kristihimmel så vi trodde det var därför de inte blev dräktiga. Det ena stoet har aldrig haft föl innan ,men den andra har haft föl innan.
 
Sv: Betäckningar 2013

*KL*

Nu tar jag och hoppar in i denna tråden då mitt sto konstaterades dräktigt idag på 19:e dygnet med Haydn 977 :D :banana::banana:
 
Sv: Betäckningar 2013

Jajjemen, hon har tagit sig på första varje gång. Det blir tredje avkomman med Haydn :D

Lizzie: Taack :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Jo hon var ruggigt svår att se på. Men i dag visade det sig, dräktig på dygn 25!

Hon är Bellini-Utrillo, hade planer på att göra fölungen till min blivande fälttävlanshäst. Sören har tydligen gett några sådana. Annars blir det säkert en väldigt fin svart häst i alla fall :P
 
Sv: Betäckningar 2013

Motilitet är ett sätt att testa/mäta kvalitén på sperman. Motiliteten har oftast samband med dräktighetsprocent men är inte hela sanningen. Det finns hingstar som har nästan 100% motilitet med dålig dräktighet och andra hingstar som ligger väldigt lågt, som 10-20% och ändå har super dräktighet.

Bästa sättet att se om en hingst är fertil är att kolla dräktighetsprocenten/antal dräktiga ston. Den finns på ASVHs hemsida från förgående år under förutsättning att det är en hingst i SWB-avel. För många hingstar är det bra att veta om de har haft 100 eller 10 ston eftersom i det senare fallet har varje enskilt sto väldigt stor inverkan på dräktighetsprocenten. För att vara helt säker kan man kolla med hemmastationen att hingsten även har något/några ston dräktiga för det aktuella året.

Avbruten dräktighet efter 30d handlar väldigt lite om dålig fertilitet hos hingstens.Vid lågt antal födda föl jmfr med stort antal dräktiga ston tyder på dåligt arbete från veterinär/station.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 700
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 575
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp