Alltså det jag menar är att det är redan från början lite lägre procent som tar sig på fölbrunsten och för varje dygn tidigare som stoet ovulerar så minskar chansen ganska mycket. När vi är nere på 6-7 dygn efter fölning så är oddsen så pass dåliga (tycker vi) att det inte är rimligt att ens försöka utan då släpper vi den och sprutar igång henne direkt igen.
Finns säkert de som har en annan upplevelse än jag gällande detta men jag har hyfsat med statistik i bagaget för att kunna konstatera att det är svårt nog att få dem dräktiga på fölbrunst ändå, även om de står kvar 12-13 dygn efter.
6-7 dagar efter så är livmodern i de allra flesta fall fortfarande väldigt stor, cervix har inte återhämtat sig riktigt osv.
Kanske har du tur och hon har en lång brunst? Så att hon inte går ur den förrens uppåt 10 dagar efter ändå?
Vet inte vad ni har för regler och rekommendationer hos er (för visst bor du i Norge?) men jag tror heller inte att man rekommenderar att ta ett så ungt föl till en seminstation. Vi tar inte emot föl som är yngre än en vecka här. Just pga smittrycket som är oundvikligt på en station. Men det kanske du inte behöver bekymra dig för om det är ett mindre ställe eller så. Det är nog inte av den anledningen främst som jag skulle avstå utan av dålig chans till dräktighet som sagt.
Låter super-neggo nu känner jag, det är inte meningen men ville ändå ge dig min syn på saken eftersom frågan kom
Lycka till!