Jag vet att de finns de som seminerar om väldigt tidigt men hos oss så börjar vi inte kolla våra ston förrens 9 dagar efter fölning och seminerar helst inte förrens efter 11 dagar. Har de släppt då så anser vi att det var lika bra att låta bli. Varje dygn gör stor skillnad för livmodern (alltså dess möjlighet att återhämta sig efter fölning och dräktighet). Det är stor skillnad att seminera ett sto 8 dagar efter fölning eller 12 dagar efter fölning.
Har man ett sto som går in i brunst såpass tidigt som 3 dagar efter fölning så är det ju risk att hon kanske är redo för ovulation 6-7 dagar efter fölning. Det tycker åtminstone jag är lite för tidigt för att man ska ha en rimlig chans till dräktighet. Nu kanske du inte var ute efter min åsikt men den fick du ändå
Tycker i dessa fall att det är mycket, mycket klokare att kolla när hon ovulerar, säg att det är på dygn 7, plocka in henne på dygn 12, kolla så att allt ser ok ut och ge henne en PG-spruta, plocka in henne på dygn 17 och förhoppningsvis seminera om däromkring. Då har man i förhållande till att seminera 7 dygn efter fölning ”förlorat” 10 dagar men man har i gengäld ökat chansen till dräktighet nåt alldeles, alldeles väldigt mycket.
Mycket få ston har återhämtat sig såpass väl efter 6-7 dygn att de tar sig på fölbrunsten.
Hoppas du förstår min lite röriga förklaring till hur jag resonerar.