Betäckning på fölbrunsten (spolning)?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare globox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 268
G

globox

Jag är på en seminstation men var tvungen att åka till en annan seminstaion pga våran vet har semester denna dag.
Nu till frågan. Jag seminerade henne i Onsdags av "min vet" och han tyckte allt såg bra ut 5 ägg och helt öppen. Men så idag skulle jag åka till den andra stationen och se om hon släppt ägget eller det blev seminering igen.Men ägget hade släppt och det var en gulkropp.
Då säger "nya vet" att vi får nog göra en spolning eftersom vi betäcker på fölbrunsten. men säger jag då hon är ju seminerad i Onsdags och hon har släppt ägget är inte det för sent????...

Så nu undrar jag ska man spola rent slidan två dagar efter seminering ska man inte göra det innan???
Eller ville "nya vet"bara ha en slant extra av mig....:cool:

Sv: Betäckning på fölbrunsten (spolning)?

Eftersom det (ev) befruktade ägget finns i ägledaren de första 6 dagarna så kan man lugnt skölja stoet efter seminering.
Var glad att det var en engagerad veterinär som tänkte på att optimera dina chanser att få stoet dräktig, nu när det är så sent på säsongen.

Jag tycker också du ska vara tacksam över att få en så engagerad veterinär.:banana:

vad jag ändå vill tillägga är detta:

Jag önskar att alla "vågade" fråga sina veterinärer rätt ut direkt när de undrar/tvivlar över något. D å får man ju svaren direkt, samt ofta en hel del ny kunskap på köpet.:)

Jo det är sant jag tackar för de svaren.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det... 2
Svar
32
· Visningar
4 930
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
Avel För fet för ett f.ck... Det är Sulana. Hon har visat 2 riktigt rejäla brunster här hemma o när vi åkte till station när hennes 3e... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 445
Senast: jessissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka