Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har också läst de artiklarna på forskningen kring ryttarens vikt. I studierna konstaterar de också att om ryttaren kan rida sin häst i balans och arbeta den korrekt kan ryttaren väga mera.
Ja, men om vi nu ska prata generellt så är ju knappast inte alla långa och tunga ryttare generellt mer välbalanserade än mindre ryttare. Generellt sett så skulle jag nog tro att det är tvärtom faktiskt.
Om vi prompt ska gå på linjen att hästar inte ska bära mer än 10% av sin vikt får alla män i WC-toppen i hoppning börja rida ardenner. Skulle gissa att de flesta slimmade tävlingshästar av vanlig halvblodsras oftast väger mellan 550 och max 650kg. Ska ryttare överlag då inte få väga mer än 65 kg, och då kommer dessutom 65 kg räknas som en "tung" ryttare? Dessa hästar är ofta vältränade. Bara för att en häst är fet och väger mer så blir den ju inte mer viktbärande. De flesta GP-hästar som de långa hoppryttarna sitter på är rätt stora och rejäla, men väldigt slimmande. Just GP-ryttarna kan kanske, generellt sett, oftast räknas in i kategorin välbalanserade. Och om hästarna ska vara lika höga som ryttaren är lång-bör idealet då vara hästr på 180-190 cm i manken så att män ska få lov att rida? Ja, rejäla halvblod på ca 180 cm brukar se lagom ut till killar som är runt 180 cm långa. Utbudet bland dessa stora hästar brukar inte vara så stort så då är det ju inte så konstigt att en del killar rider runt på mindre hästar än så. Men vi som är kortare har ju hur mycket hästar som helst i rätt storlek att välja på. Varför rida en som är för liten då?
Väger man 63 kg och sitter på en nätt D-ponny så är jag övertygad om att det ser illa ut. Med nätt menar iaf jag en ponny av ridhästmodell, inte en stor fjording typ.Oj. Jag väger 63 kg & jag har inte märkt att någon D-ponny varesig grov eller nätt tycker att det är jobbigt.
Då kan nog ingen man runt om i världen tävla halvblod längre... :P
Tillägg: 162 cm är jag också.
Inte för att det här egentligen är en viktdiskussion, jag tyckte bara det lät så skumt så jag var tvungen att kommentera.
Då måste ditt halvblod vara väldigt grovt byggt. Jag är t o m liiite kortare än du och inte ser jag ut som en mygga på en normalbyggd ridhäst på 160 cm, inte på en 168 cm hög häst heller. Mest lagom brukar jag se ut på normalgrova 162-165 cm hästar.
En normalbyggd man som är runt 180-185 cm lång väger runt 75 kg.