Betäcka unghästar...

V

virrpANNA

Är det speciellt bra? Har suttit och läst annonser på islandshästar på 5 åringar som haft 2 föl, tre åringar som är dräktiga och så vidare... Jag vet att när min häst var 2-4 år så var hon otroligt barnslig i sinnet. Är det så nyttigt att betäcka och avla på så unga hästar? Dom har juh inte ens vuxit klart i kroppen?!

Sv: Betäcka unghästar...

Somliga går nog på din linje, medan andra anser att hästen ändå har ett "dö-år" när de är mellan tre och fyra och man kan passa på och betäcka dom och sen rida in de efter. Det är olika hur man gör, men jag skulle inte heller betäcka min treåring.

Jag har själv ett ungsto jag ska betäcka i framtiden, men jag kommer vänta tills hon är bedömd, dvs minst fem år, då jag kommer veta mer om hur jag ska komplettera henne med rätt hingst.

Såvitt jag hört så sägs det att ungston mognar mer om de betäcks när de är tre/fyra. Men som sagt, hört... har ingen bakgrund till det.

Mitt sto är undan ett sto som fölade som fyraåring, och det har ju gått bra både för mamman och för mitt sto. Det enda vi konstaterade med tiden var den där dräktigmagen som hängde kvar rätt länge... Hon hade väl dåligt med magmuskler som oriden unghäst och inget som "lyfte upp" det :D Men hon är fin nu!

Personligen hade jag aldrig betäckt mitt sto som treåring, hon var fruktansvärt omogen och såg ärligt talat ut som ett förvuxet föl fortfarande. Men hennes mamma som betäcktes tidigt såg helt annorlunda ut- hon var mycket mer "färdig" i kroppen. Så man får väl anta att kunnigt hästfolk kan se på sin häst om den är färdig för föl.

Jag tror också det är olika. Det är nog en personlig sak, men jag vill börja träna min "fölis" när hon är ca 3.5 år, om jag anser henne mogen, och börja smått med sadel, handhästridning o så. Ska hon betäckas när hon är tre kan jag ju inte börja rida henne förrän efter fölningen.

Läste bl a på Ia och Dennis hemsida att de inte förespråkade det. Så även i så kunniga kretsar råder det nog delade meningar ;)

jag vet ej. islänning som är 6 år gammal nu och väntar sitt 3:dje föl =/ fattar inte hur man kan göra så. hästarna gå i en hage dygnet runt å får lite hö MEN ingen vatten =( ägaren säger att de finns tillräckligt med vatten i gräset. det sa hon även mitt på sommaren när det var 40 grader varmt. jag försökte smussla ut lite vatten men blev då utskälld för jag skämde bort hennes häst. kan då tillägga att hästen var högdräktig då =( ÅÅÅÅÅ jag bara hatar den människan. hon bara avlar för å avla ingen annat. hon kan ingenting om hästar.

man blir så förbannad.

Ett klart fall för Miljö och hälsa!! :devil:
Varför inte anmäla människan?! :eek:

har redan gjort de men inte fan hjälpte de =( dom ringde dagen innan till ägaren å sa att dom kommer i mon. å då satte hon ju ut ett helt badkar med vatten men under de 6 månaderna jag va där fick hon inte en droppe.

har redan gjort de men inte fan hjälpte de =( dom ringde dagen innan till ägaren å sa att dom kommer i mon. å då satte hon ju ut ett helt badkar med vatten men under de 6 månaderna jag va där fick hästen inte en droppe. (bortsett från de jag smuglade ut)

Då har du ju åtminstonde försökt göra nåt. De där föranmälda inspektionerna har både för- och nackdelar, men i detta fallet borde de helt klart göra en oanmäld! Klart att folk hinner fixa till lite innan när de vet att inspektörerna kommer dagen efter! :mad:

Betackte min trearing i somras, hon ar utvaxt for sin alder och har ett kanontemperament.

De forsta manaderna som stoet ar draktigt sa vaxer ju inte folet sarskilt mycket och om man fodrar ansvarigt sa ar det oftast inga problem.

Men visst bor man gora en avvagning fran hast till hast om det ar lampligt.

Det där är väldigt olika.

För det första är det olika hur mogen en 3 åring är, både mentalt & fysiskt.

Fördel med att betäcka 3 åring är att denna har ett föl innan träningen börjar på allvar & har kommit igång lite med aveln.Många menar att de dessutom brukar mogna mkt under just det året.

Nackdelen är att många tycker träningen kommer igång försent om man ska ha hästen till bedömning när den är ung, då förlorar de flesta 1 års träning & det är mkt på en så ung häst.

Fördel med att betäcka senare är att man hunnit träna hästen & vet vad den går för, om den öht är lämlig att avla på.Man har hunnit med bedömning tex.
Hästen är för det mesta mer mogen & man har inte stressat på den ngt den inte var mogen för.

Nackdelen med att betäcka senare är att man kanske inte hinner få så många föl & att hästen, som mest troligt är igångsatt & riden förlorar ngt års träning mitt emellan.

Ett alternativ är att rida & tävla en häst några år för att sedan låta den gå till avel.

Min Hilda betäcktes som 3 åring. Jag köpte henne som 5 åring i höstas.

Perla som jag haft sen hon var 1 år hade jag aldrig valt att betäcka som 3 åring. Hon såg ut som en riktig speta tills sommaren då hon skulle fylla 4. Då började hon grova på sig.

Såd et är väl individuellt om det är bra eller dåligt att betäcka dem som 3 åringar. Ser de relativt färdiga ut så varför inte? Men många behöver nog det där året att växa också.
Jag har hört att de stannar lite i växten om de betäcks tidigt. Vet inte hurvida det stämmer.

Jag har ingen erfarenhet av hästar som är betäckta tidigt, men jag skulle nog personligen inte göra det. Visst, det beror ju som sagt på hur utvecklade de är. De unghästar jag stött på har varit "bebis" i psyket i den åldern och det skulle kännas konstigt att betäcka dem!

Kommer att betäcka min treåring i år underförutsättning att hennes senskada läker som den ska.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat