Betäcka shettis med russhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StiligaStellan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Betäcka shettis med russhingst?

Jag har relativt stor erfarenhet av avel med shettisar och visst, min ståndpunkt är att de helst ska hållas renrasiga. MEN jag kan förstå din tanke med att korsa - fast jag håller med cirkus, det hade varit bättre att ta liten hingst på större mamma...

Jag skulle vilja börja med att fråga dig ifall stoet ifråga har haft föl förut och om hon hade en lätt fölning då? Skälet till att jag frågar detta är att jag själv har ett sto som verkar vara ganska trång i bäckenet, så jag fick dra HÅRT för att få ut hennes föl... Jag vågar inte tänka tanken på vad som hade hänt om fölet dessutom hade haft en större pappa och då kanske varit aningen större. För bara "aningen" större skulle ju kunna vara droppen som får bägaren att rinna över, eller rättare sagt, kan vara det lilla som gör att fölet fastnar halvvägs ute om man har otur.
Jag vet att det finns flera avkommor med shettismammor och stora pappor och även om det nästan alltid går bra så blir ju inte risken för katastrofer mindre för att hingsten är större än stoet......

Vill jag ha en korsningsponny, blandrashund, bondkatt, korsningsfår, korsningskaniner eller va fasiken för korsningsdjur det kan vara tycker jag inte du skall bry dig om. Jag är inte intresserad av ras freaks åsikter och tänker inte försvara mig heller. Jag tycker helt enkelt inte ni som har åsikter om korsningar skall bry er om vad andra gör utan sköt er själva och skit i andra.

Men snälla! Jag tycker du bör läsa igenom vad de andra har skrivit och se att det är vanliga frågor. De bidrar i diskussionen med att skriva om riskerna och frågar om du tänkt på andra möjligheter osv.
Buke är ett diskussionsforum, det är meningen att vi ska dela med oss av våra erfarenheter och åsikter osv. Om alla skulle "sköta er själva och skita i andra", varför ens lägga manken till och svara på dina frågor? Det om nånting är ju att lägga sig i!
Jag tror ingen som svarat dig är "rasfreaks" vilket jag tycker är rätt oförskämt att kalla någon som ställer en enkel fråga, och du behöver inte "försvara dig". Ett enkelt svar i hur du tänker och resonerar hade varit tillräckligt. Jag tycker du ska sluta läsa alla svar som om du medvetet vrider det till att de kritiserar dig och försöka läsa vad de faktiskt skriver istället!

Alltså jag är helt för att man får använda korsningar... Men just här undrar även jag varför du just måste korsa med en "stackars" shettis ?

Du vill ha en "massa" och en viss höjd ? Varför inte leta små russ ??? De måste ju verkligen vara en minoritetsgrupp om de flesta nu vill ha större russ ? De borde rimligtvis vara billiga och ändå de du letar efter ? Körbara med "samma" psyke som en shettis (envisa små men grymt söta bortskämda små ponnier ;) )

Korsningsavel i all ära så är det ju ändå så att vissa raser har problem som gör dem sämre att göra korsningar på... I detta fall verkar många shettisavlare säga just att fölningar är ett problem, skulle inte ignorera det faktumet... Men självklart kan det bli precis din drömponny som kommer ut... Men av alla mina föl jag fött upp (svenska halvblod) så är det bara 1 av 7 som VERKLIGEN blev min drömhäst !!! (nu säger jag inte att de andra inte är bra, men nån blev för små, för tossiga, för "tråkiga" och andra personliga saker som gör att de inte är mina drömhästar)

Avel är ett vågspel där oddsen inte ens är 50/50 utan kan bli 100% helt fel... Men visst är avel KUL ! =)

Här kommer ett sakligt svar!
Det finns alltid risker för stoet vid betäckning och fölning så det är något man alltid ska ha med i tankarna när man börjar fundera på att ta föl på sitt sto.
Shetlands ponny är en ras som helt klart har större problem än andra raser med fölning. Det gäller alla och inte bara de minsta. Jag har själv som tidigare uppfödare av just shettisar varit med om föl som fastnat och även ston som spräck bäckenet. Det är en av anledningarna till att jag själv slutat med att avla på den rasen.
Idag är det få som strävar efter små russ så jag tror du får svårt att hitta en godkänd hingst på 120 cm. De flesta ligger nog närmare 130 cm.
Du vill göra det här för att du vill ha en häst med mer massa. Just den anledningen är nog den sämsta med tanke på riskerna för sto och föl vid fölningen.
Till sist när man korsar två olika raser så måste man också vara införstådd med att det inte automatiskt blir så att fölet ser ut som den perfekta häst man tänkt sig. Du vill ha massa och jag antar lite storlek, eftersom du vill ha en större hingst. Visst det kan bli precis så som du vill. Men chanserna för att det inte blir det är mycket större. Hade det varit så enkelt att alla föl blev precis som tänkte sig med just de egenskaper man vill ha från sto resp hingst, då hade det varit enkelt att avla och alla hade haft perfekta avkommor. Nu är det ju inte så och det är svårt nog att avla rasrent och nästan omöjligt att få alla rätt om man korsar två olika raser som har stora skillnader mellan sig. Så det man då måste tänka på innan, är vad gör man om fölet nu inte blir som hade tänkt sig?
Går det att sälja?
Kan jag ta bort det om det blir helt fel?
Vill jag ha det i alla fall fast det inte blev som jag tänkte?

Den här korsningen du funderar på kan ge en lite större ponny än en shettis. Men det kan också ge en som har normal shetlandsstorlek. Det kan ge en kraftigare ponny men det kan också ge en ädlare ponny. Det kan ge en ponny med russkropp och shetlandsben eller tvärt om o s v.

Tänk igenom ordentligt om det är värt att riskera ditt sto för att få detta fölet som kanske inte blir vad du vill ha ändå. Är det värt att ta dessa risker och kan du hantera konsekvenserna av det så är det bara att sätta igång och leta efter en liten russ hingst. Men du bör i alla fall leta efter en som är godkänd. Vilket gör den kvalitetsmärkt så att säga. Du vet att den inte har några större fel vilket kan vara svårt att avgöra själv om väljer en icke godkänd hingst.

*delvis kl*

Håller med om allt ovanstående. Jag kan inte dagens lagar och regler utantill (länge sedan lantbruksskolan) men jag misstänker djurskyddet kan gå in OM man betäcker med en större hingst medvetet och fölningen inte går bra. Det är inte tillåtet att avla så att moderdjuret och ev avkomma kan fara illa (gäller alla djurslag, kom ihåg Belgian Blue-debatten).

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 137
Senast: Bapelsin
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar