Betäcka shettis med russhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StiligaStellan
  • Startdatum Startdatum
S

StiligaStellan

Jag har en shettis på 101cm som jag undrar om man kan betäcka med en russhingst på 120cm?

Det går väl och fölis anpassar sig i magen på mamman. Men hur går det med betäckningen? Kan stoet skadas under betäckningen?

Finns det några russhingstar som tar i mot shettisar?

Om ni undrar så skall jag ha den eventuella avkomman till körning.

Sv: Betäcka shettis med russhingst?

Jag måste bara ställa frågan: Varför?

Varför inte köpa en renrasig ponny av den storlek du vill ha för att köra med istället?

Om ni inte har tänkt svara på frågan utan bara ifrågasätta tycker jag inte ni skall skriva alls. Mycket tråkigt onödigt svar men det var jag väl beredd på för så är det väl över lag här på buke.

Någon som har sakkunniga svar att komma med i stället?

En tanke som slog mig - En welsh? :D Har sett ett flertal trevliga shettis welsh :)

Shetlandsponnyer är överrepresenterade när det gäller problemfölningar därför skulle jag aldrig betäcka en shetlandsponny med ngt annat än en shetlandsponny. Vill du absolut ha korsningen så gör åt andra hållet istället, shettishingst på russ-sto.

Och eftersom alla russhingstar betäcker naturligt så finns självklart risk att stoet skadas.

Gäller inte det mest minishettisar? Problemfölningar alltså. :)

Allt går väl. Vet ett ridläger jag brukade åka på när jag var liten som hade en urgullig ponny korsning shettis - nordsvensk. Pappan var nordis, naturlig betäckning och shettisen stod i ett dike.

Kanske inte att rekommendera direkt men den pållen var iaf jättefin.

Oj stackars shettis som fick ihop det med en nordsvensk!

Det är flera som sagt welsh till mig men jag vill nog hellre ha en russhingst. Jag har träffat flera stycken shettis/welsh korsningar och de har alla varit jättre trevliga :) Men jag vill ha en lite mer robustare avkomma som jag skall köra med därav valet russ hingst :)

Vilka idioter rent ut sagt. Och hur har det egentligen gått till - shettisen i ett dike, då blir den ju ännu mindre.

Limona, nej det är inte bara minishetland utan även hos normalstora.

Vore jag TS och rädd om mitt sto så skulle jag absolut låta bli betäckningen, men det finns ju alltid någon som sett exempel på att det gått bra, men fortfarande är det onödigt

Om ni inte har tänkt svara på frågan utan bara ifrågasätta tycker jag inte ni skall skriva alls. Mycket tråkigt onödigt svar men det var jag väl beredd på för så är det väl över lag här på buke.

Någon som har sakkunniga svar att komma med i stället?

Tråkigt att du inte vill svara för hur du tänker, dvs vad som är syftet med att välja ett russ till din shettis. Du vill ha sakkunniga svar, men är du verkligen beredd att ta risken efter vad du får för svar på ett forum? Hur ska du veta om svaren verkligen är faktabaserade eller rena skrönor? Av den anledning svarar jag inte på frågan, men var intresserad av din idé med en korsning, inget illa menat, även om jag inte stödjer idén.

Jag skrev i första inlägget att eventuell avkomma skall jag ha till körning. Anledningen till att jag vill ha russhingst är för jag vill ha en lite större avkomma efter mitt shettis sto som är en mycket duktig körhäst och pålitlig i alla lägen. Russ eftersom jag tycker de är en stabil pålitlig häst med gott psyke. Tycker det är mer lika än en welsh och jag är inte ute efter att förädla avkomman.

Detta ligger knappt på planeringstadeiet men jag vill se vad folk tycker om iden. Jag vill inte ha massa ras freak på mig och höra att man inte skall korsa olika raser bla bla bla. Jag har hellre en korsningsponny än rasren ponny.

Det är väldigt olika vad folk tycker om detta. Vissa säker det är inga problem alls och kör på! Andra tycker att det är fruktansvärt och rent utsagt livsfarligt för hästen.. Så man undrar vilka det är som är kunniga och håller på med avel av alla dessa åsikter?

Därför skulle jag vilja ha sakkunniga svar av folk som faktiskt har erfarenhet och inte bara tycker och tänker och är raspoliser :)

Därför skulle jag vilja ha sakkunniga svar av folk som faktiskt har erfarenhet och inte bara tycker och tänker och är raspoliser :)

Då skulle jag prata med en(eller flera) erkänt duktiga uppfödare av de raser/korsning du tänker dig, veterinär kanske för att över väga riskerna osv. På ett forum måste man tåla/stå ut med att bli ifrågasatt (ex. även om du vill ha en korsning - varför inte köpa en korsning? Då vet du ju vad du får och du får det nu.).

Jag kan ju underteckna detta inlägg med att jag är uppfödare eller veterinär eller vad som, men faktum är att du kan aldrig veta vem som sitter bakom skärmen :)

Senast ändrad:

Och hur ställer du dig till faktumet att shetladsponnyer är överrepresenterade när det gäller fölningar som går dåligt ? Jag tycker absolut att du ska börja i den änden.

Korsningen i sig tror jag är bra om man vill ha en mindre ponny med bra köregenskaper, men jag hade som sagt gjort den åt andra hållet för att inte riskera stoet

Här kommer ett sakligt svar!
Det finns alltid risker för stoet vid betäckning och fölning så det är något man alltid ska ha med i tankarna när man börjar fundera på att ta föl på sitt sto.
Shetlands ponny är en ras som helt klart har större problem än andra raser med fölning. Det gäller alla och inte bara de minsta. Jag har själv som tidigare uppfödare av just shettisar varit med om föl som fastnat och även ston som spräck bäckenet. Det är en av anledningarna till att jag själv slutat med att avla på den rasen.
Idag är det få som strävar efter små russ så jag tror du får svårt att hitta en godkänd hingst på 120 cm. De flesta ligger nog närmare 130 cm.
Du vill göra det här för att du vill ha en häst med mer massa. Just den anledningen är nog den sämsta med tanke på riskerna för sto och föl vid fölningen.
Till sist när man korsar två olika raser så måste man också vara införstådd med att det inte automatiskt blir så att fölet ser ut som den perfekta häst man tänkt sig. Du vill ha massa och jag antar lite storlek, eftersom du vill ha en större hingst. Visst det kan bli precis så som du vill. Men chanserna för att det inte blir det är mycket större. Hade det varit så enkelt att alla föl blev precis som tänkte sig med just de egenskaper man vill ha från sto resp hingst, då hade det varit enkelt att avla och alla hade haft perfekta avkommor. Nu är det ju inte så och det är svårt nog att avla rasrent och nästan omöjligt att få alla rätt om man korsar två olika raser som har stora skillnader mellan sig. Så det man då måste tänka på innan, är vad gör man om fölet nu inte blir som hade tänkt sig?
Går det att sälja?
Kan jag ta bort det om det blir helt fel?
Vill jag ha det i alla fall fast det inte blev som jag tänkte?

Den här korsningen du funderar på kan ge en lite större ponny än en shettis. Men det kan också ge en som har normal shetlandsstorlek. Det kan ge en kraftigare ponny men det kan också ge en ädlare ponny. Det kan ge en ponny med russkropp och shetlandsben eller tvärt om o s v.

Tänk igenom ordentligt om det är värt att riskera ditt sto för att få detta fölet som kanske inte blir vad du vill ha ändå. Är det värt att ta dessa risker och kan du hantera konsekvenserna av det så är det bara att sätta igång och leta efter en liten russ hingst. Men du bör i alla fall leta efter en som är godkänd. Vilket gör den kvalitetsmärkt så att säga. Du vet att den inte har några större fel vilket kan vara svårt att avgöra själv om väljer en icke godkänd hingst.

Senast ändrad:

Jag skrev i första inlägget att eventuell avkomma skall jag ha till körning. Anledningen till att jag vill ha russhingst är för jag vill ha en lite större avkomma efter mitt shettis sto som är en mycket duktig körhäst och pålitlig i alla lägen. Russ eftersom jag tycker de är en stabil pålitlig häst med gott psyke. Tycker det är mer lika än en welsh och jag är inte ute efter att förädla avkomman.

Detta ligger knappt på planeringstadeiet men jag vill se vad folk tycker om iden. Jag vill inte ha massa ras freak på mig och höra att man inte skall korsa olika raser bla bla bla. Jag har hellre en korsningsponny än rasren ponny.

Det är väldigt olika vad folk tycker om detta. Vissa säker det är inga problem alls och kör på! Andra tycker att det är fruktansvärt och rent utsagt livsfarligt för hästen.. Så man undrar vilka det är som är kunniga och håller på med avel av alla dessa åsikter?

Förklara gärna varför..

Förklara gärna varför..

Vill jag ha en korsningsponny, blandrashund, bondkatt, korsningsfår, korsningskaniner eller va fasiken för korsningsdjur det kan vara tycker jag inte du skall bry dig om. Jag är inte intresserad av ras freaks åsikter och tänker inte försvara mig heller. Jag tycker helt enkelt inte ni som har åsikter om korsningar skall bry er om vad andra gör utan sköt er själva och skit i andra.

Masse:

Tack för ett sakligt svar! Du verkar ju kunna lite så jag skall beakta ditt svar. Som sagt så är detta funderingar så självklart väger ditt svar in.
Jag är medveten om att korsningar är större lotteri än renrasavel. Man vet ju aldrig vad man får.. Men så är det och det är ju självklart inräknat om jag skulle göra en korsning.
Men jag är rädd om mitt sto så jag vill inte utsätta henne för några STÖRRE risker än vad det redan är med en förlossning...

Det är inte bara ras-freaks som läser och funderar på den kommentaren som blev fetmarkerad. Jag har en annan åsikt om blandras-avel när det kommer till hästar än andra djur. Men tycker att om man skriver på ett forum som buke och ber om råd, tips och hjälp så får man räkna med att bli ifrågasatt.
Och kan man inte sakligt försvara sin åsikt utan blir obstinat och otrevlig så får man räkna med att folk attackerar tillbaka och ifrågasätter mer.

Det är inget otrevligt med att fråga varför du hellre vill ha en korsning än en renrasig..

Det är inte bara ras-freaks som läser och funderar på den kommentaren som blev fetmarkerad. Jag har en annan åsikt om blandras-avel när det kommer till hästar än andra djur. Men tycker att om man skriver på ett forum som buke och ber om råd, tips och hjälp så får man räkna med att bli ifrågasatt.
Och kan man inte sakligt försvara sin åsikt utan blir obstinat och otrevlig så får man räkna med att folk attackerar tillbaka och ifrågasätter mer.

Det är inget otrevligt med att fråga varför du hellre vill ha en korsning än en renrasig..

Jag blir inte förvånad när det gäller ett forum som buke. Har kan inte folk hålla sig till vad man frågar om utan måste ifrågasätta det också. Det råder ofta påhopp och ifrågasättanden av det mesta som inte har med inlägget att göra.
Konstigt att det skall vara så svårt att hålla sig till ett ämne?

Jag tycker jag har sakligt förklarat med vad jag vill ha ut av den eventuella avkomman. Kan inte bli mer tydlig än det jag redan skrivit. Du måste väl vara läskunnig eftersom du kan skriva?

Om du uppfattar min ton som obstinat och som du skriver otrevlig så får det vara upp till dig. Jag tycker bara det är så otroligt tröttsamnt med sådana inlägg som inte har något att göra med frågan som ställdes från början.

Starta en egen tråd om ni vill diskutera varför man korsar olika raser med varandra och diskutera det där. Jag kan inte varit mer tydlig än jag redan varit och har svarat sakligt på varför jag vill göra den eventuella korsningen.

Hade jag varit du hade jag börjat med att kolla upp om det finns några godkända russhingstar med rätt mankhöjd. Jag har inte hållit på med russ sen 80-talet så jag har ingen koll längre på vilka hingstar som finns.
Finns det så hade jag kontaktat deras ägare för att kolla om de vill ta emot ditt sto. Och hittar du en sån får du förstås överväga riskerna med betäckning så som vi alla stoägare får göra.

Hoppsan vad otrevlig man kunde vara då:o. Jag skrev lite sakligt vad man får räkna med. Och du säger att du räknar med det men hugger halsen av dom som svarar på annat sätt än vad du ville.

Jag har läst alla inlägg och är fullt läskunnig. Men du skrev fortfarande inget svar på just den fetmarkerade meningen så vitt jag kunde se. Du skriver vad du vill ha just avkomman till. Och vad du har för mål osv.

Men inte varför du föredrar korsning före renrasigt. Bara ett otrevligt svar om att det ska andra inte bry sej om...
Klart man undrar hur du tänker när du skriver så. (inget otrevligt med det). Och jag har inte någonstans sagt att du ska "försvara" dej mot någon som du i ett inlägg skriver. Ville rent ut veta hur du menade/tänkte.
Sen det med rasfreaks som inte ska lägga sej i. Jag är inget rasfreak alls. Tycker gott man kan korsa hästar om man har ett seriöst mål med det och planerar att använda avkomman själv och inte drar in på buskavel och säljer vitt och brett. (helt annat med andra djur enligt mej själv.)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 137
Senast: Bapelsin
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar