betäcka med icke godkänd hingst?

Sv: betäcka med icke godkänd hingst?

Precis som pasteja skriver vill ägaren att han tävlas just nu, han är inte tagen ur avel på något sätt. Jag har sett närmare tio avkommor till honom och de har alla varit lätta och moderna i typen med goda rörelser. Flera har också kunnat hoppa.

Ja, jag har hittat honom, kollade fel hingst från början :) :) :)

Senast ändrad:

Mamma är helsyster med godkänd hingst. Hittar du inte det tittar du på fel häst.

Mamma är helsyster med godkänd hingst. Hittar du inte det tittar du på fel häst.

Nu kollade jag upp vilken hingst ni pratar om, blev lite nyfiken. Låter som en hingst som jag (iallafall utifrån pappret) gärna ser mer av.
/U

hehe oj så nu är lilla bäbisen redan kändis ;) som sagt ska visas på fredag så får vi se vad domarna säger!!! :) han är riktigt fin, ganska så proportiornerlig (eller hur det stavas) för att bara var 1,5 år! kommer att bli en ganska så stor häst då han redan nu är 160 cm :)

Vore roligt att få in en hingst med den stammen så jag håller tummarna för att han utvecklas rätt hela vägen:)

ja det hoppas jag med, men ägaren är egentligen inte intresserad av att ha honom som hingst, hon visar honom nu. säger dom att hon ska spara honom så gör hon det till nästa visning för att se vad dom säger. men hon köpte honom billigt för att ha honom som hopphäst i stora drag!

ja, det finns ganska mkt hästar på marknaden utan att det finns köpare till alla.. då är man så illa tvungen att sänka priset för att kunna bli av med dom :/

Jag måste bara fråga, hur gjorde ni när ni skulle kolla om hon var gul-svart? Har ju ett sto som ser lite misstänkt ut;) Hennes förra avkomma blev nästan gul på sommaren som 1-åring...
Hur gör man? Vad kostar det?
//G

Det går att DNA-testa för gulgenen.
Men att en häst blir "nästan gul" på sommaren behöver inte tyda på gulanlag. Och det krävs att minst ena föräldern är gul (gulbrun, gulsvart eller isabell) för att avkomman ska kunna vara gulsvart.

Okey, men hur gör man?

Jag kan inte så mkt om de tyska hingstarna, men i passet står det att både mamma o pappa är svarta...

Här e en bild på hennes avkomma, som på kortet är ca 1år, pappa är tyska Carinjo (e.Cascavelle-Landgraf I)

2ns6pvb.jpg

Är det en holsteiner det är fråga om tror jag knappt den gula färgen finns i rasen. Om inte det är fel förälder någonstans i stamtavlan.

Animal Genetics testar för bla creme genen, sök upp deras hemsida så kan du skriva ut en blankett med instruktioner.

Väldigt enkelt, bara ryck tagel - med rötterna och stoppa i en ren påse, lägg i kuvert med blanketten och skriva iväg :)
Svar får man via mailen och om man vill via snail-mail :)

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka