betäcka med icke godkänd hingst?

Sv: betäcka med icke godkänd hingst?

vet egentligen inte riktigt vad jag vill ha för hingst. om jag vill ha en dressyrhingst som "bara" är dressyr, en dressyrhingst med god hoppförmåga eller en hopphingst med mkt bra gångarter...

Vad vill du ha ut av avkomman? Behålla själv? I sådana fall, vad vill du ha hästen till? Allroundridning? Hoppning eller dressyr? :)

Har själv funderat en del kring det här, och hittat bra input här länk borttagen av moderator . Det kanske kan hjälpa dig också.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

om jag behåller avkomman själv blir det allround mot dressyr. men kommer troligen bara behålla själv om det blir ett sto :P men gillar ju även att hoppa och rida fälttävlan:d

om jag behåller avkomman själv blir det allround mot dressyr. men kommer troligen bara behålla själv om det blir ett sto :P men gillar ju även att hoppa och rida fälttävlan:d

Och detta borde ju avgöra att du inte ska använda en ej godkänd hingst.
Marknaden är svår ändå och att då avla fram en avkomma med grå papper om man ändå funderar på att sälja,dvs som här,50% chans att det blir försäljning. :)

Och vad gäller färgavel vad för färg är det du vill avla fram? (Om du nu ska välja färg också )

Jag hade absolut valt en godkänd hingst till henne, nästan alla godkända kan nog betraktas som bättre än de ocks godkända.

Jag vill minnas att Patrice var bruksprovsvinnare, men sänktes eftersom avkommorna inte nådde upp till de krav som ställs. Ditt sto ligger på medel och kan kanske på pappret betraktas som en trevlig allroundhäst, som inte sticker ut på något sätt.
Det jag nog hade tänkt på var att antinget välja en äldre hingst som visat att han levererar, eller en yngre lovande hingst som kommer ur ett superstarkt möderne. Jag vet att flera Pascal-ston har varit bra avelssto, kanske värt att kolla upp vilka kombinationer som fungerat där.
Jag hade nog valt en multitalanghingst, gärna med lite fullblod, eller iallafall en av bra typ.
Har du mod på en eventuell dubbelgul kan kanske Ravell vara en trevlig kandidat.
Jag funderar på om jag inte sett en trevlig New Balance-Pascal.. Hittar den inte i blup så jag tvivlar på om jag har rätt.
En annan hingst som jag tror kan passa är Last Liberty, hans avkommor verkar bli trevliga, snygga och hysat multi. Skriv gärna mer om styrkor och svagheter. Tror som sagt absolut att det är värt att lägga en godkänd hingst, det blir ju dessutom ett bättre andrahandsvärde på avkomman.
/U

vad gäller färg önskar jag allt som inte är brunt :P kanske en till gulsvart? skimmel, mörkfux, svart. En dröm skulle ju vara att få fram en riktigt fin silversvart häst, men tror aldrig jag har sett det på halvblodssidan!?

vet inte riktigt hur jag ska förklara henne.. hon är egentligen inte tung riden men har ännu inte muskler för att bära upp sig hela ridpasset. när hon väl har lostnat är hon väldigt lätt och följer alla ens hjälper. hon tjurar aldrig ihop men "tar bettet" när hon blir sur. skulle vilja ha en hingst som går lite mera i "uppförsbacke" då hon är lite mer åt det lågställda hållet. och med lite mera bakbens aktivitet.

är medveten om att min häst är en "medelmåtta", men det passar mig ;) tanken är väl att hon ska gå msv b dressyr, 110-120 i hoppning o lätt fälttävlan.

hon är väldigt lätt o snäll att hantera.

ställ gärna frågor :)

kl

Om stoet nu är gulsvart och du helst vill ha en gul avkomma så är Ravell ett alternativ, då har du 50% på en guling, 25% på en enfärgad och 25% på en dubbel (ett "spöke" med blåa ögon som alltid lämnar gula avkommor oavsett färg på partnern, dvs en homozygot)

Ravell verkar ha väldigt trevligt temperament, dessutom har han ett trevlig fullblods möderne som dessutom är ELIT premierat om inte jag minns fel? Han har dessutom goda meriter och blev höjd till A förra året tack vare avkomme prestationer.
Han är dock mest dressyr inriktad.

Det är ju också möjligt att du inte får världens mest modernaste avkomma typmässigt. ;)

Annars har du ju ändå alltid 50% på en gul eftersom hon är det, jag hade dock inte använt en skimmel hingst efter som du då också har 50% på att den vackra gula färgen "försvinner" ;)

//QuickStar som själv har en gulbrun och som gärna vill ha gula barn efter henne :o

kollade lite på ravell, såg väldigt trevlig ut:) även om han var ganska grov så kan ju faktiskt fullblodet slå igenom lite eftersom mor är helt fbl o han har lite fbl i sig. o min har det långt bak. vilket gör att det faktiskt blir en lite modern häst i alla fall :P
men hemsidan var nog inte uppdaterad på länge. undrar om dom kan skicka sperma till nån av stuterierna här i örebro, är ju ett par mil att åka till skåne..

Han ser fin ut men tycker det är lite tråkigt att han bara är brun ( ja jag vet att man inte ska "köpa häst efter färg"

Lambo har faktiskt "roliga färger" längre bak. Så vill du ha en chans på bork/isabell/ gulsvart så är Lambo ett mycket bra alternativ!!

En annan är Chirlon, dock något dyrare än Lambo

Vet två st gulingar efter honom faktiskt (där mamma också har det)

lambo antar jag är lambourgini? :P

många säger att han är väldigt bra på alla sätt, han har ju väldigt bra gångarter oxå. kanske blir ett sådant föl. om jag nu bestämmer mig för att betäcka till sommaren, men är väääldigt sugen :love:

Jag såg hingsten i hästförteckningen när du skrev var han skulle visas och ser vem hans mamma är helsyskon med:)

Ditt stos farfar är Lambos morfar så tyvärr tycker jag att du ska titta på en annan hingst. Är inte förtjust i att ha samma hästar i de närmaste leden.

Black Coffee har samma pappa som Lambo men jag vet inte om han har anlagen för roliga tecken.
Vet du att roliga färger som gul måste synas på hästen för att den ska ha anlaget? Lambos farfars farfar Pompe gav gula hästar men Lambos farfars far Unesco fick det inte och därför har Lambo inte det anlaget.

ja som sagt den lilla hingsten har mkt intressant stam ;)

hmm, det hade jag faktiskt inte alls tänk på... vet att hon har lika stam med många hingstar längre bak, mkt utrillo, falstaff, nepal, gaspari osv. men det är ju oftast så pass långt bak. hur stor risk är det att det blir fel på avkomman när det är så pass nära?

black coffe skulle ju kunna vara intressant eftersom han är svart!

Att det skulle bli fel på avkommorna är inte så stor risk, men man förstärker anlagen på gott och ont. Alla individer har ju både bra och dåliga sidor, och båda förstärks, så man måste ha koll på individerna man dubblar.

Om Saigon kommer tillbaka i avel tycker jag att du ska titta på honom! Har sett flera ungar efter honom och inte en enda har varit dålig och de flesta över genomsnittet. Han är en sån hingst jag tycker att jag inte kan använda till mitt sto eftersom hans farmorsfar är mitt stos pappa och det tycker jag blir för mycket av honom. Tyvärr är Saigon brun utan roliga tecken men hans ungar är som sagt riktigt bra och så är det mycket svensk stam i honom och inte nära släkt med ditt sto.

Lambo har faktiskt "roliga färger" längre bak. Så vill du ha en chans på bork/isabell/ gulsvart så är Lambo ett mycket bra alternativ!!

En annan är Chirlon, dock något dyrare än Lambo

Vet två st gulingar efter honom faktiskt (där mamma också har det)

Det spelar ingen roll att det finns gult längre bak, han är inte gul själv och kan därför inte nedärva det, det har försvunnit med generationerna s.a.s
Ev. gula avkommor har moder med gulanlag alt. fel pappa ;)

varför är saigon urtagen ur aveln? borde ju finnas en anledning :P

Han är inte tagen ur avel utan är inte i avel eftersom ägaren är mer intresserad av att han ska tävla än vara i avel, iallafall just nu.
/U

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka