betäcka med icke godkänd hingst?

Fille

Trådstartare
hur fel tycker ni det är att betäcka sitt sto med en två årig icke godkänd hingst? hingsten i fråga har mkt bra hoppstam med bland annat cortez i och även yngre förmågor som går bra på hoppbanorna. tror att han skulle passa mitt sto väldigt bra. och hingsten har väldigt bra temperament.
är det på något sätt "olagligt" enligt asvh? finns det några andra för eller nackdelar eller är man bara allmänt korkad som vill betäcka med en icke godkänd hingst?

Sv: betäcka med icke godkänd hingst?

Vad som är rätt och fel är inte upp till mig att avgöra.
Kan dock säga att jag personligen aboslut inte skulle göra det.
Det är inte olagligt, men du får inte gröna papper hos ASVH till avkomman.

Det är inte förbjudet men avkomman får ett annat marknadsvärde eftersom det får grå papper. Sen när den blir äldre och visar om den duger något till betyder förstås pappersfärgen allt mindre.

Generellt sett så förstår jag inte varför man ska använda icke godkända hingstar när det finns så många bra på marknaden. Någon borde kunna passa ens sto. Men jag tar inte helt och hållet avstånd från det, det finns bra hingstar som inte är godkända av en eller annan anledning. Däremot tycker jag mindre bra om att använda en tvååring som inte är färdigvuxen och som inte visat om den håller eller duger till något.

Själv känner jag ett hingstföl e Weltmeyer som är alldeles bedårande :love: och fortsätter han att utvecklas rätt kan jag tänka mig att buskavla på honom när han blivit vuxen;)

vet inte riktigt hur jag ens kom på tanken att betäcka med en tvååring till våren.. men tycker som sagt stammen är ganska intressant, far är hip hop och morfar cortez, gillar temperamentet och hästens utstrålning.. men görel kan ju faktiskt ha rätt i att man ska kolla hur hna håller. vi ska till linköping och visa honom på fredag för bedömning.
finns väl sina nackdelar med gråa papper...

Vill du registrera avkomman hos ASVH måste du lösa språngrullan för honom, det kostar 5000kr så det kan vara värt att lägga in i tankarna.

Nyfiken, hur löser man det rent praktiskt? Släpper bara ihop dem o hoppas det går vägen?
Är inte risken stor att hingsten blir värre att hantera när den en gång fattat vad det handlar om?

Språngrullan=licensen. Hingsten måste ha licens för att du ska kunna registrera avkomman med stam. Annars blir det grå papper med okänd stam.

men får man ha licens på en hingst som inte är godkänd? jag hade "bara" tänkt mig gråa papper lixom :P

Nu för tiden får man det och det är en förutsättning för att fölet ska kunna registreras som avkomma till hingsten.

Vill du ha grå papper utan stam behöver du inte lösa licens utan kan regga avkomman i SH.

men då krävs det typ dna prov och så? så om jag löser licens, så får ja gråa papper men med stammen med oxå eller hur man ska säga?

Det är så med de nya regler som ör att man får använda vilken hingst som. Att om det ska vara lagligt så ska det föras språngrulla på hingsten, hingstägaren ska arantera att hingsten är frisk och fri från smitta och man ska betala SH-avgift för varje ston som blir betäckt.

Så ja det är lagligt att betäcka med en icka avelsvärderad hingst om man har en språngrulla som redovisas till till i det här fallet antingen ASVH till en kostnad av 5000 eller till SH som jag tror kostar 800. Sedan ska man betala in stoavgiften oavsett om stoet blir dräktig eller ej.

För att hästen ska kunna registeras hos ASVH så krävs att språngrullan löses och redovisas hos dem. Samma om man vill registrera hos SH då ska det redovisas dit. I bägge fallen kan man få stammen med i passet om det finns DNA på bägge föräldrarna och fölet.

Dessutom får du betala 500 kronor EXTRA när du ska registrera fölungen i ASVH. Den blir inte införd i grundstamboken utan i bilagan och kan inte officiellt deltaga i några av ASVHs arrangemang. Är det värt dessa kostnader tycker du ??

det börjar låta dyrt.. fast fortfarande billigare än om man betäcker med god känd hingst ;) fast det är inte därför ja vill eller ens har funderat på att betäcka med icke gödkänd, men det börjar kännas ganska krångligt med alla olika saker att tänka på bara för att den inte är godkänd :O

Fetcher N är e. Feliciano ue. Cortez, och godkänd, ifall du vill ha en liknande stam och gröna papper.

Det blir obetydligt billigare att betäcka med godkänd hingst eftersom det finns ett gäng som inte kostar så mycket och man slipper betala licensen själv.

Det blir obetydligt billigare att betäcka med godkänd hingst eftersom det finns ett gäng som inte kostar så mycket och man slipper betala licensen själv.

Precis, finns många bra godkända hingstar som inte kostar så mycket att betäcka med. Det är alldeles för riskabelt att betäcka med en icke godkänd hingst, speciellt om hingsten bara är två år och inte ens inriden. Du har ju ingen aning om vare sig temperament vid ridning, hästens kapacitet, ridbarhet eller hållbarhet. För mig låter det inte så klokt men du gör ju som du vill men som sagt, finns många bra hingstar som man kan få betäcka med för en billig peng och de har också intressanta stamtavlor.

får jag skriva stammen på mitt sto för att ni ska kunna ge tips på avelssidan? hennes förra ägare, som även finns här på buke, tipsade om lambourgini eller hur han nu stavas. Han ser fin ut men tycker det är lite tråkigt att han bara är brun ( ja jag vet att man inte ska "köpa häst efter färg" men då min är dna testad gulsvart så skulle det vara kul att även försöka färgavla lite. tvååringen är skimmel, och jag vet. det kan bli brunt ändå... ) hehe

är inte jätte haj men vilken hingst som passar vilket sto. Vet att jag gillar lite äldre stam då jag ycker dom nya, sportiga, är lite för klena. men skulle behöva något som är lite ädlare på min då hon är ganska grov och av gammal stam själv.

Jag har fött upp en Lambourghiniunge som blev svart, och han är inte den enda, så möjligheten finns för dig också:) Dessutom har Lambo anlag för skojiga tecken då han är sabino, så även om den blir brun kanske den får bukfläckar eller något annat annorlunda.
Min unges mamma är ädel och långbent men lite för lång i överlinjen, han blev ädel och långbent och kortare i linjerna. Dessutom med härligt luftiga gångarter.

Förstår vilken unghingst du är intresserad av och förstår att du tycker stammen är kalas, det gör jag också! Dock tycker jag att du ska vänta något år och se vad det blir av honom.

Skriv ut stammen om du vill ha hingsttips, jag gillar gamla svenska stammar.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka