Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Aliche

Trådstartare
Är det nån som har gjort det eller har erfarenheter av en sån korsning? Jag vill nämligen hemskt gärna betäcka mitt lilla halvblodssto men inte med en halvblodshingst eftersom min lilla dam har såpass mycket humör, så skulle jag vilja betäcka henne med en ras med något lugnare temperament och har hört att just PRE har de egenskaperna :bump: Skulle dessutom vilja ha en annan typ av avkomma istället för "vanligt" halvblod :)
SÅ nu vill jag höra alla erfarenheter gällande betäckning av halvblodsston med andra raser! :banana:

Sv: Betäcka HBL-Sto med PRE-hingst??

Hej! Jag tycker att en sån korsnig skulle vara helt super!. PRE -rasen är ju myckert vacker och fin!:love:
Min mamma betäcke sitt Varmblossto(Travare) med en Lipizzanare-hingst , och den avkomman som är 17år i år, går på en handikapsridskola! (På en sån ridskola bårde det väl vara myckert bra hästar ,med bra temprament)

Så jag tycker att duska betäcka med en PRE (Om hingsten då passar ditt sto);)

Jag vet inget om korsningar PRE/SWB, men kan tänka att man kan ha otur med att nackdelarna i PRE´s rörelser slår igenom, eller snarare, det är ju inte säkert att alla tycker att det är ett tråkigt rörelsemönster de har. Vi låter det stå för mig ;). Har du otur så får den dessutom ditt stos temperament, generna gör lite som de vill, och det är ditt sto som fostrar fölungen. Vilka egenskaper har ditt sto förrutom att hon är liten och har mycket humör? Varför vill du ha en avkomma undan henne?
Hade jag haft ett SWB-sto med mycket temperament så hade jag hellre valt en hingst som är godkänd för SWB-avel som kommer ur en familj som allt som ofta lämnar stabila avkommor. Här i Sverige är nog Irco Marcos linje den som jag har uppfattat som mest "stabil", men rätta mig gärna. Donnerhall-linjen ska väl lämna beskedliga dressyravkommor? Det finns säkert fler, men jag funderar på vilka linjer so mkan anses skottsäkra när det gäller temperament.
Jag kan dock förstå på ditt inlägg att du tycker att SWB är ett tråkigt alternativ, och valet är givetvis helt och hållet ditt. Skrev bara hur ´jag tänker. Vad räknar du på att mer få för egenskaper?
U

Hej ! Ett skicka ett pm till JEMENI här på buke ! Hon har en PRE/halvblodskorsning som är runt 3 år.

Hon har fått det bästa av pappa och det bästa av mamma.
Det finns hingstar som verkligen präglar sina avkommor även den mentala biten

Vet flera som har dessa korsningar och är mycket nöjda med dessa:love:

Har sett en del och ingen av dom har dåliga gångarter, Höga fina lyft i traven och en mycket bra förmåga till att samla sig, Med bra skritt och bra galopp.
Men man ska ju alltid välja en hingst som passar sitt sto,
prehalvblod2.jpg
prehalvblod.jpg

prehalvblod1.jpg

Jacarandosa201.jpg

Här är jemenis korsning(min hingst som pappa)därför kan jag sätta in bilderna;)
Hon är runt ett och ett halvt på bilderna

Tesora

Det handlar ju inte om att välja ras - utan att matcha individer...Precis som "pastejja" skriver. Vilka egenskaper har ditt sto som är värdefulla och som gör att du vill avla på henne? Vilka brister har hon? Sedan får du hitta en hingst som passar så långt det är möjligt - och det kan ju betyda att du väljer en annan ras, för all del. men tro inte att alla PRE-korsningar per automatik får gott lynne och bra rörelser - om avel och genetik vore så enkelt så hade alla raser kommit mycket längre i sitt avelsarbete:)

Var det svar till mig eller trådskaparen ;-) Citerar mig själv : Men man ska ju alltid välja en hingst som passar sitt sto .

Om man nu är intresserad av en PRE korsning så finns det ju en hel del hingstar i sverige nu :-)
Vad jag vet så ger inte andra raser bra mentalitet eller bra rörelser per automatik heller ;-)
Allt handlar om att försöka få allt att matcha så bra som möjligt och sen hålla tummarna att det det blir bra.
Även om man inte korsar utan avlar rent,

Tesora

Känner jag ska klargöra min tankebana lite så jag inte framstår som pantad *skratt*
Det är så att jag har ett litet halvblodssto som har världens hopptalang och hopphuvud men som har ett jäkla temperament emellanåt ;) Hon har däremot världens roligaste personlighet på sina bra dagar :rofl:
Anledningen att jag vill få en avkomma efter henne är att hon är en såpass speciell och underbar individ att jag tror aldrig jag kommer hitta nån som henne igen och därför vill jag ha en del av henne som lever kvar när hon inte längre gör det, det känns som en trevlig tanke för mig.
Det jag sedan vill ha hos avkomman är mitt stos positiva egenskaper som driv, livslust och gärna en del hoppteknik, men jag vill även få in stabilitet, en ngt "grövre" typ av häst och ett lugnare temperament. Anledningen att jag inte precis har tänkt en HBL hingst är att jag vill inte avla fram en tävlingshäst eftersom jag inte är nån tävlingsryttare utan en genomtrevlig, mysig kompis att utvecklas med, och som sagt en del av mitt sto kvar. :bump:
Så nu hoppas jag att jag klargjort lite mer :D

Jag vill bara skriva en liten fundering...
OM ditt sto är en sådan hopptalang, så varför funderar du ens på att använda en PRE hingst.
Mkt gott kan man säga om PRE.n, men inte är den känd för sin enorma hoppkapacitet iallafall.:angel::)

Känner jag ska klargöra min tankebana lite så jag inte framstår som pantad *skratt*
Det är så att jag har ett litet halvblodssto som har världens hopptalang och hopphuvud men som har ett jäkla temperament emellanåt ;) Hon har däremot världens roligaste personlighet på sina bra dagar :rofl:
Anledningen att jag vill få en avkomma efter henne är att hon är en såpass speciell och underbar individ att jag tror aldrig jag kommer hitta nån som henne igen och därför vill jag ha en del av henne som lever kvar när hon inte längre gör det, det känns som en trevlig tanke för mig.
Det jag sedan vill ha hos avkomman är mitt stos positiva egenskaper som driv, livslust och gärna en del hoppteknik, men jag vill även få in stabilitet, en ngt "grövre" typ av häst och ett lugnare temperament. Anledningen att jag inte precis har tänkt en HBL hingst är att jag vill inte avla fram en tävlingshäst eftersom jag inte är nån tävlingsryttare utan en genomtrevlig, mysig kompis att utvecklas med, och som sagt en del av mitt sto kvar. :bump:
Så nu hoppas jag att jag klargjort lite mer :D

Jag tänker direkt att Feliciano eller Hip-Hop..eller möjlightvis Fetcher N (ung och oprövad men verkar passa vad du ber om) skulle vara ett riktigt bra bud på SWB-hingstar som erbjuder precis det du önskar. Instämmer med Ancan, vill du behålla hopptalangen så är nog inte PRE den mest självklara rasen att välja för inkorsning. Det kan säkert bli en trevlig allroundhäst av även PRE/SWB, men jag inbillar mig att det känns som ett säkrare val att välja någon av ovanstående hingstar. Vad är det för stam på stoet?
U

jag klargör igen *skratt* jag vill inte ha någon tävlingshäst utan en kompis att träna nångång ibland och att då avla efter bra svh hingst och sen få en jättebra hoppavkomma som jag inte kan uppskatta fullt ut känns dumt både mot hästen och mej själv då jag vill behålla fölet.
Jag har även börjat intressera mej mer och mer för Akdemisk Ridning och liknande och tänkte mig därför en kornsning som bättre lämpar sig för den typen av ridning men ändå behålla en del av min nuvarande häst.. jag har en sån där filosofisk tanke om att hon lever kvar hos mej då när hon sen inte finns mer :)

F.Ö är hon e: Excall u: Minnea hittar inte hästpasset just nu men kan lägga in resten av stammen senare :)

jag klargör igen *skratt* jag vill inte ha någon tävlingshäst utan en kompis att träna nångång ibland och att då avla efter bra svh hingst och sen få en jättebra hoppavkomma som jag inte kan uppskatta fullt ut känns dumt både mot hästen och mej själv då jag vill behålla fölet.
Jag har även börjat intressera mej mer och mer för Akdemisk Ridning och liknande och tänkte mig därför en kornsning som bättre lämpar sig för den typen av ridning men ändå behålla en del av min nuvarande häst.. jag har en sån där filosofisk tanke om att hon lever kvar hos mej då när hon sen inte finns mer :)

F.Ö är hon e: Excall u: Minnea hittar inte hästpasset just nu men kan lägga in resten av stammen senare :)

Bara för att man avlar renrasigt och på linjer som visat sig passa bra för tävling behöver det inte betyda att de är nervöst lagda eller temperamentsfulla. Men givetvis är det bäst om du kommer att uppskatta avkomman fullt ut, det är ingen som är ute efter något annat. Nu är jag inte kunnig i akademisk ridning, så jag kan inte yttra mig om hur ett halvblod hävdar sig mot en PRE. Men jag vet att folk kan rida akademiskt på SWB, precis som de kan på de flesta raser. Och givetvis kan du välja vilken ras på hingst du vill, jag har ju inte alls med det att göra. Skriver bara hur jag hade tänkt. Det gener gör som de vill när det gäller genitik, och har du otur så kommer det svaga gener som slår igenom från både sto och hingst, och skulle du bli nöjd med en avkomma som i värsta fall hade symaskinstrav(höga knälyft och ingen frammåtgripning) och ditt stos temperament, som hoppar hjälpligt så kör på. Jag brukar försäkra mig med: Vad kan bli det värsta resultatet? Kan jag acceptera det och känna mig nöjd där så är det bara att köra. Visst kan det vara att alla bra gener slår in, men sannolikheten är inte fantastiskt stor att det blir så varje gång. Det var därför jag tänkte att ett säkert kort på en stabil häst som duger bra till kompis men som man kan rida dressyr och framförallt bör kunna hoppa riktigt bra kunde vara av intresse. Ingen av de hingstarna jag nämnde har så dåliga gångarter, men om de passar till akademisk ridning vet jag inte. Valet är helt och hållet ditt, ville bara skriva vad jag tyckte. Kom just på att jag lovat att inte gå in i fler diskussioner om korsningsavel (som jag inte har något emot så länge det finns goda grunder), och eftersom jag inte kan något alls om korsning mellan PRE/SWB så lämnar jag diskussionen. Lycka till vad du än väljer
U

Har alltid tänkt att det skulle kunna bli en jättebra häst med gången från halvbloden och bärigheten från PRE, MEN fullt så enkelt är det nog inte.

Jag har bara sett en korsning Hbl/PRE, men den var verkligen inte rolig. Tung, lågställd, utan gång och inte så jättetrevlig i temperamentet. Den var mer av tung ponnymodell. Den hade visserligen "gammal" halvblodsstam och vad det var för PRE-hingst har jag ingen aning om.

Ska man korsa in PRE ska man nog göra det på mer högresta, lätta ston som har bra gång. Vilken hingst spelar naturligtvis också in. Är inte så insatt i PRE-aveln, men jag antar att de finns hingstar av lite olika modeller där också.

Det finns förstås bra och dåliga PRE-hingstar, likväl som det finns bra och dåliga halvblodshingstar. Svårigheten är väl att kraven för att få en PRE-hingst basavelsgodkänd är betydligt lägre än för att få en halvblodshingst avelsgodkänd. Detta gör att det finns en del godkända PRE-hingstar som kan verka i aveln trots att de kanske inte är lämpliga för ändamålet. Dessutom skiljer sig olika PRE-modeller åt en hel del, så beroende på vilken typ av avkomma man vill få fram kan vissa vara lämpligare än andra till just korsningsavel med halvblod. Jag tycker man skall akta sig för att dra alla PRE/hbl korsningar över en kam bara för att det ex man råkat se varit mindre bra. Det finns ju många trista renrasiga halvblod också.. Även sådana med bra stam! Avel är ju aldrig så enkelt att man bara kan plocka russinen ur kakan och klippa o klistra ihop två halvbra individer till en fulländad. Det är naturligtvis lika viktigt att välja hingst noggrannt och utifrån stoets förtjänster/brister om man väljer att korsa in en PRE-hingst som när man betäcker med ett halvblod.

Senast ändrad:

Absolut jag håller helt och fullt med allt som sagts att det finns alla möjliga sorter hos alla möjliga renrasiga och korsningar! Men eftersom jag är av den uppfattningen att alla hästar är unika och bra på sitt sätt så har jag svårt att se att det skulle kunna bli en "värsta möjliga" som någon sa. Dock självklart undantaget att avkomman blir genetisk misslyckad eller anatomiskt misslyckad men detta kan ju hönda oavsett renrasig eller korsningsavel.

Sen har alla självklart rätt till sin åsikt om hurvida korsningsavel är "rätt" eller "bra" men jag själv ser det som naturligt att man måste pröva sig fram för att se vad som funkar och vad som inte gör det så länge man inte skadar någon individ på vägen! Själv har jag svårt att se varför kornsingsavel skulle vara "skadligare" eller mer utsatt för misslyckande än renrasig avel eftersom alla hästar är unika och olika oavsett ras så man kan ju aldrig garantera några resultat. :bump:

Min tanke med en PRE till mitt halvblod är att hon är av en lätt HBL typ och rätt liten. Jag skulle vilja få en ngt kraftigare benstomme och lite mer reslighet i kroppen, samtidigt som man får in en del lugnare blod (hon har både arab och fullblod långt bak i stammen som slagit igenom i henne) Men som tidigare sagt så vill jag ha kvar en "bit" av henne. Enbart för att hon är den underbaraste och mest personliga häst jag nånsin träffat, och jag har träffat MÅNGA ;)
För mej är det mycket filosofisk och emetionell bakgrund som ligger till grund att jag vill ta ett föl efter henne :banana:
Så med det sagt så kan vi diskutera vidare om ni har lust!

Då jag har flera års erfarenhet av både PRE och halvblod så tycker jag att det är en utmärkt korsning. Jag har själv en avelsgodkänd pre hingst och ett halvblods sto. Har tagit en egen avkomma som blev super, den fick både mammans och pappans bästa egenskaper.

Då min hingst står till förfogande för alla raser, så kan jag säga att de flesta ston som kommer på betäckning är just halvblod. Många har fått upp ögonen för denna fantastiska korsningen. Halvblodet och pre hästen kompletterar varandra i mycket.

Man måste inte alltid avla renrasigt, man kan få många kanon hästar bara man lägger ner lite arbete efter att leta efter en bra hingst till sitt sto. Se för och nackdelar. :banana::banana:

Om du vill ha en pre hingst till ditt sto så tycker jag att du ska fullfölja det. Titta vilka hinstar som finns, vad som passar ditt sto. Finns många olika pre hingstar i sverige idag. En del grova och en del lättare....Tror du kommer bli nöjd :love::love:

Som Tesora tidigare sa, P:Ma mig så är du välkommen att komma och titta på min.

Jag har fått precis vad jag önskade en "PRE" fast stammen inte stämmer.
Hon har lätt för samling men kan länga sig när det behövs, alltid snäll och lätthanterlig.
Saker som man bara fasar för på hennes mamma (som fortfarande finns här hemma) struntar hon helt i tex en sådan enkel sak som att tvätta ett sår på benen.
Och hoppa kan hon! Åtminstone så det räcker för min del... efter 1,10 tycker jag det börjar det bli lite för högt.

Kan inte annat än att tacka Ninjo och Jemeni för den fina bäbisen jag har fått. :love::love::love:

Ja jag tycker verkligen 110 räcker *skratt* sen blir jag bara höjdrädd! Verkar som du har fått exakt den typen av häst jag själv skulle vilja ha :)
Är kul att höra att några här har fått det dom tänkt sig eftersom vissa tydligen hittat mindre lyckade korsningar av den här typen. MEn som sagt tidigare missräkningar kan man ju råka ut för oavsett vilken rasavel man ägnar sig åt!

Var inne på nån hemsida med alla godkända PRE hingstar i Sverige och jag tror jag dog lite :D Så fruktansvärt fina hingstarna va, vill ju alla *Skratt*

Skulle väl vilja säga att missräkningarna blir mindre inom rasavel än inom korsningsavel då det är ett avelsarbete som pågått under många många år.

Att då korsa med en individ som kommer från en ras med helt andra avelsmål skulle jag säga ökar risken för att man inte får vad man vill ha.

Men vill du chansa är det fritt fram! ;)

Skulle väl vilja säga att missräkningarna blir mindre inom rasavel än inom korsningsavel då det är ett avelsarbete som pågått under många många år.

Att då korsa med en individ som kommer från en ras med helt andra avelsmål skulle jag säga ökar risken för att man inte får vad man vill ha.

Men vill du chansa är det fritt fram! ;)

Men om målet är att få en korsning av de båda rasernas egenskaper så är det väl bättre att korsa dom två än två av samma ras och inte få alls det jag vill ha eller?

Jag tror det är en bra kombination.

När min syster köpte sin Pre hingst var jag väldigt sugen att betäcka med mitt halvblod sto men de blev halvbl. hingst ändå.

Men jag tror det är en bra kobination för att få fram en mångsidig dressyr häst!!

Vi har 4 PRE hemma som är min systers(ston,hingst o föl) o jag kan säga att de är otroligt trevliga hästar. Rid mässigt super! arbetsvilliga, mjuka och roliga att rida.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 723
Senast: Görel
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!