maria_b
Trådstartare
Står nu helt plötsligt i en enda röra av tankar och vet inte riktigt vad jag ska göra. Fick igår på 3-årstestet pappret i hand att jag har en riktigt fin häst. Och jag som varit velig med om jag ska behålla eller sälja min lilla dam blir faktiskt ännu mer oklok på detta nu. Och nu blev allt plötsligt ännu svårare när vi får höra att självklart borde vi betäcka henne! Jag har inte ens funderat runt detta då jag redan har hennes mamma som avelssto och egentligen inte har så bra förutsättningar för avel i någon större skara.
Men nu till saken. Borde jag kanske betäcka ändå?
Fördelar:
- Förhoppningsvis blir även hennes mamma dräktig och vi har då två föl hemma som har sällskap av varann, så vi inte måste lämna iväg dem för kompisar.
- Hon som är rätt skarp kommer förhoppningsvis coola ner lite i samband med en dräktighet. Det gjorde hennes mor.
- Hon får ändå delta i årgångstävlingar om vi betäcker henne nu.
- Jag antar att stimulanspaketet fortfarande finns så vi kan få en del rabatter?
Nackdelar:
- Vi har egentligen inte optimala hagar för föl hemma. I stallet finns hästar som åker iväg och tävlar.
-Om jag sen vill sälja ändå så är det väl svårare att sälja henne dräktig?
- Och om jag behåller så blir det att vänta ytterligare ett år med att komma igång.
- Alltid en risk vid fölning för stoet.
- Har inte ens funderat runt val av hingst osv...
Någon som har några tankar att komma med?
Känner lite smått panik just nu
Men nu till saken. Borde jag kanske betäcka ändå?
Fördelar:
- Förhoppningsvis blir även hennes mamma dräktig och vi har då två föl hemma som har sällskap av varann, så vi inte måste lämna iväg dem för kompisar.
- Hon som är rätt skarp kommer förhoppningsvis coola ner lite i samband med en dräktighet. Det gjorde hennes mor.
- Hon får ändå delta i årgångstävlingar om vi betäcker henne nu.
- Jag antar att stimulanspaketet fortfarande finns så vi kan få en del rabatter?
Nackdelar:
- Vi har egentligen inte optimala hagar för föl hemma. I stallet finns hästar som åker iväg och tävlar.
-Om jag sen vill sälja ändå så är det väl svårare att sälja henne dräktig?
- Och om jag behåller så blir det att vänta ytterligare ett år med att komma igång.
- Alltid en risk vid fölning för stoet.
- Har inte ens funderat runt val av hingst osv...
Någon som har några tankar att komma med?
Känner lite smått panik just nu