Betäcka eller ej? Panik!

maria_b

Trådstartare
Står nu helt plötsligt i en enda röra av tankar och vet inte riktigt vad jag ska göra. Fick igår på 3-årstestet pappret i hand att jag har en riktigt fin häst. Och jag som varit velig med om jag ska behålla eller sälja min lilla dam blir faktiskt ännu mer oklok på detta nu. Och nu blev allt plötsligt ännu svårare när vi får höra att självklart borde vi betäcka henne! Jag har inte ens funderat runt detta då jag redan har hennes mamma som avelssto och egentligen inte har så bra förutsättningar för avel i någon större skara.
Men nu till saken. Borde jag kanske betäcka ändå?

Fördelar:
- Förhoppningsvis blir även hennes mamma dräktig och vi har då två föl hemma som har sällskap av varann, så vi inte måste lämna iväg dem för kompisar.
- Hon som är rätt skarp kommer förhoppningsvis coola ner lite i samband med en dräktighet. Det gjorde hennes mor.
- Hon får ändå delta i årgångstävlingar om vi betäcker henne nu.
- Jag antar att stimulanspaketet fortfarande finns så vi kan få en del rabatter?

Nackdelar:
- Vi har egentligen inte optimala hagar för föl hemma. I stallet finns hästar som åker iväg och tävlar.
-Om jag sen vill sälja ändå så är det väl svårare att sälja henne dräktig?
- Och om jag behåller så blir det att vänta ytterligare ett år med att komma igång.
- Alltid en risk vid fölning för stoet.
- Har inte ens funderat runt val av hingst osv...

Någon som har några tankar att komma med?
Känner lite smått panik just nu:o

Sv: Betäcka eller ej? Panik!

Det låter som om du vill sälja henne och då är det nog lättare att sälja henne som ej dräktig. Fick hon bra poäng nu på treårstestet så bör hon vara lättsåld som tävlingshäst.

Precis som du själv nämnde så är det en risk att betäcka. På dig låter det som om du är nöjd med att ha ett avelssto och mamman måste ju vara bra som då fått denna avkomman.

Jag hade nog inte betäckt i din sits. Om du inte vill behålla fölet efter henne och sälja henne som tävlingsklar 4 1/2 åring istället, till nästa höst?

Jag skulle betäcka henne!Hon är riktigt,riktigt fin!

Jag tycker att det är en fördel att de får ett extra år på sig innan de ska ut på årgångstävlingarna.Flera av mina hästbekanta tycker likadant.

Med dina fina siffror så ska du absolut fundera över ett par olika hingstar som du tycker passar och sedan se vad du kan få för rabatter.Kan bli ganska mycket om man "trycker" på de poäng hon fick.

Om du tycker att det är för riskabelt så kanske du kan slänga ut en krok och höra om någon vill "leasa" magen.(Fast att du ändå har kontroll i och med att du behåller hästen hemma hos dig).

Att sälja dräktigt är väl alltid vanskligt (och inte så lämpligt om det blir i slutet av dräktighet med allt vad gäller miljöombyte och transport).

Det låter som om du vill sälja henne och då är det nog lättare att sälja henne som ej dräktig. Fick hon bra poäng nu på treårstestet så bör hon vara lättsåld som tävlingshäst.

Precis som du själv nämnde så är det en risk att betäcka. På dig låter det som om du är nöjd med att ha ett avelssto och mamman måste ju vara bra som då fått denna avkomman.

Jag hade nog inte betäckt i din sits. Om du inte vill behålla fölet efter henne och sälja henne som tävlingsklar 4 1/2 åring istället, till nästa höst?

Tanken har från början varit att avla häst till mig själv. Men hon är en liten och nätt modell av häst och jag har alltid föredragit 170-hästarna. Så det är främst storleken det handlar om, men jag har inte ridit henne själv ännu så jag ska ge det en chans. Men känner jag att jag inte passar ihop med henne så känns det för egoistiskt att behålla henne bara för att jag tycker om henne och det är min egna uppfödning, vill juy hellst att hon visar framfötterna på tävlingsbanan:d Annars har hon det mesta jag kan önska mig, bra hoppteknik, fina gångarter och en snygg sida. Möjligtvis hade hon kunnat vara lite coolare. Men samtidigt är det ju de hästarna som har huvudet på skaft som oftast blir bäst.

Ja det är ju alltid ett alternativ att behålla henne ett år till och se vad det blir av henne efter hon fölat isåfall, har ju ändå haft henne i tre år och sålänge det inte blir till nackdel för henne att vänta ett år så är det ju ingen fara.

Men som sagt, hon har många fina kvaliteeter och jag vill inte sälja henne och sen ångra mig, det skulle kännas hemskt..

Ja betäcker jag henne så är det nog bäst att behålla henne åtminstone ett år till, (förhoppningsvis många!:d). Och det är inte aktuellt att låna ut magen på henne, för om hon ändå ska gå dräktig och inte få tävla, samt riskerna en betäckning medför, så är det absolut för att ta själva fölet själv.:)

Har mycket att fundera på nu!

Om du ska sälja henne så skicka video till RZ och gänget. De lär kunna hitta riktigt bra köpare till henne som tar tillvara på talangen. Alt få med henne till SSHS auktion till hösten. Jag tycker att det är vettigt att sälja. Är alltid en fin merit för en uppfödare att sälja till rätt människor och dessutom lär du få bra betalt för henne. Sen hade jag gjort om samma kombination med Corlensky och ditt andra sto.

Ska du sälja ska du sälja nu, på direkten helst nästa vecka. Som Fiorano säger langa ut film och bilder på henne till alla du kan hitta. Går det fort kan ev köpare välja ett betäcka henne då.

För jag tycker hon ska betäckas. Hon förlorar ingen direkt tid på att betäckas nu, hon kan ridas lite lugnt under hösten/vintern om man vill och är redan så pass långt kommer i sin utbildning att det bara är att köra igång efter fölning och då har hon ett år till godo. Det är såna ston som hon som SKA betäckas som 3-åringar.

Men för din egen skull verkar det som om det både blir oplanerat och opraktiskt att betäcka henne. Dessutom så är det som du säger alltid en risk. Men det är det ju alltid med hästar...

Annars om du vill betäcka så behöver du inte ha ångest med hingstval, de "uppstissade" 3-års stona behöver ändå ofta coola ner sig lite ett par veckor efter testet innan seminering. Däremot så kommer vi ställa grymt höga krav på val av hingst till henne! ;)

Om du ska sälja henne så skicka video till RZ och gänget. De lär kunna hitta riktigt bra köpare till henne som tar tillvara på talangen. Alt få med henne till SSHS auktion till hösten. Jag tycker att det är vettigt att sälja. Är alltid en fin merit för en uppfödare att sälja till rätt människor och dessutom lär du få bra betalt för henne. Sen hade jag gjort om samma kombination med Corlensky och ditt andra sto.

På ett sätt vill jag i första hand behålla själv för att tävla. Det är ju de kvaliteter hon har som jag är ute efter. Hade hon varit en decimeter högre hade jag inte tvekat men jag har alltid när jag köpt hästar fastnat för de som är lite större, de är min typ helt enkelt. Jag ska prova henne o se hur det känns. Men jag säljer henne hellre nu i år (eller som fyraåring om hon blir dräktig) än att behålla henne för att inse när hon är 5-6 år att vi inte passade varandra. För då har hon förmodligen sjunkit i värde om hon inte fortsätter göra riktigt bra resultat i årgångarna med mig. Och det är såklart kul att vara uppfödare till en fin häst som någon proffsryttare kanske tar sig an. Dilemma det där..

Tack för tipsen ang försäljning men tror inte vi ska skriva om det här för jag tror det kan räknas som smygreklam.

Efter det här fina resultatet blir jag såklart sugen på CG igen, jag hade bestämt mig helt för Nintender men kanske ska tänka om nu. Men måste kolla allt runt vad som gäller för CG nu, kostnader, kvalitet, fryst osv. Jag har ett sto som ibland tar sig på första, ibland på andra och en gång tog hon sig inte alls. Så vill ha så optimala förutsättningar som möjligt för att hon ska bli dräktig. Men skulle hon bli dräktig med CG så får jag förhoppningsvis fölet lättsålt.:)

Ska du sälja ska du sälja nu, på direkten helst nästa vecka. Som Fiorano säger langa ut film och bilder på henne till alla du kan hitta. Går det fort kan ev köpare välja ett betäcka henne då.

För jag tycker hon ska betäckas. Hon förlorar ingen direkt tid på att betäckas nu, hon kan ridas lite lugnt under hösten/vintern om man vill och är redan så pass långt kommer i sin utbildning att det bara är att köra igång efter fölning och då har hon ett år till godo. Det är såna ston som hon som SKA betäckas som 3-åringar.

Men för din egen skull verkar det som om det både blir oplanerat och opraktiskt att betäcka henne. Dessutom så är det som du säger alltid en risk. Men det är det ju alltid med hästar...

Annars om du vill betäcka så behöver du inte ha ångest med hingstval, de "uppstissade" 3-års stona behöver ändå ofta coola ner sig lite ett par veckor efter testet innan seminering. Däremot så kommer vi ställa grymt höga krav på val av hingst till henne! ;)

Jo jag vet ju egentligen att hon borde säljas pang bums med detsamma. Men då kommer ångesten. Jag har haft henne i tre år med planen att hon skulle bli en framtida häst till mig och nu när hon äntligen börjar få åldern inne så skulle jag ångra ihjäl mig om jag gjorde ett för hastigt beslut som inte känns bra.

Samtidigt är det ju lite pengar det handlar om och säljer jag henne så är det ju för att köpa mig en ny häst. Och det är ju nu jag faktiskt kan få pengar för henne förhoppningsvis, om ett halvår kan hon ju lika gärna ha skadat sig i hagen:crazy:

Om jag betäcker henne så blir det med en av traktens korsningsunghingst;)

Jo jag vet ju egentligen att hon borde säljas pang bums med detsamma. Men då kommer ångesten. Jag har haft henne i tre år med planen att hon skulle bli en framtida häst till mig och nu när hon äntligen börjar få åldern inne så skulle jag ångra ihjäl mig om jag gjorde ett för hastigt beslut som inte känns bra.

Samtidigt är det ju lite pengar det handlar om och säljer jag henne så är det ju för att köpa mig en ny häst. Och det är ju nu jag faktiskt kan få pengar för henne förhoppningsvis, om ett halvår kan hon ju lika gärna ha skadat sig i hagen:crazy:

Om jag betäcker henne så blir det med en av traktens korsningsunghingstar;)

Ja, precis. Kör henne till närmsta hingst på naturlig betäckning! ;)

Jag förstår tanken med att behålla henne själv, och jag hade säkert varit dum nog att göra det. Jag har dock en kompis som varit i precis din sits. Hennes häst var en av Sveriges högst bedömda på 3-års för ett par år sedan. Hon blev erbjuden ganska stora summor pengar (många nollor om man säger så) från flera men valde att behålla. Året efter gick den kval till 4-års med bra resultat (annan ryttare i sadeln, hon var svår) och sen skadade hon sig innan finalen. När hon sen skulle sättas igång var hon svårriden och kompisen hade fullt upp. Kämpade med henne ett år men hon funkade inte, betäckte men kastade. Försökte rida igen men fick sen en skada till. Fick då gå till avel helt.

Det är alltså skräckexemplet på hur det kan gå från mig! ;)

Säljer du henne nu borde du kunna köpa två eller tre hästar till dig...

Ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad man får för en häst som henne. 2-3 hästar, beror väl på vilken prisklass de ligger i haha;)

För rätt pris skulle jag nog inte tveka o sälja henne men som sagt, det e väl inte heller rätt tider att sälja häst just nu. OCh så ska hon väl röntgas också isåfall o se att allt är grönt där.

Jag hade också sålt henne på en gång gäller att se krasst ekonomiskt på det om man inte är väldigt tät. Eftersom det ekonomiska läget är som det är idag gäller det att handla medans hon fortfarande syns och är het på marknaden, behåller du och ångrar dig om ett halvår kanske du får sälja henne för en spottstyvel i jämförelse till vad du kan få nu. Du har ju också kvar mamman kan lätt göra om kombinationen igen med förhoppningsvis lika bra eller bättre resultat. Och om du vill tävla kan du köpa en färdig tävlingshäst för försäljningspengarna och betäcka om mamman med CG utan att ta något från egen ficka.

Ja i sånna fall tänker jag ju köpa en tävlingshäst som kanske redan startat lite. Jag måste nog försöka ta reda på vad hon är värd, för när jag vet det så blir det nog betydligt lättare att fatta ett beslut. Sen så ska man ju få sålt också, de är ju inte värda mer än de pengarna man har i handen i slutänden.

Ha lite is i magen och fundera någon vecka:). Men när man läser vad du skriver så låter det som att sälja är ganska praktiskt på många plan.

CG finns på färsk i år. Kostar 8.000:- i bokning+skick. Kommer ihåg att han hade riktigt bra kvalité på simmarna när han stod i Sverige så det har förhoppningsvis hållt i sig:).

Ja en 3åring med ok resultat från testet brukar väl gå för ca 100 000:- och om din var en av de högst bedömda 3åringarna någonsin så kan du tänka dig vad hon kan inbringa...

Ha lite is i magen och fundera någon vecka:). Men när man läser vad du skriver så låter det som att sälja är ganska praktiskt på många plan.

CG finns på färsk i år. Kostar 8.000:- i bokning+skick. Kommer ihåg att han hade riktigt bra kvalité på simmarna när han stod i Sverige så det har förhoppningsvis hållt i sig:).

Jag har precis fått veta det efter samtal ikväll:) Så troligen så kommer jag betäcka om med Corlensky istället för Nintender som var planerat!!

Ja en 3åring med ok resultat från testet brukar väl gå för ca 100 000:- och om din var en av de högst bedömda 3åringarna någonsin så kan du tänka dig vad hon kan inbringa...

En vän till mig hade en riktigt högt bedömd 3-åring med mycket intressant möderne som skulle säljas. Hon kontaktades av en landslagsryttare som provred och ville köpa. Min vän visste inte vad hon skulle ta för henne utan frågade utbildaren vad som var rimligt pris. Utbildaren sa 200.000:- vilket min vän tyckte var vansinnigt mycket pengar. Men tyckte att 120.000- kunde hon släppa hästen för. Landslagsryttaren bjöd 70.000:- med motivation att det var merit nog att sälja till just denna ryttaren... Min vän sålde inte och i Ridsport stod det ett par nummer senare om ryttaren som då hade köpt en mycket lovande unghäst... (En häst som jag sett och den är fantastisk, hoppas verkligen att uppfödaren fick mer än 70 för den....)

Förlåt för ot, men den här storyn gör mig lite sur. Föder man upp en bra häst ska man få betalt för den!

Anmäl henne till SSHS Auktionen, där lär du få bättre betalt än om du annonserar privat. Vill du sälja så är det en mkt bra "kanal" för marknadsföring. Jag sålde min 3-åring där för 160 000 + moms :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka