Betäcka 2-åring??

Sparvoga

Trådstartare
Brukar man verkligen betäcka en 2-åring? Har aldrig hört talas om det förrän nu när en kompis tittat på en som var betäckt!!

Sv: Betäcka 2-åring??

Brukar är väl fel ord men det händer, tyvärr. Har själv ett sto som fick föl som treåring (hos uppfödaren).

Det är vanligare i tex Holland där man resonerar som så att tar sig stoet är hon redo för ett föl.

Är det inte engelska fullblod som betäcks tidigt??
Annars brukar det väl vara "missar i protokollet" när en treårs märr fölar.
AM

Inte alltid missar, en del betäcker sina ston som 2-åringar. De resonerar som så att tar de sig så är de redo, samt att man ser hur ett sto förärver sig i tidig ålder och kan då tidigt bestämma om hon ska gå ut på tävlingsbanan eller stå kvar i avelsboxen. + att det självklart är pengar med i bilden. Kan stoet få föl redan som 3-åring så har du ju (om du har tur) tjänat in uppehället för stoet mellan
2år och 3år om du säljer fölet. Men vi som värnar om hästen skulle alldrig komma på tanken att göra något sådant. Men tyvärr finns de dem som inte alltid ser till hästens bästa. :devil:
Tycker alla hingsthållare borde säga nej när de kommer med sina 2-årsston, tyvärr kan man ju inte stoppa de som har egen hingst men kanske några skulle trilla bort i alla fall. :confused:

Skulle aldrig betäcka en tvååring dom är för omogna i psyket för att kunna ta hand om och uppfostra fölet.

har jobbat i 6 års tid med fullblod men har aldrig hört eller märkt att man skulle betäcka stona tidigare. de allra mesta ges en chans på banan, vid minsta lilla skada i ung ålder sätter man hellre bult mellan öronen än att ta dom i avel. går dom på banan och löper bra går dom in i avel, kanske tom för tidigt, (då karriären har mer att ge) hingstar löper oftast längre än ston.

men jag har aldrig hört talas om en 3-åring som fölat. däremot finns det gott om 3-åringar som betäcks.

Har betäckt ett sto som 2 åring en gång med veterinärs godkännande, innan detta genomfördes.

Detta sto var dock mycket välutvecklat.Beror ju på hur stoet är utvecklat såväl fysiskt som psykiskt.

Detta är dock inget som rekommenderas, för de flest 2 åringar är inte redo varken fysiskt eller psykiskt.Bättre att vänta till de är 3 år.

Hon var ju inköpt som mitt kommande avelssto och även som min ridhäst.

Eftersom hon fick lymfangit som föl och skrönan som gick då om lymfangit, var att man absolut inte kunde rida på lymfangithästar(vilket inte alls är sant-tvärtom-många gånger mår de bättre av att bli ridna...men det var det tydligen ingen som visste då).

Det var faktiskt min "hemma vet" som föreslog att jag skulle betäcka henne eftersom hon var så välutvecklad (han visste ju ändå vilket syfte jag hade köpt henne till i första hand)....och så med en kommentar om "att den där kan du inte ha till något annat än avel ändå".

Men efter att ha pratat med seminstationen och fått även den vet utlåtandet och fått tummen upp även där...så kändes det okej att göra det.Denna 2 åring var som en 4 åring kan man säga.

Men jag är MYCKET tveksam till att betäcka 2 åringar...för det handlar ju även om den psykiska mognaden-inte bara den fysiska.

Men det är ju inte helt ovanligt nere i Europa där man försöker snabba på generationsväxlingarna...och därför betäcker 2 års ston.

Ok. Har själv ett sto som betäcktes redan som tvååring (hos tidigare ägare). Stuteriet hon kommer i från betäckte (i alla fall förut) stona som tvååringar.

oj, som 2 åring är väl lite väl ungt..? Som treåring, så får dom de när de är 4:a.. de tycker ja e lagom.. då har man ju tid att rida in dom dom 3 åringar oxå.. :d

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?