Bestraffning/Tillsägelse.

I

Isca

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..

Sv: Bestraffning/Tillsägelse.

Biter hon mig så :devil:
Det är INTE ok under några omständigheter att bitas.
Sparkar hon blir jag rätt sur faktiskt.

Biter hon mig biter jag tillbaka.. :angel:

Att skita i stallgången hoppas jag ingen bestraffar sin häst för! :mad:
Att den lyfter benen är en träningssak, bara bestämt ta ner benet och muttra lite hjälper på min när hon har pms :o
Står hon inte still av ngn anledning tar jag tillbaka henne så som hon stog. Hon ger sig lätt.

Att skita i stallgången hoppas jag ingen bestraffar sin häst för! :mad:

Jo, det förekommer. Bevittnade det igår när jag hälsade på min kusin och hennes häst. En annan tjej blev arg på hästen för det. Frågan är om den förstod varför den fick en tillsägelse? Jag tror inte det.

När höjer du rösten eller daskar till din häst? Exempelvis på bogen. Nu menar jag alltså inte misshandel av hästen utan en gest som tydligt visar hästen ett nej som den förstår.
Om den biter dig eller naffsar? Sparkar? Höjer benen om du ska sätta på hästen skydd? När den inte står stilla? När den skiter i stallgången? Etc etc..

Om den går på mig, nafsar, biter eller är hotfull på annat sätt. Säger bestämt nej om den överträder en regel, ex. gå utanför boxen. Men säger inte till om den flyttar sig lite när jag grejar eller gör något annat "oskyldigt". Jag tycker att de måste få lite svängrum, det är ju inga robotar.

Jo, det förekommer. Bevittnade det igår när jag hälsade på min kusin och hennes häst. En annan tjej blev arg på hästen för det. Frågan är om den förstod varför den fick en tillsägelse? Jag tror inte det.

Det tycker jag är fel!
Klart den får skita i stallgången om den är nödig....
Kissa må vara jobbigt, med likadant där.
Inte sjutton bestraffar jag hästen för det. :crazy:

Men herregud!:eek: Man ska inte bestraffa hästen för att den gör något så naturligt som bajsar! Hoppas att någon jagar bort denne person när hon/han ska gå på toa! :rofl:

Min häst lyssnar oerhört bra på rösten och det räcker med att ryta i om hon gör något jag inte vill. Oftast räcker det med ett "starkt" Nej.

Hon hade en period då hon höll på och lyfta på benen när jag tog på skydden, då fick hon en armbåge i bröstet efter X-antal tillsägelser och slutade med det.

Skulle aldrig straffa henne för att hon blir nödig när hon står i stallgången :eek:

Jag använder mig i huvudsak av rösten, det brukar hjälpa. Om inte så kan jag vifta till med handen, men brukar sällan slå hästen. Det är väl i sånna fall om den sparkar eller bits, för det är ändå såpass allvarligt.
Jag skulle dock ALDRIG bestraffa den på nått sätt för att den bajsar i stallgången eller rör lite på sig fram och tillbaka, dom är ju levande varelser med samma levnads- och rörelsebehov som vi. Hur skulle det vara om vi blev bestraffade så fort vi sket eller rörde lite på oss så att inte benen domnade bort?...
Däremot kan jag ta tag i grimman lite bestämt om hästen studsar runt hela tiden, och säger med bestämd röst "nej". Mer än så har aldrig behövts.

Jag höjer överhuvudtaget aldrig rösten åt min häst.
Aldrig att jag skulle daska till henne eller på någotsätt vara agressiv mot henne.

Usch.

Att man ens lägger energi på att "bestraffa" eller höja rösten.

Lägg den energin på att lära dig mer om hästen, varför den gör som den gör osv. Utan att blanda in mänskliga beteenden.

Jag blir ledsen i hjärtat.

Hur gör DU om en häst uppträder hotfullt mot dig då? Det finns tillfällen när jag visserligen kan förstå varför en häst hotar med att bitas (t. ex. när man sköter om sår), men den får ju inte göra det ändå...

Precis, eller för att huvudtaget visa att något är fel. Ignorerar du det bara, även fast det finns risk för att hästen fortsätter, och kanske skadar någon i sin omgivning?

Biter, sparkar eller beter sig ngn av mina hästar respeklöst
så kan jag höja min röst lite grann, gapar eller sriker verkligen inte utan höjer rösten.

Skulle ngn av hästarna skita eller kissa i stallgången så gör dem det.
Är ett ganska så naturligt beteende för alla levande raser att skita och kissa.
Skulle aldrig komma på tanken att "bestraffa" hästen för det. ALDRIG!!

Kanske muttar lite för mig själv men vi vet ju alla hur hästar är. Skiter och kissar lite överallt. Haha..

Nee slå dom det gör jag verkligen inte, om det inte skulle mot all förmodan sparka mig eller bita mig stenhårt. Då åker de nog på en dask på bogen, vänligt men bestämt.

Annars så är jag i stort sett mkt tolerant med mina djur.
Hallå, de är faktiskt djur som går på instinkter, INGA ROBOTAR!!

Hur gör DU om en häst uppträder hotfullt mot dig då? Det finns tillfällen när jag visserligen kan förstå varför en häst hotar med att bitas (t. ex. när man sköter om sår), men den får ju inte göra det ändå...

jag går därifrån helt enkelt.
Eftersom det inte är min häst är det inte min uppgift att "uppfostra" den.

Om hästen biter när jag tex spänner sadelgjorden så måste JAG ta mig en funderare. Vad är det som gör att hästen inte känner sig bekväm? Det är JAG som ska ändra mitt förhållningssätt till hästen inte bestraffa hästen för att den uttrycker sin känslor.

Skulle aldrig slå en häst, därimot bestämt NEJ om den gör något som naffsar t.ex.. oftast har hästen sina anledningar till att göra dom saker vi uppfattar som dumma.. t.ex hästen höjer bakhoven när man borstar under magen för han kanske är kittlig eller har ont?! självklart skäller man inte på dom då...

såg en tjej rida idag, hästen galloperade iväg med henne och vad gör hon då..? joo hon skriker åt han och skäller på han.. o han sprang bara fortare.. det är där och i liknande situationer många gör fel..

MOROTEN RÄCKER LÄNGRE ÄN SPÖT..

Okej, låt oss då använda oss av "hästens beteende" eftersom du inte vill dra in de mänskliga. Hästar är flockdjur med en tydlig rangordning. Hur gör de upp detta? Jo, de testar om de kan ta kommandot. Öron bak, kickar, hugger etc.
Så om din häst någon gång prövar ditt ledarskap genom att tex komma mot dig i hagen med öronen bak och hugga efter din arm, hur gör du då? Hade du vart en häst hade du väl antagligen vänt rumpan till och kickat, eller vikt undan om du står lägre i rang.

Okej, låt oss då använda oss av "hästens beteende" eftersom du inte vill dra in de mänskliga. Hästar är flockdjur med en tydlig rangordning. Hur gör de upp detta? Jo, de testar om de kan ta kommandot. Öron bak, kickar, hugger etc.
Så om din häst någon gång prövar ditt ledarskap genom att tex komma mot dig i hagen med öronen bak och hugga efter din arm, hur gör du då? Hade du vart en häst hade du väl antagligen vänt rumpan till och kickat, eller vikt undan om du står lägre i rang.

Man behöver inte använda våld för att få hästen att flytta sig.
Min häst flyttar sig bara jag visar det med kroppspråket. Om jag skulle börja hantera någon annans häst så skulle jag först etablera ett förtroende och på så sätt komma ifrån alla situationer då agressivitet förekommer. Och på så sätt få en säker tillvaro.

Hästar sisemellan behöver inte heller använda våld för att flytta på varandra, det handlar om helt andra saker, starkt psyke till exempel.

Min häst skulle aldrig komma mot mig och hugga mig i armen. Men om hon mot förmodan skulle få för sig något sådant skulle hon först ha sänt andra signaler. De kommer inte till fas 4 på engång, det börjar med småå fina signaler som man måste vara lyhörd för att uppfatta.

lite rörigt och svamligt, men jag hoppas du förstår mitt resonemang.

Vad är det som gör att hästen inte känner sig bekväm? Det är JAG som ska ändra mitt förhållningssätt till hästen inte bestraffa hästen för att den uttrycker sin känslor.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Håller med du! Om en häst verkligen anfaller är det klart att man måste försvara sin hälsa och sitt liv. Men om hästen gör något som vi inte vill, så är det antingen på grund av att den inte lärt sig hur den SKA göra (och det är vår uppgift att lära den), för att den inte litar på oss eller ser oss som sin ledare, för att den har ont, är rädd eller någon annan helt naturlig anledning. En häst jävlas inte.

Blir så ledsen när man ser att människor bestraffar sin häst för något som den inte förstår.

Jag höjer överhuvudtaget aldrig rösten åt min häst.
Aldrig att jag skulle daska till henne eller på någotsätt vara agressiv mot henne.

Usch.

Att man ens lägger energi på att "bestraffa" eller höja rösten.

Lägg den energin på att lära dig mer om hästen, varför den gör som den gör osv. Utan att blanda in mänskliga beteenden.

Jag blir ledsen i hjärtat.

klart att den ska bli tillsagd om den gör fel!!! kan ju bli riktigt farlig annars... :confused:

klart att den ska bli tillsagd om den gör fel!!! kan ju bli riktigt farlig annars... :confused:

Ge mig ett konkret exempel på när hästen gör fel.
En häst gör inte fel i den bemärkelsen.
I en bra hantering och i en god relation uppstår inget våld där hästen "gör fel".

Ge mig ett konkret exempel på när hästen gör fel.
En häst gör inte fel i den bemärkelsen.
I en bra hantering och i en god relation uppstår inget våld där hästen "gör fel".

det spelar ingen roll i vilken situation det gäller, hästen ska ALDRIG uppträda hotfullt eller bitas/sparkas men om den gör det ska den naturligtvis veta att den gör fel! konsekvent är nyckleordet

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 496
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka