Bestraffa med ryggning

bubbel

Trådstartare
Är inte det egentligen ungefär det dummaste man kan göra? Hur tänker man om man gör det?

Är inte det som att beställa stegringar och bakåttänkande på posten? Och hur gör man om man vill börja tävla dressyr - där ryggning ingår som ett moment. Eller om man hamnar i en sådan situation där man måste rygga för att "ta sig därifrån" typ i skogen eller liknande.

Hur ställer du dig i frågan? Ryggning = bestraffning eller inte?

Sv: Bestraffa med ryggning

Förstår inte riktigt vad du menar att man ska bestraffa, men om jag riden nån häst som kanske blir jättestark tex gör jag halt och ryggar några steg för att få hästen att tänka till lite.

Det ser man väl i stort sätt hela tiden på till exempel hoppträningar/tävlingar där hästen vägrat. Då ska den ryggas som bestraffning och sedan gärna få ett rapp i ändan - i valfri ordning.

Ja, det använder jag det också till. Du kan även rygga enbart för handen för att hästen ska acceptera bettet bättre, men det är dock inget jag är så förtjust i.

Men det jag pratar om är när hästen gör något dumt, till exempel vägrar eller bockar, så stannas den bryskt och forceras baklänges i 190 knyck och piskas sedan fram igen. Vad är nyttan med det?

Du får nog kolla lite tydligare. Många sätter hästen i galopp några steg innan de börjar sin ritt och sen gör halt och backar och sen galopp igen för att kolla att hästen är uppmärksam för hjälperna. Det förekommer också när hästen har stannat och så.

På hästar som är extremt framåt (ofta de som folk vill "bestraffa") så försöker jag undvika ryggningar öht, först ska de lära sig att stå stilla och ta det lugnt.
Att förstärka med ryggning ngt steg på en häst som inte lyssnar för handen tycker jag kan fungera bra, men det kan väl knappast klassas som bestraffning.

Olika saker fungerar olika bra på olika individer, ska inte säga att det är "det dummaste man kan göra" men själv har jag aldrig funnit någon nytta av det. Kan snarare använda mig av ryggning som samlande på hästar som tänker väldigt framåt, omvandla energin uppåt.

Du får nog kolla lite tydligare. Många sätter hästen i galopp några steg innan de börjar sin ritt och sen gör halt och backar och sen galopp igen för att kolla att hästen är uppmärksam för hjälperna. Det förekommer också när hästen har stannat och så.

Men knappast precis framför ett hinder? Det du pratar om är vad jag (också) menade med att checka av hjälperna...

Jag har sett en del göra så när hästen vägrat, oftast är det då för att se att hästen lyssnar igen efter att t.ex. ha gått lite för fort mot hindret och sen inte kunnat hoppa.

Men är det verkligen så smart att göra det direkt framför hindret i så fall? Är det inte bättre att se till att grundhjälperna sitter innan man rider an?

*kl* Har sett en del som använder ryggning som bestraffning men enligt mig är det helt tokigt. Men jag tror att folk har sett andra göra så som en del beskriver (checkar av hjälperna osv) med hjälp av ryggning och sen tolkat det som att ryggningen är en bestraffning. Har även hört tränare lära ut detta konstiga sätt, finns ingen anledning att använda ryggning som bestraffning när ryggningen är en bra övning och dessutom ungår i dressyrprogrammen. Måste man av ngn anledning bestraffa så är det bättre att använda ngt annat sätt.

*kl* Har sett en del som använder ryggning som bestraffning men enligt mig är det helt tokigt. Men jag tror att folk har sett andra göra så som en del beskriver (checkar av hjälperna osv) med hjälp av ryggning och sen tolkat det som att ryggningen är en bestraffning. Har även hört tränare lära ut detta konstiga sätt, finns ingen anledning att använda ryggning som bestraffning när ryggningen är en bra övning och dessutom ungår i dressyrprogrammen. Måste man av ngn anledning bestraffa så är det bättre att använda ngt annat sätt.

Jaa.. det är lite det jag är inne på... varför LÄR man folk att bestraffa (inte checka av hjälperna - det är tydlig skillnad att kolla hjälperna och rycka munnen ur led på hästen) med ryggning?

Nej jag skulle då aldrig rygga i bestraffande syfte, däremot korrigerar jag gärna hästar som springer genom att rygga och då med lite hjälp från handen för att förtydliga att "nu får du backa eftersom att du springer ifrån mej, lugna ner dej nu. När man ryggat klart gör man halt, står stilla en stund, rider fram och gör sen halt igen några meter efter, sen fortsätta som att inget hänt.

Under ett dressyrprogram kan man väl inte rygga med hjälp av handen, då måste man väl få jättelåga poäng?

Min nuvarande häst skulle jag aldrig tänka tanken att bestraffa med ryggning då hon inte gillar att rygga och vi kämpar för att få henne våga göra det när vi ber henne om det.

Mkt intressant tråd. Att man kan ha så olika erfarenheter av samma sak:)

När man använder sig av ryggning några steg inne på en hoppbana, är det, som ni redan skrivit en koll på uppmärksamhet från hästen.

Vi använder även ryggningen som en metod när vi har hästar som stegrar sig "i tid o otid" under ryttare, samt vid markhantering.
detta för att "lära dom" ett annat tänkesätt än att resa sig.
Svårt att förklara här, men vi har mkt bra efarenheter av detta.
Tränas nästan enbart från marken.

Vad anser du vara bestraffning?

Jag hade en sommarhäst som en dag vägrade gå framåt, vad jag är gjorde skulle han inte gå fram.
Tillslut kom jag på att jag skulle backa, så jag vände honom och backade honom i 1-2 km tills han vände själv och gick framåt.

Bestraffning?
Han gjorde ju fel så man skulle väl kunna se det som ett straff ja.

Jag hade en häst som var mycket för att bocka i galoppen.
Inget illat menat, glädjeskutt, bus.
Men ändock fel.
När han gjorde det började jag stanna honom backa honom ett steg och sedan fortsatte jag.
Bestraffning?
Ja det skulle man väl kunna kalla det med.
Men jag ville visa att han inte fick göra så genom att visa att om du gör så får du inte göra det roliga, vilket i detta fall var galopp.

Jag gillar att ge mina hästar alternativ.
Gör rätt eller gör fel.
Och då "vinklar" jag det på ett sådant sätt att dom ska vilja göra rätt utan att jag ska behöva använda våld.

Jag rycker ryggning är ett alldeles utom ordenligt "straff"
Både från ryggen och speciellt på backen då du då måste ha hästen att flytta sig för dig.

Varför skulle hästan börja tänka bakåt för att du ibland ryggar den?
Och varför skulle den börja stegra?

Min unghäst stegrade mycket när hon var liten,
jag möter en stegrande häst, visar att jag inte är rädd. Går på och låter hästen backa för mig.

En tillgiven häst sänker huvudet när du backar den. Börjar den stegra för att du backar den har du inte ett befäst ledarskap.
Den tycker helt enkelt inte om att du bossar..

Och hur har dessa "straffryggningar" gått till?

Vad gör dom så hemska?

Även fråga till Ancan:

Hur får ni hästarna att backa när de stegrar? Borde inte protesten för "jag vill inte rygga" vara stegra?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 811
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar