Men det är ju ettåringar och yngre vi talar om. Om barn bör uppmuntras att använda datorn så snart de visar intresse - jag skulle säga att de flesta sjumånadersbebisar säkert kan tycka det är roligt att fippla med tangentbord (banka eller pilla med knapparna) om de får möjlighet och uppmuntran att göra det, så första antydan till intresse kommer ju vanligen före ettårsdagen, om barnet för möjlighet. Om barnet då inte får härja med datorn fritt så innebär ju det att de vuxna begränsar barnets dataintresse, inte uppmuntrar det.
För övrigt - det är väl inte så konstigt att ert barn inte är intresserad av datorn, om ni lärt honom att den är "ajaj", vilket jag antar betyder att den var förbjuden och han inte fick ta den? Då har ni ju inte precis uppmuntrat datorintresset, utan tvärtom avstyrt det? Eller har jag missat nåt? Hade ni uppmuntrat intresset hade ni ju snarare gett honom datorn, och berömt honom när han visade intresse för den (i det här fallet genom att slå på tangentbordet).
Sen är det väl en sak att låta barnet, när det blivit stort nog, undersöka datorn. Något annat att ladda datorn med barnspel och uppmuntra barnet att spela dem? Det är ju spelen som gör datorn rolig, officeprogrammen får nog ingen knatte att sitta klistrad vid skärmen.