Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

*kl*

Våra stora barn fick börja hantera datorn i ca 4,5-5års åldern. För oss har det varit viktigt att både datorhantering och tv-tittande sker till största delen tillsammans med familjen och vi har det därför samlat i ett rum.

Vardagen för de flesta barn med yrkesarbetande föräldrar är ju så att det inte finns så många timmar kvar att umgås sedan middagen är äten och det är dags att lägga sig på kvällen så att små barn ska sitta själva på sitt rum och spela dator eller titta på tv själva går bort. Då kan vi hellre sitta allihop och faktiskt hinna umgås även om det är Bolibompa eller Amigo på tv.
Det dyker ju upp en del frågor och de vill berätta något liknande som hänt dem och då slår man ju två flugor i en smäll.

Vi har rätt aktiva tjejer och har en säng i vardagsrummet där man får hoppa fritt så de motionerar en hel del under tv-tittandet.

Den stora skillnaden är väl att en Fisher Price-leksak inte kostar 10 000 kronor, och vanligen är mer robust än en dator. Inga tangenter som går att pilla loss och sätta i halsen, t ex.

Så jo, jag tycker nog att för småbarn så är det en del skillnader - till datorns nackdel. Datorn är dyr och ömtålig, möjligen direkt farlig, jämfört med en riktig leksak.

Måste bara inflika... Undrar om det är vegan eller kaninuppfödare dottern ska bli då? Hon började skratta högt när jag visade henne en sån här:

fabler-skallra-orange__0091000_PE226010_S4.JPG

Både hennes pappa och mormor har haft kaniner så det borde väl ligga i generna. I och för sig åt jag vegetariskt en period också..?

Den stora skillnaden är väl att en Fisher Price-leksak inte kostar 10 000 kronor, och vanligen är mer robust än en dator. Inga tangenter som går att pilla loss och sätta i halsen, t ex.

Så jo, jag tycker nog att för småbarn så är det en del skillnader - till datorns nackdel. Datorn är dyr och ömtålig, möjligen direkt farlig, jämfört med en riktig leksak.

Självklart kan barnet skada datorn ;) vi håller ettåringen borta bäst vi kan. Men jag tror inte datorn kan skada barnet så länge föräldrarna har lite koll.

(Jag har spelat dataspel med mina småbröder en hel del, det finns inget som säger att barnet måste spela spelet självt, att det inte är kreativt att rita på en dator osv osv. (även om de där barnspelen är sjukt tråkiga för en vuxen och uhm många barn, hu, speciellt Pettson o Findus ger mig rysningar.) Datorn är bara ett föremål som alla andra. Inget konstigt.)

Nej, datorn är inte farlig. Jag tycker det är en vardagspryl som är väldigt lätt att lära sig - alltså behöver man inte specialträna barnet från ett års ålder med specialanpassade spel för att det ska kunna hantera en dator senare i livet. Det går så bra att lära sig lite senare.

Även om inte datorn är farlig, så tror jag att det finns en risk att barnet "fastnar" framför skärmen, och att det blir bråk om att stänga av datorn/TVn. Och jag tror att man kan förebygga det genom att inte genast så snart barnet förmår placera det framför en skärm, utan ge det lite tid att upptäcka annat än skärmar i världen. Att datorspel är kul hinner man nog märka ändå.

Då menar du att alla forskare gällande musik, målning etc också har fel när de skriver att sådant finns i generna?
Att de finns i generna gör att de får lättare att lära sig dessa saker och kanske snabbare visar intresse.
Har du bedrivit forskning i detta så du kan säga helt att det finns inte en chans att barnet kan ha nedärvt intresse för hästar eller liknande?
Det finns ju barn som växer upp med hästföräldrar/er och helt enkelt tycker hästar är pest eller att djur är pest.
Varför skriver du nästan att inget barn får vara annorlunda eller på annat sätt? Varför ska alla vara lika?
Åter igen, småbarn känner behov av att träna på olika saker om det så är behärska att sätta sig på en "Rocky häst", klara saker vid datorn eller klara ränna upp och ner för en trapp, annars skulle de tex inte upprepa en sak 30 gånger eller i en timme tills att de kan det. Så de kan visst känna ett behov av att sitta vid en dator för att träna på en viss sak. Sedan kan de också göra långa uppehåll ifrån datorn för att den inte medför något nytt att klara av just då.

Vi skulle/kommer absolut att ge tillgång till datorn så fort A blir intresserad. Det är ingen större skillnad på en dator och vilken löjlig låtande Fisher Price leksak som helst. Utom att datorn reagerar vettigt.
:bow::bow::bow::bow:
Bra sagt! :D

Jag skulle säga att talang för en sak finns i generna, men inte intresset. Det skapas. Om barn till tex hästintresserade inte visar intresse utan snarare tvärtom tror jag i många fall beror på att det blir för mycket för dom barnen, att dom ibland känner att förälderns intresse kommer före barnet.

Barn är väldigt duktiga på att läsa/känna av föräldern. Även om du inte tyckte att du visade någon speciell reaktion för din dotter vid en bild på en häst så reagerade du säkert på något sätt som din dotter kände. Precis som det är vanligt att barn blir rädda för saker när föräldern är det även om föräldern inte försöker visa sin rädsla.

Vi skulle/kommer absolut att ge tillgång till datorn så fort A blir intresserad. Det är ingen större skillnad på en dator och vilken löjlig låtande Fisher Price leksak som helst. Utom att datorn reagerar vettigt.

Jag håller helt klart med dig. Jag skulle lika lite uppmuntra min treåriga son att spela dataspel som jag skulle köpa en fisher price leksak åt honom!!!

Verkligen? Även om det gäller t ex utforska kristallglasens hållbarhet, innehållet i mammas vinglas, tabletterna i medicinskåpet, osv? Fortfarande en idiot i dina ögon då?

Barn intresserar sig för det mesta, de måste inte upptäcka och utforska hela världen redan sina första år.

GIVETVIS får inte min son göra saker som är farliga! Men så länge det inte är skadligt ser jag ingen anledning att hindra honom.

När han var mindre (1-årsåldern) så hände det att han bankade på datorn och då tog vi bort honom och talade om att det var "ajaj". Just för att det är en dyr leksak. Men sen han var ca 1,5 så har han inte en enda gång gjort någon antydan ens om att förstöra varken datorn eller Ipoden. Och då ser vi heller ingen anledning att hindra honom från att undersöka dom. Datorn är han däremot inte speciellt intresserad av.

F.ö. håller jag med Cattan om vartenda ord :)

Men det är ju ettåringar och yngre vi talar om. Om barn bör uppmuntras att använda datorn så snart de visar intresse - jag skulle säga att de flesta sjumånadersbebisar säkert kan tycka det är roligt att fippla med tangentbord (banka eller pilla med knapparna) om de får möjlighet och uppmuntran att göra det, så första antydan till intresse kommer ju vanligen före ettårsdagen, om barnet för möjlighet. Om barnet då inte får härja med datorn fritt så innebär ju det att de vuxna begränsar barnets dataintresse, inte uppmuntrar det.

För övrigt - det är väl inte så konstigt att ert barn inte är intresserad av datorn, om ni lärt honom att den är "ajaj", vilket jag antar betyder att den var förbjuden och han inte fick ta den? Då har ni ju inte precis uppmuntrat datorintresset, utan tvärtom avstyrt det? Eller har jag missat nåt? Hade ni uppmuntrat intresset hade ni ju snarare gett honom datorn, och berömt honom när han visade intresse för den (i det här fallet genom att slå på tangentbordet).

Sen är det väl en sak att låta barnet, när det blivit stort nog, undersöka datorn. Något annat att ladda datorn med barnspel och uppmuntra barnet att spela dem? Det är ju spelen som gör datorn rolig, officeprogrammen får nog ingen knatte att sitta klistrad vid skärmen.;)

Men det är ju ettåringar och yngre vi talar om. Om barn bör uppmuntras att använda datorn så snart de visar intresse - jag skulle säga att de flesta sjumånadersbebisar säkert kan tycka det är roligt att fippla med tangentbord (banka eller pilla med knapparna) om de får möjlighet och uppmuntran att göra det, så första antydan till intresse kommer ju vanligen före ettårsdagen, om barnet för möjlighet. Om barnet då inte får härja med datorn fritt så innebär ju det att de vuxna begränsar barnets dataintresse, inte uppmuntrar det.

För övrigt - det är väl inte så konstigt att ert barn inte är intresserad av datorn, om ni lärt honom att den är "ajaj", vilket jag antar betyder att den var förbjuden och han inte fick ta den? Då har ni ju inte precis uppmuntrat datorintresset, utan tvärtom avstyrt det? Eller har jag missat nåt? Hade ni uppmuntrat intresset hade ni ju snarare gett honom datorn, och berömt honom när han visade intresse för den (i det här fallet genom att slå på tangentbordet).

Sen är det väl en sak att låta barnet, när det blivit stort nog, undersöka datorn. Något annat att ladda datorn med barnspel och uppmuntra barnet att spela dem? Det är ju spelen som gör datorn rolig, officeprogrammen får nog ingen knatte att sitta klistrad vid skärmen.;)

Isf har jag missuppfattat alltihop, jag har aldrig pratat om så små barn :o Jag trodde vi pratade om åtminstone +2-3-årsåldern.

Men för att återgå - vi sa ajaj om Ipoden i början och gjorde allt för att avstyra det intresset. Det gick sådär... På den tiden hade vi bara en så den var ju absolut inte hans på nåt sätt. Men han gav sig inte. Därför fick han ärva den sen när vi skaffade varsin Iphone, och enbart för att han var så duktig med den. Inte ens när han är arg slänger han iväg Ipoden :)

Jaja, det verkar ju som att du och jag pratar om samma sak annars :p

Plus att det verkar väldigt onödigt att introducera en pryl som är helt onödig för ett litet barn och som dessutom generar konflikter.

Plus att det verkar väldigt onödigt att introducera en pryl som är helt onödig för ett litet barn och som dessutom generar konflikter.

Allt kan generera konflikter.
  • Att de inte får blåsa såpbubblor klart.
  • Att de inte får som de har tänkt sig
  • Att de inte just då kan få leka klart.
  • Vilken säng som de ska sova i.
  • Hur man får göra och inte göra
  • Vilka prylar man får leka med.
  • Hur man uppför sig.
  • Att man inte vill smaka på något när man först sagt att man vill ha. Efteråt sitter barnet och skriker åt den men ska ändå inte ha.
  • Att det också blir konsekvenser för saker tex ungen säger att den vill ha kram, men backar undan, den ges flera chanser och ändå gör det inte och blir sedan upprörd för att föräldern var tvungen att lämna utan att ge kram.
  • Ungen springer runt som en galning i huset, och tror man man tänker jaga en och inte lyssnar.
  • Att det ska städas undan på kvällen i rummet

Med våran lösning tog vi bara bort ett konfliktmoment kring datorn eller TV och gjorde med TV:n en signal att nu var det dags att sova.:cool:

Nej, datorn är inte farlig. Jag tycker det är en vardagspryl som är väldigt lätt att lära sig - alltså behöver man inte specialträna barnet från ett års ålder med specialanpassade spel för att det ska kunna hantera en dator senare i livet. Det går så bra att lära sig lite senare.

Även om inte datorn är farlig, så tror jag att det finns en risk att barnet "fastnar" framför skärmen, och att det blir bråk om att stänga av datorn/TVn. Och jag tror att man kan förebygga det genom att inte genast så snart barnet förmår placera det framför en skärm, utan ge det lite tid att upptäcka annat än skärmar i världen. Att datorspel är kul hinner man nog märka ändå.

Tja jo, jag vet inte. Det finns miljoner saker som ett barn inte behöver bara för att det är intresserat men som vi förser med ändå. För att det är kul :laugh:

Det är möjligt att det är lätt att fastna vid datorer, som sagt tidigare använde jag ju äggklocka en gång med min lillebror. Men han var ju inte mer fast än han är vid leken - leta krokodiler under föräldrarnas säng, titta på video, eller läsa gonattsaga (ena boken efter den andra dras fram) Så jag kan inte se någon skillnad alls faktiskt. Tänker inte betrakta datorn på något annat sätt än jag gör någonting annat som befinner sig hemma. Använda om det är rimligt och han är intresserad, låta bli om det är rimligt och det kan gå sönder.

I övrigt är dataspel faktiskt inte nödvändigtvis så himla kul. Har aldrig fastnat för något utom wow o småbröderna var också ganska oimpade av Pettson o co (den ena gillade Bollibompaspelen, den andra inte, whatever). Datorer är inte magiska, de är som allt annat. (själv var och är jag som sagt djupt beroende av böcker).

Men jag gillar wow numera och jag gillar att rita på datorn så jag kan inte annat än se fram emot att tillsammans spela spel, tillsammans rita, tillsammans lägga pussel, tillsammans vara i skogen eller jumpa eller läsa läxor. Vill dela med mig av det jag gillar och vill ha roligt tillsammans med mitt barn och Fisher Price är mördande trist:cool:.

Jag håller helt klart med dig. Jag skulle lika lite uppmuntra min treåriga son att spela dataspel som jag skulle köpa en fisher price leksak åt honom!!!

Haha, men de får dem ju ;) av äldre generationen. Äsh, jag kör på moderat i den opolitiska betydelsen. Så allt ofarligt är ok i rimlig mängd, enkelt och bra. Ingen brist ingen överdos.

Om listan är så lång, vill man verkligen med vilje göra den ännu längre då? Spontant känns det kanske mer som om man skulle vilja ha färre saker att bråka om, inte fler?

Cattan: Skillnaden mellan wow och böcker är väl att läsförståelsen går stadigt ner i Sverige, inte datorkunnigheten. Alltså verkar det som att bokläsning skulle behöva uppmuntras mer. Dessutom är jag rätt övertygad om att man har större nytta av att kunna läsa snabbt och sätta sig in i textbaserade resonemang, än att kunna koordinera knapptryckningar på rätt sätt för att ha ihjäl monster i ett spel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka