Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt
Nu blev jag full i skratt - för vi ser detta väldigt lika, och mina tre barn är ett ganska typiskt exempel på exakt vad du skriver !
Jag har ett barn som haft extremt lätt för sig, jag orkar inte rabbla allt, men det är iallafall den som kunde läsa innan skolstart, problemet har varit att få ungen att anstränga sig det lilla minsta om inte annat än för att få studieteknik. Ett lättlärt barn som aldrig behövt anstränga sig. Nu när denne går ut nian så kommer betygen inte vara i närheten av de två som fick kämpa sig igenom grunskolan för de inte hade inte lätt i början på samma sätt. Om nu intelligens räknas i färdigheter såsom att kunna läsa och skriva, vilket jag egentligen är väldigt tveksam till. Då detta är ngt som alla lär sig med få undantag, medan till exempel andra förmågor är svårare att träna upp. Fantasi till exempel, de som inte var ngt vidare på läsning kunde berätta fantastiska historier eller sagor och rita fantasieggande bilder, medan den som kunde läsa blev helt blank i skallen om det kom till sånt.
Skolan verkar värdera läsa/skriva/räkna mycket mer än kreativa förmågor ! Eller hur värderas kreativa förmågor ?
Nu blev jag full i skratt - för vi ser detta väldigt lika, och mina tre barn är ett ganska typiskt exempel på exakt vad du skriver !
Jag har ett barn som haft extremt lätt för sig, jag orkar inte rabbla allt, men det är iallafall den som kunde läsa innan skolstart, problemet har varit att få ungen att anstränga sig det lilla minsta om inte annat än för att få studieteknik. Ett lättlärt barn som aldrig behövt anstränga sig. Nu när denne går ut nian så kommer betygen inte vara i närheten av de två som fick kämpa sig igenom grunskolan för de inte hade inte lätt i början på samma sätt. Om nu intelligens räknas i färdigheter såsom att kunna läsa och skriva, vilket jag egentligen är väldigt tveksam till. Då detta är ngt som alla lär sig med få undantag, medan till exempel andra förmågor är svårare att träna upp. Fantasi till exempel, de som inte var ngt vidare på läsning kunde berätta fantastiska historier eller sagor och rita fantasieggande bilder, medan den som kunde läsa blev helt blank i skallen om det kom till sånt.
Skolan verkar värdera läsa/skriva/räkna mycket mer än kreativa förmågor ! Eller hur värderas kreativa förmågor ?