Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Har du inte varit med om hurpass uppslukad man kan bli av dator/TV ?

Lite allmänt svar men riktat till både golden_heart och neverever.

Min dotter är två och alldeles för ung för att sitta och spela spel på datorn. Dom äldre barnen ( från 4½ --> ) har en dator på förskolan som de sitter vid ibland och i den åldern kan jag tänka mig att detär kul och mer förståeligt. Mina svar är således rent generella när jag talade om att möta alla konflikter man har i hemmet. Ibland tar jag genvägar alt försöker förenkla och underlätta så långt det går, jag väljer konflikterna helt enkelt.

TV/Dator är inget problem i dagsläget, hon är så pass ointresserad av TV att jag bara stänger av när det är dags. Men när det kommer till att sysselsätta henne medan jag gör annat så finns inte så mycket val. Alla barn gillar inte att pyssla/rita för sig själv, min dotter vill att jag är med och närvarande. Det enda som fungerar om hon inte är med och lagar mat är att sätta på en film med MakkaPakka, Mumin eller dylikt så sitter hon i bästa fall och tittar några minuter, helst vill hon vara ute dygnet runt ;)

Det jag försöker få fram med mina inlägg är dock att i sådana här diskussioner så tenderar många föräldrar att diskutera enbart ute efter sina egna barn. " Mitt barn får inte se på TV, ritblock eller pyssel fungerar utmärkt "
Men barn är olika och det blir ofta en rätt dömande ton i inläggen ( rent generellt och inte pekat på enbart denna tråd ).

Mmm

Jag tror att man måste vara försiktig med vad man uppmuntrar hos små barn om det är saker man inte vill att de skall bli uppslukade av som större.

Och det är ju just det med att välja sina krig. Alla krig som kan undvikas är ju som bäst. Och jst datorkriget med ett litet barn kan verkligen undvikas, till skillnad från om de vägrar ha skorna på sig om hösten

Jovisst, men det är ren hyfs att svara när man blir tilltalad. Vår son sitter ofta med sin Ipod och spelar/tittar på film, men han berättar med jämna mellanrum vad som händer (som om vi inte vet det efter ha sett "Bilar" en miljon ggr... :p). Och om vi pratar med honom utan att få svar så ryker Ipoden direkt.

Men ärligt hon är 3 år ! Jag kan inte se att en treåring har BEHOV av att sitta vid datorn och TRÄNA. Att hon frivilligt sitter vid datorn är inte problemet. Själv tycker jag att det är på tok för tidigt, datorn kommer hon nog att sitta vid så det räcker och blir över ändå vad det lider.

I vilket fall är det ju bra att du har hittat på att stänga av utan att tjafsa.
OK! Du kan inte se det, men jag ser det hos dottern i omgångar då behovet efter att träna vid datorn i de olika spelen är oerhört viktigt för henne.
Du har inte sett henne, hur hon springer omkring och är aktiv annars. Hon sitter stunder och sedan gör hon annat innan hon sitter igen.
Dottern min är oerhört klyftig och klurig. Hon kan alla former, färger och räknar hur långt som helst för att vara i hennes ålder. Hon lärde sig tidigt med hjälp av datorn och sedan ville hon att vi också skulle öva vid badet. Hon rättar sina fröknar när det gäller färg och form.
För dig känns det för tidigt, men för en familj där datorn är ganska i centrum så känns det helt naturligt och när hon visade intresse för att sitta vid datorn och knappa, så blev det naturligt att hon fick sin egen första dator. Den var inte speciellt snabb den första, nu har vi uppgraderat lite när vi flyttade till huset och vi ska snart uppgradera hennes två igen, för vi ska uppgradera våra och då byter vi ut hos henne. Visar hennes kommande syskon samma intresse lika, så kommer jag inte att tveka låta dem ha en dator också.

Alla har vi olika barn och de har olika behov av olika saker!

Varför kan man inte kommunicera med ett barn som tittar på TV/spelar dator?

.Seriöst. Till och med jag har svårt för att sitta och prata och svara på frågor när jag ser på tv. Kanske mig det är fel på. Visserligen ser jag väldigt lite på tv.

Men blir man tilltalad så ska man svara. Och om barnet bara sitter framför TV'n en stund medan man håller på med maten t.ex. så kanske det är skönt för barnet med lite lugn och ro också. Är de igång hela dagen på dagis så behöver de säkert slappna av lite hemma sen.

Jag är mest förvånad över att man överhuvudtaget har strider om sånt som TV och dator när barnet är 2 snart 3 år. Ni får ursäkta, men jag förstår inte vitsen med att en liten knodd i den åldern skall ens ha tillgång till en dator.

Nu är mitt barn bara knappt ett år, men jag måste erkänna att jag tänkte lite samma sak. Datorer är ju rätt dyra saker, skulle nog inte se dem som leksaker. Det är så väldigt lätt att fastna framför en skärm, ungefär som att det är lätt att lära sig att tycka om godis, så jag tänker att man kanske inte behöver uppmuntra det särskilt. Barnen lär ju komma på det ändå tids nog, vare sig man uppmuntrar det eller inte.

För en lugn stund så tycker jag böcker är rätt bra, man måste ju inte sitta framför en skärm.

Alla har vi olika barn och de har olika behov av olika saker!

Fast av din beskrivning att döma handlar det ju inte om att din dotter är så annorlunda funtad att hon mer än andra barn har behov av en dator, utan att ni vuxna gillar datorer och har tagit ett medvetet beslut om att datorer ska få bli viktiga för era barn också?

Det är ju ert beslut som föräldrar, och har egentligen inte så mycket med er dotter och hennes behov att göra.

Vet du, i vår familj är datorn också en viktig del. Vi har jobbat med datorer och haft datorer hemma ända sedan tidernas begynnelse. Våra barn hade definitivt inte BEHOV av datorn när de var 3 år och då kunde mina barn precis allt de som du rabblar att ditt barn kan. Utan att ha tränat in det vid en dator.

Jag har oerhört svårt att tro på dig att hon skulle ha ANDRA behov än vilken treåring som helst.

Exakt VAD behöver hon träna ?

Det jag ser som ett problem i längden är just hur man skall tackla ett barn som uppmuntrats till att sitta vid datorn när den är 3 år och sedan när barnet är 14 och går det inte att få därifrån. Upplagt för problem.

Plus att jag verkligen inte kan tro att en treåring har BEHOV av att träna vid en dator.

Jag tror nog att en treåring kan ha behov av att träna vid dator - men det behovet är ju troligen ett resultat av föräldrarnas uppmuntran till datoranvändning. Om barnet redan vid 14 månaders ålder fick sitt första dataspel och uppmuntrades till att använda det, är det konstigt om barnet två år senare upplever att det har ett behov av att sitta vid datorn?

Jag tror inte man ska underskatta föräldrars möjlighet att påverka sina barn, faktiskt. Jag tror alla föräldrar, omedvetet eller inte, uppmuntrar sina barn att göra vissa saker. Ofta sånt man själv tycker är kul, eller tyckte var roligt som barn.

Ja så kan det ju vara att föräldrarna har skapat ett behov.
Personligen tycker jag inte att det är ett sunt behov hos en treåring (och inte hos min 15 åring heller)

Vi har varken puschat eller tvingat dottern. Vi gjorde visserligen ordningen hennes första dataplats och hon stod där. Men hon själv tog beslutet när hon ville knäppa på den, för hon tryckte på knappen. Först bara knappade hon på tangentbordet men allt mer försökte hon använda musen och halvår senare så hade hon lyckats helt. I sitt första Kalle Kunskap tränade hon bokstäver, ljud på djur, saker som hör ihop m.m. I nästa nivå då var det mer att hon skulle få till rätt antal, memory osv.
Muppet Babies är också former, färger m.m. och sortera som hör till olika saker men där måste man kunna ta kommando.
Har du överhuvudtaget varit inne i de yngre Kalle Kunskap och vet hur de funkar?
Om Du ser datorn som ett problem, då kommer hennes enorma hästproblem också att bli ett problem? Hon satt för första gången och skrittade när hon var 9 månader. Idag har hon allt till en ponny utom ponnyn själv samt ridstövlar, men det får funka med vanliga gummistövlar. När vi var i somras hos släktingar skrittade hon 10-15 min per dag. Jag leder men ingen går på sidan om. När vi är på vanlig ponnyridning på Marknader etc så gnäller hon för det blir för kort. Hälsar vi på ett stall går det knappt att få henne därifrån.
Hade vi haft hund och katt hemma, vilket inte går för vi reser för mycket utomlands så hade hon hållit på med dem hela tiden.
Hon kommer att få pröva på olika saker, sedan får hon välja själv vilka hon vill gå vidare med. :cool: Tänker inte tvinga henne till några intressen! Skulle aldrig komma på frågan!

Det är ingen som har påstått att ni har tvingat barnet. Men du tror inte det faktum att ni köpte ett dataspel till henne när hon var 14 månader, lät henne prova att använda datorn då, och sen har låtit henne använda den sedan dess, plus att hon ser att ni föräldrar sitter vid datorer kan ha påverkat henne lite grann? Jämfört med andra barn, som inte fått hålla på datorer alls?

Självklart har barn olika intressen, men lika självklart har vi föräldrar stora möjligheter att påverka, framförallt när det gäller småbarn. Det tror jag man måste vara medveten om som förälder. Introducerar man datorer och hästar redan innan ettårsdagen så måste man väl vara medveten att man faktiskt gjort ett medvetet val att uppmuntra barnet till de aktiviteterna? Rimligen är det ju större chans att barnet tycker om att göra sånt det har fått prova, än sånt det inte känner till?

När det gäller att sortera saker och skilja på former, så behöver man inte ha dator för att träna på det. Det går ju likabra med klossar i olika färger och former, t ex, som med den där klassiska gamla leksaken där man ska lägga runda klossar i runda hål, fyrkantiga i fyrkantiga hål, osv. Träna sig på att ta kommandon kan man göra genom att man som vuxen ger ett kommando, och så ska barnet göra som man säger.

Det datorspecifika är väl snarare finmotoriken, att lära sig använda knappar och mus. Förståelse av kommandon, färger och former går lika bra att lära sig med människor och saker. Det måste inte till en dator.

Dessutom, dataspel är ju konstruerade för att vara roliga, ungefär som att godis är gjort för att smaka gott. Jag tror man lika lite måste träna barnen till att kunna titta på TV och spela dataspel, som man behöver lära dem att äta godis. Det kommer av sig själv så snart de får pröva, givet att de har intresset. Så som många yrken ser ut i dag så får man ju sitt lystmäte av att sitta framför datorn då om inte förr.

Senast ändrad:

Jag och min partner har sagt så att vi kommer att introducera henne till olika saker och låta henne pröva olika sporter/ aktiviter och sedan får vi se hur hon fastnar för det.
Men visst eftersom jag rider själv så vore det oerhört kul ifall hon fortsätter med det. Men för hästar har hon ju visat intresse innan hon ens visste att de existerar så det finns säkert i hennes gener också. :D:cool:
På öppna förskolan hade de en sådan där klassisk låda och den visade hon noll intresse för. Hon lockades inte av det. En del ungar lockas av sådant och andra inte. Dottern är en av dem som inte lockas av dessa leksaker.

Nej, hästar skulle aldrig bli ett problem på det viset såvida man som förälder inte är noga med att hela tiden göra sin unge till något som den inte är. Ponnyföräldrar har man ju sett...

Knattegrupper har vi på ridskolan också, exakt samma upplägg som din flicka fått. Även de barnen vill inte kliva av, men jag tror att det är något de kommer att lära sig. Jag ser inte hästeriet på samma sätt som datoranvändning.

Jag tycker nog att det är en smula absurt med program för en unge som är så liten som 3 år. Saker som du beskriver känns som om man gärna gör MED sitt barn, spelar memory eller leker/jobbar med former och färger - känns för mig fel att låta ett sånt litet barn göra det på en dator. JAG kan absolut inte se poängen med det. Barnen blir ju förr eller senare slavar under datorn i allafall så varför göra det tidigare ?

Men blir man tilltalad så ska man svara. Och om barnet bara sitter framför TV'n en stund medan man håller på med maten t.ex. så kanske det är skönt för barnet med lite lugn och ro också. Är de igång hela dagen på dagis så behöver de säkert slappna av lite hemma sen.

Fast har ngn påstått att barn aldrig borde få se en stund på tv? Det är väl en sak att bli tilltalad och att samtala.

OK! Alla här inne på bukefalos har olika meningar, hur tidigt olika saker ska börjas med för små barn och hur mycket.
Alla måste vi anpassa oss till våra barns behov vare sig det gäller behov av datorn eller andra saker eller hur de ska sovas och skötas.
Var och en gör de som känns bäst för sitt barn.
Jag ville i den här tråden bara dela mig vad jag tyckte att vi löste ett problem på ett fiffigt sätt utan att få för mycket tjafs. Visst vissa gillar det inte alls etc etc.
Men jag har fått beröm på dagis, Öppna förskolan, min mammas arbetsplats (universitet - lärarutbildning) där de tyckte det var ett härligt sätt att lösa problemet på.

Ja, men du fick det att framstå som att har man satt ungen vid TV'n så behöver man inte bry sig sen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka