Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Så gör vi också. Och gäller det en sak där det inte finns några alternativ, t.ex. att gå till dagis, då försöker jag inte ens diskutera. Då är det bara så, punkt slut.

Hans pappa är lite snällare än jag, han försöker oftast resonera i alla situationer. Men det märks också att L lyssnar mer på mig när det verkligen gäller. Ibland försöker han springa ut i gatan och ryter jag i då så stannar han nästan alltid. Hans pappa däremot får sig många springturer :p

*kl*
För mig som har en dam med MYCKET egen vilja så får jag välja mina strider noga. Det skulle aldrig gå att ta varje diskussion och fortsätta vara pedagogisk och förklarande.

Dom strider jag väljer försöker jag göra så bra som möjligt, dvs förklarande. Sedan blir det punktmarkering för fortsatta slant.

Summa summarum:
Vi har alla olika barn som reagerar olika, en lösning som är bra för barn ett kanske inte alls behövs på barn två osv.
Det är ju underbart att så många har en fighfree dag för det mesta med sina barn, men det är inte verkligheten för alla. Jag står upp för att jag ibland väljer en genväg, eller något som förenklar vår vardag när det handlar om icke farliga saker.

Håller fullkomligt med dig där!:bow:
Har man bestämda tjejer så får man välja vad man vi göra till strid. Vill man strida hela tiden gällande TV/ Datorn eller löser man det med en timer.
Hon har haft egen vilja sedan hon föddes och jag är glad för den, men nu är hon är inne i självständighetsfasen så är det jobbigt och jag vill inte strida hela tiden.
Jag skulle bli galen själv ifall jag skulle behöva tjafsa med henne varje dag om TV:n eller datorn. För vill hon se eller fixa med datorn så knäpper hon på dem utan problem. Med timer och inställningarna etc på datorn så kan hon inte det och det blir inte heller en strid om det.
När hon blir tillräckligt stor och har klurat hur man tar förbi de blockeringar som finns idag, blir det att fundera på el-uttag man kan ställa in från datorn eller liknande.

Tror du inte att hon med åldern går mer att resonera med då?

JAg tror samtidigt att det blir "farligt" om man väljer att alltid ta genvägar oavsett barnets ålder. Jag märker ju att det är stor skillnad denna vår rent generellt mot för förra året. Nu när man säger AJ / FARLIGT så förstår hon, det kan jag inte säga att hon gjorde förra året exempelvis. :)

Kanske, men jag har också sett på kusiner, bröder och mig själv hur lätt det är att fastna. Hennes kusin på 15 sitter uppe om nätterna och spelar WOW. Så timer blir nog i alla fall på TV och datorn framöver också.
Visst tar vi strider, men eftersom hon är så otroligt duktig när det gäller att knäppa på datorn etc. Hon försöker ju redan byta skiva. Vi måste fixa så att det inte ska behövas om det går. Just för att slippa ha fler skivor i krasch. Vissa perioder är hennes dator knappt på, för hon vill inte leka med spelen. För sjutton hon har typ nästan helt klar med Kalle Kunskap förskola som är mellan 3-5 år.
Charmtrollet säger åt dem på dagis om de säger fel färg, form etc. Vid maten säger hon att hon vill ha en rund eller trekantig smörgås etc.
Dottern är underbar och jag älskar henne otroligt mycket. Det genuina intresse för djur som hon har är otroligt. När hon var 4 månader såg hon en mjukishäst på COOP. Hon sträckte sig efter den och vi hade världens sjå att gömma den fram till julklappsutdelningen. När hon var ett år så sträcker hon helt tufft och coolt upp armarna mot en häst som är stor och kraftig på en mankhöjd på 1,70.
Att hon har TV eller dator på rummet ser inte vi som något problem, eftersom tjejen springer i huset och har roligt och är otroligt aktiv, samt klarar våra trappor utan problem. Hon är snabb att gå baklänges ner i trappen eller när hon kilar uppför och ibland har med sig stora gosedjur etc.

Jag verkar vara den enda som aldrig skulle sätta min 3 åring framför en dator!!!

Jag förstår inte vad du menar med dessa tecken !!!!, att du är upprörd och att det är fasansfullt?

Får inte dina barn se på TV heller ? Nu är min dotter inte så pass gammal att hon kan hantera datorspel. Men ibland kan vi surfa in på bolibompa, eller dansa till musikvideos :)

kl

Jag vill bara förtydliga mitt inlägg lite.

Jag har en väldigt bestämd tjej här hemma jag med, och jag väljer alltid mina konflikter, det är i stort sett ett måste. My får utbrott varje dag av olika anledningar, men de går oftast över rätt fort. Jag tycker att det är viktigt att möta henne i hennes känslor, med det inte sagt att jag orkar vara hur pedagogisk som helst varje gång.

Personligen tycker jag att en situation som kontinueligt påverkar vardagen på ett negativt sätt är värd att bemöta och lösa. Jag hade inte varit "rädd" för att helt enkelt bestämma hur jag vill ha det och vara tydlig med det gentemot barnet.

TS: Jag är helt övertygad om att ni har testat många olika sätt att lösa situationen och det är väl jättebra att ni hittat ett sätt som fungerar för er! Alla barn är olika och alla lösningar fungerar olika bra i olika familjer =)

//Julia

Grattis på födelsedagen! (OT)

Ang dator så är My också för liten för att hantera en dator på egen hand, men hon brukar titta på lite bilder och på bolibompa och liknande saker tillsammans med mig ibland. Det är ju samma sak som att titta på TV.

Men egen TV eller dator kommer nog dröja ett bra tag skulle jag tro. Det duger gott med en TV i vardagsrummet för vår del, vi tittar inte speciellt mycket på TV.

//Julia

Hur gammal är din dotter Calazirya?
Min började med lättaste Kalle Kunskap när hon var 14 månader
Kalle kunskap-spelen eller Muppet Babies spelen är bra spel som passar de yngre barnen.
De tidigare Kalle Kunskap fungerar det bara att de rör på tangentbordet eller musen lite. Fröken var ca 20 månader när hon började välja med musen i spelen! Muppet Babies spelen är från 2 år men där behövs det verkligen att de kan ta kommandon och röra med musen. Dottern var inte mogen för den förrän vid ca 27 månader. Jag skulle inte låta henne surfa men dessa pedagogiska spel, tycker jag absolut om. Leter efter dem på flera språk också. Vi har skaffat fler delar på Kalle Kunskap. :cool:

Senast ändrad:

Jag är mest förvånad över att man överhuvudtaget har strider om sånt som TV och dator när barnet är 2 snart 3 år. Ni får ursäkta, men jag förstår inte vitsen med att en liten knodd i den åldern skall ens ha tillgång till en dator.

Jag tycker det är en intressant fråga, om man ska använda de medier som finns idag eller inte.

Hittills har jag inte kunnat motivera "varför inte?" så vi använder både dator och tv som pedagogiskt material och ja, då och då som barnvakt också. Jag har noll intresse att titta på Peppa pig så jag passar på att göra sånt som inte min treåring hjälper till med. Ibland är det skönt med ett par minuters lugn och ro när ingen förstör eller röjer runt omkring.

/en till med en sjövild unge

I annan tråd har jag nämnt att dottern fick pyssla vid datorn så här tidigt för att hon visat intresse för det och efteråt när man ser vilken pusch det har gett hennes utveckling så ångrar jag mig inte det minsta! :cool:

Alla här förklarar varför de gör si eller så.
Alla har vi olika sätt beroende på hur barnet är och vad som har funkat!
Jag ser inge fel i att använda varken datorn eller TV:n om det hjälper hennes språkutveckling.
Hon är sådan livlig tjej ändå, ibland mer vild än tam.
Datorn sitter hon bara vid när hon känner behov av den. Hon väljer när hon vill sitta vid den för just då vill hon träna i sina spel.

Okej. Ja barn kan ju utvecklas av olika saker, själv tycker jag inte att en dator hör hemma i en så liten unges värld. MIna barn har aldrig behövt puschas särskilt inte i den ålder - de har utvecklats ändå. jag är ytterst tveksam till att en 3 åring skall välja datorn.

Vad det gäller språkutveckling för en treåring så tror jag att det ger betydligt mycket mer att prata eller läsa för barnet.

Jag är absolut inte en datormotståndare till barn som är litet äldre, men till så små barn känns det verkligen underligt. Att överhuvudtaget referera till att en 3-åring "villl träna i sina spel" är för mig obegripligt, hur kan en sån liten vilja träna ? Jag kan förstå att en sån liten kan behöva sitta vid en TV och tagga ner - men träna vid en dator i den åldern. Nej, jag kan verkligen inte ta in det.

Med de !!! Menade jag att jag var väldigt förvånad över hur många småttingar som sitter framför datorn.

Klart min son får se på tv, men han ser koftare stunder och det blir i princip aldrig diskussion eftersom han vet att det är dags.

Vi är ute mkt och umgås. Om jag behöver tex laga mat kan han lika gärna rita, pussla eller hjälpa till med maten som att se på tv. Då kan vi ju dessutom kommunicera med varann.

Men alla gör ju olika. Men för MIG är det otänkbart att sätta MIN 3 åring vid en dator!

Som sagt, alla barn är olika och alla har behov på olika sätt.
Periodvis vill dottern sitta oerhört mycket vid datorn och träna i sina spel.
Dottern fick en äldre dator efter oss att ha, för att hon visade tidigt intresse för det. Hade hon inte gjort det, hade hon lika gärna väntat med starten.
Låter på många som att jag tvingar henne att sitta där. Henne går det inte att tvinga till något, när hon vill och känner för det så sitter hon.

Vi är ute mkt och umgås. Om jag behöver tex laga mat kan han lika gärna rita, pussla eller hjälpa till med maten som att se på tv. Då kan vi ju dessutom kommunicera med varann.

Varför kan man inte kommunicera med ett barn som tittar på TV/spelar dator?

Men ärligt hon är 3 år ! Jag kan inte se att en treåring har BEHOV av att sitta vid datorn och TRÄNA. Att hon frivilligt sitter vid datorn är inte problemet. Själv tycker jag att det är på tok för tidigt, datorn kommer hon nog att sitta vid så det räcker och blir över ändå vad det lider.

I vilket fall är det ju bra att du har hittat på att stänga av utan att tjafsa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka