Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Men alltså, menar du att ditt barn har specialbehov, som gör att just hon har större behov än andra barn av att från späd ålder tillbringa tid framför en dator?

Jag har svårt att se hur det kan vara din dotters särskilda behov som gjort att ni introducerat hästar och datorer i så unga år, det är väl snarare era behov som föräldrar (av att ha ett barn som fått prova på och tycker det är kul med hästar och datorer) vi pratar om här?

Det är ju helt ok att ni som föräldrar gjort det valet för hennes räkning, alla föräldrar väljer ju att uppmuntra det de tycker är viktigt för sina barn, men det beror ju på att föräldrar är olika, inte så mycket på att barnen är det. Hade ditt barn vuxit upp hos någon annan i tråden, som inte låter sitt barn sitta framför datorn alls i den åldern, så har jag svårt att tro att hon hade haft det datorbehov hon har idag. Då hade hon kanske haft behov av att läsa böcker eller rita, eller vad nu den familjen hade uppmuntrat för aktivitet.

Risken med att uppmuntra just datorsittande är ju, som du märkt, att barn väldigt lätt fastnar framför skärmar, till den milda grad att man redan vid tre års ålder behöver införa begränsningar. Det är väl just det jag och andra farit efter när vi menat att man kanske inte behöver uppmuntra barn till TV och dataspel, det kommer oftast av sig själv ändå...;)

Sen är det ju bra att ni löst ert problem såklart!

Särskilda behov?? Hon visade ett intresse i tidig ålder.
Hon visade intresse för hästar långt innan hon ens hade träffat en i verkligheten. Hon lös upp för bara bilden eller just det speciella gosedjuret. Det var ett gosedjur hon blev blixtförälskad i och det var hennes stora gosehäst. Pappan började rida lite smått efter han träffade mig, innan hade han inte ens tittat åt en häst eller hundar för den delen. Två av hans systrar tävlar med kaniner och dottern har även varit med en heldag på kaninhoppning. När hon fyllde ett år så fick hon av mina kusiner en rosa Rocky häst, ungefär en gånghäst men den spelar lite och har lite olika ljud. Vi hade varit utomlands hos de som har hästar och hälsat på ganska länge och där hade hon suttit på hästryggen. Hade då fått sin egen sadel för att kunna sitta rätt i sadeln och hade också sin egen hjälm. När hon kom hem så borstade hon och förberedde på sina rosa Rocky häst. Om vi besöker ridskolan där vi bor, just bara för att hälsa på hästarna, ser hon en borste så vill hon genast borsta på dem.
Jag har redan skrivit i tråden att hon rör sig mellan datorn, leken och TV när hon är hemma. Ibland vill hon inte ha datorn på. Ibland startar hon den och sedan är det bara ett par minuter hon sitter där innan hon springer iväg och gör något annat. Hon är så aktiv tjej så det är ingen fara med att hon blir stillasittande, inte än. Det är ett tuff rackare! När hon var 20 månader då fick hon för sig att hon skulle hoppa från hennes säng och ner på madrassen som låg på golvet vid hennes växa säng. Det gjorde hon flera gånger och tyckte det var superkul ibland gjorde hon några kullebyttor också. Det är en tuff och aktiv unge. Att hon älskar hästar så mycket som hon gör ligger i hennes gener från min sida och pappas sida. :cool:

Ja, men du fick det att framstå som att har man satt ungen vid TV'n så behöver man inte bry sig sen.

Snack! Det enda jag har skrivit är att jag HELLRE umgås (även om vi gör olika saker) med mitt barn istället för att han sitter i ett rum och ser på TV och jag är i ett annat rum och gör nåt annat. Sen anser vi kanske olika om vad umgås innebär. Jag anser inte att man direkt umgås ens om man sitter brevid varann i soffan och stirrar på TV. Eller om han sitter och spelar dataspel och blir så besatt av det att jag måste hitta på sätt och knep för att kunna få honom därifrån.

JAG föredrar att MITT barn är ute och leker eller pusslar eller gör nåt med sina händer och kreativitet istället för att sitta och spela dataspel. Han får oftast se en stund på TV om han ber om det, men jag tjatar inte direkt på honom att han ska göra det. Jag har heller inget problem så jag behöver begränsa tiden eller behöver installera tekniska prylar för att stänga av TV'n.

Det är väl snarare du som skriver att det är skönt att låta barnet se på TV så du kan laga mat ifred. Det enda jag egentligen skrivit är att jag är förvånad över hur många småttingar som sitter och spelar dataspel, att det finns barn som sitter hela dagarna framför TV och film visste jag redan. Sen har jag konstaterat att det är inte är så JAG vill göra med min son.

Hon later helt normal tycker jag fran det du beskriver, jag tror faktiskt inte heller att hon har nagra sarskilda behov av datorer. Hon ar intresserad av och bra pa det darfor att ni introducerade det tidigt och lat henne halla pa.

Vi har dator hemma men mina barn har aldrig fatt halla pa med den och de visar nastintill noll intresse for den. Vi har ocksa hast och dar har de daremot fatt vara med och darmed blivit sapass intresserade att vi numera ocksa har en ponny. Mina barn ar lite over 3 ar och har inga problem med farger, former, rakning etc och detta pa 2 sprak, trots att de hittills aldrig fatt anvanda en dator.

Jag har en van som ocksa har tvillingar och jobbar som webdesigner, hon har latit dem leka med sin iPod, iPad och laptop sedan innan de fyllde 1, och bara nagra manader senare far hon inte ha grejerna ifred sa funderar nu pa att skaffa egna datorer etc till barnen - faktum ar att de fick en egen avlagd iPod haromveckan. Barn ar valdigt paverkbara, vore dumt att tro nagot annat :)

JAG föredrar att MITT barn är ute och leker eller pusslar eller gör nåt med sina händer och kreativitet istället för att sitta och spela dataspel. Han får oftast se en stund på TV om han ber om det, men jag tjatar inte direkt på honom att han ska göra det. Jag har heller inget problem så jag behöver begränsa tiden eller behöver installera tekniska prylar för att stänga av TV'n.

Varför är det mindre kreativt för ett barn att göra saker bara för att sakerna befinner sig på en skärm? Vår son hade t.ex. en pekbok i Ipoden, som talade om hur djuren låter och ser ut. Det tog inte lång tid innan han kunde det själv och var jättestolt över att han lärt sig det. Varför är den kunskapen bättre om man får den igenom en riktig bok?

Varken jag eller TS har påstått att vi tjatat på barnen om att titta på TV, det är deras eget val. Och så länge de är aktiva för övrigt så kan jag unna dom den stundens vila.

Det är klart att ett barn kan vara intresserad av hästar eller datorer, men att påstå att barnet har ett BEHOV av det är något helt annat.

Jag tror inte att det ligger i generna, snarare att barnet har uppmärksamat hur NI ser på hästar och fått intresset därifrån. Barn är kloka och enormt uppmärksamma.

Varför är det mindre kreativt för ett barn att göra saker bara för att sakerna befinner sig på en skärm? Vår son hade t.ex. en pekbok i Ipoden, som talade om hur djuren låter och ser ut. Det tog inte lång tid innan han kunde det själv och var jättestolt över att han lärt sig det. Varför är den kunskapen bättre om man får den igenom en riktig bok?

Varken jag eller TS har påstått att vi tjatat på barnen om att titta på TV, det är deras eget val. Och så länge de är aktiva för övrigt så kan jag unna dom den stundens vila.

Men sluta! Jag har aldrig påstått att NÅGON tjatat på sitt barn om tv. Jag skrev att jag inte gör det. Jag gör som jag vill med mitt barn och du gör vad du vill med ditt.
Varför är det så provocerande för dig att jag inte tycker samma som du?

För att det låter som du vill framstå som felfri medan vi andra är idioter som låter våra barn se på TV. DET provocerar mig.

För att det låter som du vill framstå som felfri medan vi andra är idioter som låter våra barn se på TV. DET provocerar mig.

Jag har bara skrivit att han inte får spela dataspel och att jag föredrar att han gör andra saker istället för att se på tv hela tiden.
VART har jag sett ner på andra som gör annorlunda?! Som jag påpekat tre gånger ser sonen på tv ibland, jag har aldrig påstått annat. Jag har aldrig generaliserat uran har skrivit om min familj. Ska jag tolka det som att du tycker jag ät en idiot för att jag hett sonen pekbok ost för ipod o dataspel?

Poängen är väl att man inte behöver vara sig tjata eller tvinga för att få barn att vilja se på TV, lika lite som man behöver tjata eller tvinga för att få dem att tycka om godis. Ger man dem godis/sätter dem framför TVn så lär de sig ganska snabbt att det är trevligt.

Just av den anledningen så väntar många föräldrar med godis och TV/dator, för det kommer av sig självt ändå så småningom. Jag tror inte man måste särskilt uppmuntra barnen träna dem på ett tidigt stadium för att förmå dem att de ska se på TV eller tycka om godis senare.

Jag tror inte att det ligger i generna, snarare att barnet har uppmärksamat hur NI ser på hästar och fått intresset därifrån. Barn är kloka och enormt uppmärksamma.
Ursäkta men det är stämmer bara så lite! Många fall JA, men inte ALLA!
Dottern hade aldrig sett en häst innan hon såg den där i butiken som hon blev blixtförälskad i och sken upp som en sol samt sträckte sig efter den.
Vi bar borta utomlands hos några som hade släktingar den första julen för det var viktigt och där såg hon på håll levande hästar. Visst hon såg mig pyssla med dem etc. Men det var ju för henne bara "stora mjukishästar" som rörde sig. Vid påsken besökte vi dem igen och sedan till sommaren. Då hon helt bara så där sträcker sig upp mot en häst på 1,70 utan det minsta tvekan. En en väninnas kompis pappa Hennes farfar sysslade inte med hästar, farfars far var stor adelsbonde, farfars farfar far däremot var superduktig och kompisens pappa är helt otrolig. Släktingens pappa hade fler syskon som inte visade intresse för djur så eller hästar. Där hoppade det över. Den här väninnas släktings pappa var inte heller äldst så det var inget tvång så att han måste verkligen ta över gården etc.
Att tex kunna rida ut med en nybörjargrupp i skogen på yngre hästar tom hingstar och känna av vad den sista hästen tänker göra innan den ens hinner tänka tanken. Är inte bara skicklighet utan även starka hästgener hos ryttaren.

Jag har bara skrivit att han inte får spela dataspel och att jag föredrar att han gör andra saker istället för att se på tv hela tiden.
VART har jag sett ner på andra som gör annorlunda?! Som jag påpekat tre gånger ser sonen på tv ibland, jag har aldrig påstått annat. Jag har aldrig generaliserat uran har skrivit om min familj. Ska jag tolka det som att du tycker jag ät en idiot för att jag hett sonen pekbok ost för ipod o dataspel?

Jag tycker man är idiot om man förnekar sitt barn att utvecklas och lära sig mer om saker som uppenbarligen intresserar det. Sen om man tar åt sig av det eller inte är upp till var och en.

Poängen är väl att man inte behöver vara sig tjata eller tvinga för att få barn att vilja se på TV, lika lite som man behöver tjata eller tvinga för att få dem att tycka om godis. Ger man dem godis/sätter dem framför TVn så lär de sig ganska snabbt att det är trevligt.

Just av den anledningen så väntar många föräldrar med godis och TV/dator, för det kommer av sig självt ändå så småningom. Jag tror inte man måste särskilt uppmuntra barnen träna dem på ett tidigt stadium för att förmå dem att de ska se på TV eller tycka om godis senare.

Men det är just det - hur länge ska man vänta? TS skrev att dottern visade intresse för datorn och då lät de henne undersöka den. Är det fel? Ska man förbjuda datorn istället och göra den ännu mer spännande? Förhoppningsvis lär sig barnen att varva datorspelande med andra aktiviteter och sen fortsätta med det när de blir äldre.

Ja, och du som gillar hästar ser förstås helt neutral ut i ansiktet när du ser hästar, du tittar aldrig på några bilder hästar eller ser att det finns mjukishästar på hyllan i affären.
Att barnet lös upp när den såg mjukishästen är ju givetvis för att den är förprogramerad till att översätta häst till plyschdjur. Inte för att plyschdjur är designade till att attrahera barn.... Du skriver ju själv att hon såg dig pyssla med dem - tro fasiken att hästar är intressant då.

Jag rymde när jag var 1½ och sprang fram och kramade en shirehingst ben (och kallade shettisarna för hundar!) det är inget unikt alls. Barn gör sådant, speciellt om de kan läsa av att föräldrarna gillar något. Min systerson var 1 när han sprang fram och låste upp systersn iphone. Beror det på tt han har iphone i generna eller att han upptäckt att mamma och pappa pillar med dem?

Senast ändrad:

Det later inte unikt alls. Mina barn satt pa 1.70 hoga hastar vid 6 manaders alder och skrattade glatt, och nu nar de ar lite aldre far man standigt paminna att INTE springa fram och krama hastarnas ben - vanligt hastvett alltsa. Sa funkar de flesta barn tror jag, om de inte varit med om nagot otackt som skramt dem eller av naturen ar forsiktiga/radda.

Tiden far val utvisa om din dotter har en alldeles speciell connection med hastar ;)

Men det är just det - hur länge ska man vänta? TS skrev att dottern visade intresse för datorn och då lät de henne undersöka den. Är det fel? Ska man förbjuda datorn istället och göra den ännu mer spännande? Förhoppningsvis lär sig barnen att varva datorspelande med andra aktiviteter och sen fortsätta med det när de blir äldre.

Jag kan ju bara svara för mig själv, men för vår del har valet varit rätt enkelt: datorn får man hantera när man har finmotoriken och självkontrollen på plats för att kunna hålla på med datorn utan att förstöra den (dräggla, hamra på tangentbordet, pillra loss knappar...). Vårt barn har visat ett enormt intresse för datorer, men vi har helt enkelt sagt nej. Datorer är dyra saker, vi har inte råd att låta bebis peta sönder ett par stycken per år. Om det är rätt eller fel beror väl på vilken budget man har, har man råd så kan man ju köpa nya datorer vartefter barnet förstör dem.

Jag upplever det inte som ett problem att förbjuda datorn, så är det ju när man är liten, man får inte göra allt man skulle vilja (ta på den heta spisen, dra katten i öronen, bitas, dra ner blomkrukorna från fönsterbrädena, osv osv). Vi förbjuder sånt som är a) farligt och/eller b) går sönder och är dyrt att ersätta. Det tror jag de flesta föräldrar gör i någon mån.

I min värld är datorer inte småbarnsleksaker, de är alldeles för dyra för det.

Dessutom så är jag helt säker på att dataspel är såpass roliga, att barnet tids nog kommer lära sig spela dem, även om vi inte börjat datorträna redan vid ett års ålder. Fastna framför en skärm gör man ändå, det måste inte särskilt uppmuntras.

Det later inte unikt alls. Mina barn satt pa 1.70 hoga hastar vid 6 manaders alder och skrattade glatt, och nu nar de ar lite aldre far man standigt paminna att INTE springa fram och krama hastarnas ben - vanligt hastvett alltsa. Sa funkar de flesta barn tror jag, om de inte varit med om nagot otackt som skramt dem eller av naturen ar forsiktiga/radda.

Tiden far val utvisa om din dotter har en alldeles speciell connection med hastar ;)

Mitt barn är likadant, lycka att få klappa en mjuk hästmule! :laugh: Jag tror också att de flesta barn gillar hästar, eftersom de är stora och trevligt luddiga. Särskilt om det står en uppmuntrande och glad förälder bredvid när man hälsar på hästen. Jag upplever dessutom att barn tittar väldigt mycket påsina föräldrar för att se hur man borde reagera när de möter nåt nytt, och eftersom jag tycker om hästar är det ju inte så konstigt om det syns på mig när jag träffar en, och att mitt barn sedan drar slutsatsen att hästar är trevliga saker.

Att ett litet spädbarn skulle ha abstraktionsförmåga nog att förstå att ett plyschdjur på en hylla är samma sak som en levande häst i stallet (och därför skiner uppnär man får syn på plyschdjuret) tror jag dock är lite överoptimistiskt. De är ju egentligen inte särskilt lika.

Jag tycker man är idiot om man förnekar sitt barn att utvecklas och lära sig mer om saker som uppenbarligen intresserar det. Sen om man tar åt sig av det eller inte är upp till var och en.

Verkligen? Även om det gäller t ex utforska kristallglasens hållbarhet, innehållet i mammas vinglas, tabletterna i medicinskåpet, osv? Fortfarande en idiot i dina ögon då?

Barn intresserar sig för det mesta, de måste inte upptäcka och utforska hela världen redan sina första år.

Vi skulle/kommer absolut att ge tillgång till datorn så fort A blir intresserad. Det är ingen större skillnad på en dator och vilken löjlig låtande Fisher Price leksak som helst. Utom att datorn reagerar vettigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka