Besiktning vid köp

Sv: Besiktning vid köp

Jag vill säga TACK till alla som kommit med mycket bra kunskaper och inlägg på min fråga. Det kommer att bli en bes. av en veterinär som vi båda känner förtroende för. Så det blir nog bra i slut tampen ändå.
Jag är snart med ardenner och det ska bli sååå roligt att åter ha häst!
Ha det gott alla kunniga hästmänniskor//Tintin

Helt klart en ny besikitning!

Gärna en vet. som du använder dig av, så inte säljaren har något "ihop" med vet. Tyvärr förekommer ju sådant!

Men som någon skrev, kanske inte ny röntgen om detta gjordes i januari!

Lycka till med köpet!

vilken bra länk, boj :bow: Har just fått ett tillägg till mina favoriter.
Jag tror inte vi kommer längre i diskussionen. Fortfarande tycker jag det låter orimligt med att köparen skulle vara tvungen att göra vet.bes, t ex vore det då en plikt att ta bilen till en verkstad för besiktning vid bilköp. Detta är i a f inte vad jag lärt mig under mina juridikstudier, men jag ska kolla efter rättsfallen iaf o se hur det ligger till.

Ang bilar så rekommenderas en test på motormännens före köp, och idag har de flesta näringsidkare inom bilbranchen just sådana tester på bilar för kundernas räkning. För precis som med hästar kan man bli rejält blåst vid köp av bil, om man inte har undersökt den väldigt nogrannt innan. Och då finns igen återvändo, om felet inte är en ren säkerhetsrisk ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Jag är med på vad du menar, och självklart så inser även jag att det är bra att ha en vetbes som grund om det uppkommer ev frågor om fel, men att påstå att det skulle vara ett tvång att göra en vetbes för att uppfylla sin undersökningsplikt, för att man annars inte skulle kunna åberoba några fel överhuvudtaget, är en helt annan sak. Det framgår även av de artiklar som finns på aftonbladet (kolla befintligt skick).

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
943
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar