Besiktning vid köp

T

tintin2

Jag håller på att köpa en häst och den besiktades redan i Januari-04 Min fråga är nu om jag bör göra en ny besiktning nu eller om jag ska godta den gamla? Jag känner mej lite villrådig över detta!!

Sv: Besiktning vid köp

Jag skulle besiktiga igen, mycket kan hända på nästan ett år. Däremot skulle jag kanske inte röntga igen om det gjordes då.

Ev. behöver du väl kanske också ett nytt intyg för försäkringen? Om du tar över en försäkring så behövs det väl kanske inget nytt (eller?), men om du tecknar ny så får nog inte intyget vara mer än några veckor gammalt.

Jag har tänkt så oxå att det faktiskt kan ha hänt något under den tiden som gått som t.e.x inte säljaren har en aning om...för man hoppas ju att det är en seriös dom säljer hästen. :smirk:

Inget att vara villrådig över, man bör alltid ha en färsk vet.besiktning vid köp/försäljning av häst.

Som köpare har du undersökningsplikt.
Skulle du avstå från detta och det visar sig att hästen har nåt fel som hade kunnat upptäckas vid en vanlig besiktning så har du INGEN som helst möjlighet till ersättning eller återköp från säljaren.
Och det är DU som ska anlita en veterinär som DU har förtroende för och betalar för besiktningen. Och du bör absolut vara med när hästen besiktigas, för att själv kunna stälal frågor och få oklarheter utredda av veterinären direkt på plats.

Som sagt, ett veterinärintyg ska vara så färskt som möjligt, hästen kan bryta nacken en timme efteråt...

tintin2 skrev:
Jag håller på att köpa en häst och den besiktades redan i Januari-04 Min fråga är nu om jag bör göra en ny besiktning nu eller om jag ska godta den gamla? Jag känner mej lite villrådig över detta!!

Ta hästen till "din" klinik och kör hela baletten.
D.v.s. både röntgen och endoskopi.
Kostar mellan 2-3000:- men det är det värt.
Bara en veterinär besiktning är klent i hästköpare tider.
Du kommer garanterat inte att ångra om något senare visar sig vara fel, och då kommer tråkiga apekter in.
Låt oss säga att du senare upptäcker fel på hästen i den grad att du har rätt att häva köpet, då har du trots allt hunnit fästa dig vid den nya pållen. Att göra en fullgod besiktning sparar in mycket både för dig, säljarna o hästen.

Jag har oxå en besiktningsfråga. Har precis hittat min drömhäst. Men nu har jag blivit villrådig över besiktningen. Säljaren tänker betala vet.bes. och hästen som jag ska köpa säljs från ett förmedlings/utbildningsställe som anlitar veterinären. Jag funderar på om jag ska anlita en annan veterinär för att inte riskera att den veterinär som ska undersöka låter fel "slinka igenom" lättare eftersom han brukar anlitas av dessa personer som ska sälja hästen. Samtidigt verkar de mycket seriösa och det borde ju vara angeläget för dem att det inte blir strul med deras försäljningar.

Ska jag röntga hästen? Jag tycker det känns lite överambitiös. (hästen kostar 35 000) Sedan tänker jag att man genom röntgen kan hitta skador som finns nu, el början till skador, vilket man kan ta med i sina övervägningar om köpet. Samtidigt innebär detta att man inte kan få någonting som är röntgat att utgöra dolda fel, om det skulle uppstå någonting. Jag tror dock att mina tankar beror på att jag har blivit lite juridikskadad efter mina studier. Vid närmare eftertanke känns det viktigast att jag vet vad som ev är skadat/kan vara skadat.

Hur skulle ni gjort med röntgen/vet.bes?

Jag kanske ska tillägga att hästen finns 30 mil från mig, så jag kan varken anlita någon veterinär som jag har tidigare kännedom om eller vara med vid besiktningen.

ameo skrev:
Som köpare har du undersökningsplikt.
Skulle du avstå från detta och det visar sig att hästen har nåt fel som hade kunnat upptäckas vid en vanlig besiktning så har du INGEN som helst möjlighet till ersättning eller återköp från säljaren.

Detta håller jag inte med om. Min åsikt är följande. Vid köp av hästar räknas det som köp av lös sak (låter hemskt att säga) och hästen köps i befintligt skick. Detta innebär att vad säljaren kan upptäcka eller säljaren talat om, inte kan ersättas senare (för det är ju med när man förhandlar om priset, d v s priset är satt med hänsyn till dessa omständigheter). Om köparen besiktat hästen själv så får man räkna med att man i framtiden inte som dolda fel kommer kunna räkna skador som en normalt ansvarsfull person skulle upptäckt.

Skulle det visa sig senare att hästen inte har de egenskaper man talat om, t ex för att tävla hoppning med, o det visar sig att hästen har ryggproblem (som fanns vid köpet) vilket gör att den inte kan hoppa, så torde detta utgöra ett dolt fel. Köpet kan hävas, köpeskillingen jämkas e d. Då spelar det inte någon roll om detta fel kunnat upptäckas vid en ev vetbes.

Varför skulle det vara överambitiöst att köra hela baletten?
Det är ju inte priset på hästen som avgör vilken typ av besiktning du skall göra. Det äe väl mer vad du skall ha hästen till.
Det är dom senare /besvären kostnaderna man vill undvika.

Men visst skall du bara ha en sällskapsponny till din stora häst, eller dylikt räcker ju bara en veterinär besiktning långt.

Du kan ju beställa tid på närmaste klinik där hästen finns och göra besiktningen samma dag som du köper den.
Blir bes, UA, så tar du hem den.

Det finns i dag knappast Leg.Veterinärer som utfärdar annorlunda bes, för att de känner ägarna till hästen, det enda viktiga är ju att du är med. Skulle en veterinär förfalska eller "se igenom fingrarna" på en besiktning så äventyrar han ju en del.

Gör en ny besiktning! Som någon annan skrev så kan det hända mycket på nästan ett år! Samt att när du ska försäkra hästen så får inte vet. besiktningsprotokollet vara mer än 3 veckor gammalt för att gälla som "underlag".. Det är ändå en liten kostnad att göra vet. bes.

AnetteJT skrev:
D.v.s. både röntgen och endoskopi.

Håller med om att man ska göra vet.bes med röntgen inför köp. Har dock inte hört talas om endoskopi innan, vad skulle man gå in och titta på då?

Rolle på Österlen (som gärna lär sig något nytt ;-)

Luftvägsinfektioner, kronisk bronkit m.m.. Men det tycker jag är att vara överambitiös såvida inte vet.undersökningen indikerar en sån undersökning.

Jag har oftast nöjt mig med en vanlig "på plats" vet.undersökning med ordentligt böjprov inkl arbetsprov, i de fall jag köpt en häst med rimligt pris OCH som jag ser som viktigt, att jag har kunnat ta över en fullständig försäkring utan undantag för lägst köpeskillingen.

Däremot när jag importerat eller köpt en häst i lite högre prisklass har det alltid blivit klinikbesiktning inkl spattröntgen, då det är islandshästar jag sysslar med.

Köper man en häst som redan har en färsk vet.besiktning o/e själv inte kan närvara vid bes. finns ju alltid den möjligheten att ta ut sin egen vet. så fort man fått hem hästen.

Man kan också ta kontakt och prata med besiktande veterinär både före och efter besiktningen hos säljaren. Se till att det fylls i på vet.intyget att besiktningen är begärd av både köpare och säljare, det är ju inget som möter hinder att vet. kryssar i bägge rutorna på intyget.

Senast ändrad av en moderator:

Detta håller jag inte med om. Min åsikt är följande. Vid köp av hästar räknas det som köp av lös sak (låter hemskt att säga) och hästen köps i befintligt skick. Detta innebär att vad säljaren kan upptäcka eller säljaren talat om, inte kan ersättas senare (för det är ju med när man förhandlar om priset, d v s priset är satt med hänsyn till dessa omständigheter). Om köparen besiktat hästen själv så får man räkna med att man i framtiden inte som dolda fel kommer kunna räkna skador som en normalt ansvarsfull person skulle upptäckt.

Du behöver inte hålla med om det, sådan är juridiken. Som köpare har man undersökningsplikt, dolt fel räknas det som inte går att upptäcka på en besiktning och som inte var förväntad. Har man som köpare inte låtit besiktiga hästen anses man ha brustit i sin undersökningsplikt och får således stå för kalaset själv.

Jag kan berätta hur hårdt det kan vara, genom en erfrenhet bekanta till mig fick göra.

Här köpte man en häst, vetrinärbesiktning utfördes men inte på begäran av köparen utan av säljaren. Hästen visade sig senare ha så grava fel, att det blev tvunget till att avliva hästen.

Köparen kontaktar säljaren, som inte vill ersätta eller återbetala pengar. Orsaken var också att försäkringsbolaget inte ville betala ersättning, pga den skada som hästen avlivades för.

Detta gick upp till domstol, och de flesta trodde nog att de skulle få rätt. De hade dom fått om, köparen själv beikstigat hästen och inte säljaren. Domstolen ansåg att de brustit i sin undersökningsplikt, och de blev därmed utan ersättning.

Vetrinären svara inför den som anlitar denna, om säljaren betalar en vetrinär besiktning är oväsentligt. Det som är viktigt är att köparen är den som anlitar vetrinären/kliniken för uppdraget, och att detta finns angivet i protokollet.

Boj skrev:
Du behöver inte hålla med om det, sådan är juridiken. Som köpare har man undersökningsplikt, dolt fel räknas det som inte går att upptäcka på en besiktning och som inte var förväntad. Har man som köpare inte låtit besiktiga hästen anses man ha brustit i sin undersökningsplikt och får således stå för kalaset själv.

Boj, du har fortfarande inte övertygat mig. Kan det ha varit så att det fanns något som indikerade att en vet bes borde genomföras? eller har säljaren i det aktuella fallet begärt att köparen ska göra en vet.bes? ... Det finns massor med omständigheter som räknas in i bedömningen om man uppfyllt sin undersökningsplikt. Det är helt absurt om det skulle vara en mer omfattande undersökningsplikt än på en fastighet!!! Jag skulle gärna, om du vet det, vilja veta vilket rättsfall det är för detta är intressant. Jag tycker dock man ska vara försiktig med att dra det så generellt som du har gjort. Vad som dolt fel respektive uppfylld undersökningsplikt innefattar beror som sagt på många omständigheter och även om domen i ett fall blev att köparen skulle genomfört besiktning finns inte något som säger att utgången skulle bli en helt annan i ett annat fall.

karrob skrev:
Vad som dolt fel respektive uppfylld undersökningsplikt innefattar beror som sagt på många omständigheter och även om domen i ett fall blev att köparen skulle genomfört besiktning finns inte något som säger att utgången skulle bli en helt annan i ett annat fall.

Naturligtvis ska det vara ... finns inte något som säger att utgången inte skulle bli en helt annan i ett annat fall. :idea:

AnetteJT skrev:
Du kan ju beställa tid på närmaste klinik där hästen finns och göra besiktningen samma dag som du köper den.
Blir bes, UA, så tar du hem den.

Du har helt rätt i det du säger Anette. Tack för inputen. Jag tror dock jag gjort som långben, målat in mig i ett hörn. Hästen finns 30 mil från mig, den ska vara kvar en månad efter köpet (hon är som sagt på ett utbildningsställe) och jag ville att hon ska utbildas lite till, eftersom jag själv inte är så duktig. Därav problemet för då måste jag åka ner för att närvara vid bes o sedan åka hem utan häst för att därefter åka tillbaka o hämta hästen efter 1 mån .

Skulle ni åkt ner för att närvara vid besiktningen?
Jag funderar på om jag ska vara kontakta vet så han har uppdrag från mig med, alt om jag ska låta säljaren stå för bes o att jag lägger pengarna på röntgen i stället. Vad tror ni om det?

Jag skulle definitivt åkt för att vara med på besiktningen, och jag skulle dessutom också gjort som flera har skrivit; åkt till närmaste klinik och gjort besiktningen där. 30 mil är väl ingenting när det är en så viktig affär! Lycka till!
/nocke

I köparens undersökningsplikt är en vetrinär undersökning en del av köparens åtagande, undersökningsplikten omfattar betydligt mer än så men den vetrinära delen är ändå den enklaste. alltså finns det alltid skäl för att besiktiga hästen, vetrinära kostnader är precis lika stor avsett inköpspriset.

Nej säljaren lovade köparen att ombesörja vetrinär undersökning, detta blev köparens fall i domstolen. Köparen har i det läget inte utnyttjat sin undersökningsplikt till fullo, och kan således inte tvista i frågan.

Det är inte jag som har generaliserat, utan Svergies domstolar som kategoriskt anänder detta vid sina domar. Letar du rättsfall, kan du nog gå in på nästan vad som helst och finna samma svar.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvar12A.html

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
943
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar