T
tintin2
Jag håller på att köpa en häst och den besiktades redan i Januari-04 Min fråga är nu om jag bör göra en ny besiktning nu eller om jag ska godta den gamla? Jag känner mej lite villrådig över detta!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tintin2 skrev:Jag håller på att köpa en häst och den besiktades redan i Januari-04 Min fråga är nu om jag bör göra en ny besiktning nu eller om jag ska godta den gamla? Jag känner mej lite villrådig över detta!!
ameo skrev:Som köpare har du undersökningsplikt.
Skulle du avstå från detta och det visar sig att hästen har nåt fel som hade kunnat upptäckas vid en vanlig besiktning så har du INGEN som helst möjlighet till ersättning eller återköp från säljaren.
AnetteJT skrev:D.v.s. både röntgen och endoskopi.
Detta håller jag inte med om. Min åsikt är följande. Vid köp av hästar räknas det som köp av lös sak (låter hemskt att säga) och hästen köps i befintligt skick. Detta innebär att vad säljaren kan upptäcka eller säljaren talat om, inte kan ersättas senare (för det är ju med när man förhandlar om priset, d v s priset är satt med hänsyn till dessa omständigheter). Om köparen besiktat hästen själv så får man räkna med att man i framtiden inte som dolda fel kommer kunna räkna skador som en normalt ansvarsfull person skulle upptäckt.
Boj skrev:Du behöver inte hålla med om det, sådan är juridiken. Som köpare har man undersökningsplikt, dolt fel räknas det som inte går att upptäcka på en besiktning och som inte var förväntad. Har man som köpare inte låtit besiktiga hästen anses man ha brustit i sin undersökningsplikt och får således stå för kalaset själv.
karrob skrev:Vad som dolt fel respektive uppfylld undersökningsplikt innefattar beror som sagt på många omständigheter och även om domen i ett fall blev att köparen skulle genomfört besiktning finns inte något som säger att utgången skulle bli en helt annan i ett annat fall.
AnetteJT skrev:Du kan ju beställa tid på närmaste klinik där hästen finns och göra besiktningen samma dag som du köper den.
Blir bes, UA, så tar du hem den.