Besiktiga?

Emuliiaa

Trådstartare
Jag ska troligtvis skriva på kontrakt om en vermblods vallack på tisdag :D ska bli så himla kul, han är underbar :love: 9 år, man märker inget av att han gått på travet förutom att han är lite rädd om sitt ena öra, ska träna, träna, träna.
Men nu till frågan:
Jag känner ägaren lite & vi har pratat och så och alla i stallet tycker hästen är underbar & genom snäll, men ska man kräva en vet besiktning? Ägaren sa att hon kunde be veterinären komma ut om ja ville det men jag har inte bestämt mej ännu..hur skulle ni gjort?

Sv: Besiktiga?

JA!
klart du ska! även om hästen är jättesnäll så är det inte kul att köpa en häst som sen visar sig vara skadad...

köp inte obesiktigat! det kan stå dig dyrt

Även om hästen är snäll och fin så kan den vara i dåligt skick ex halt som knappt syns. En ponny här i stallet skulle säljas och reds och var inte halt tills veterinären gjorde böjprov då haltade hon och gick inte igenom besiktningen.

okej. nuvarande ägaren är ett år yngre än mej (jag ska bli 15 iår) och verkligen jätteduktig! kan ALDRIG tro att hon skulle rida på en skadad häst, verkligen inte...men ja ska fundera..hon köpte honom obesiktigad.

Ja skulle jag säga.
Fast samtidigt kan resultatet vara lite missvisande, besiktningen säger ju "att" det är något knas (om de inte får UA på allt såklart) men inte vad.
Har du höga eller halvhöga ambitioner att du vill kunna träna regelbundet och tävla i framtiden, ja då skulle jag absolut säga vet.besikta.
Har man inte så höga ambitioner utan vill ha den för promenadridning och lättare träning, då säger det liksom inte så mycket om hästen får en liten anmärkning. Antingen chansar du/åker till klinik för att reda ut vad som orsakar det (dyrt! :crazy: ), men då sätter det nog snarare griller i huvudet på en! :p Eller så får man vara beredd på att avstå om den får anmärkning. Vilket kan vara lättare sagt än gjort har jag märkt! :rofl:

Jag begärde vet.besiktning på min häst. Den visade ½, 1½, 1½, 2 på böjprovet... Riktigt otippat eftersom den absolut inte såg halt ut även om den var lite stel och trippig i bakkärran ("trippig bak" stod också med som anmärkning). Många här ansåg att det var dumt att ta hem den ändå, och ja, det anser nog jag också innerst inne, men ibland är man inte så rationell av sig, så den fick komma hit på prov. Väl här så klämde och kände vi för att se hur det stod till, min syster (som sommarjobbade som distriktare) gjorde ett nytt böjprov som visade ungefär samma sak. Skrittade promenader och jobbade lite för hand i skritt första ca 2 veckorna. Sen satt jag upp och jobbade lite i skritt, efter ytterligare ett tag i trav men bara korta pass. Åkte och röntgade haserna eftersom det var där jag upplevde att det *borde* vara något om det finns något fel, den var väldigt gallig i höger has. Visade bara en liten urkalkning som inte borde göra någon skada, isåfall borde den redan ha fått ont och förmodligen börjat halta eftersom den gått på travet i 12 år. Strax efter (ca 5-6 veckor efter den första?) så gjorde vi ett nytt böjprov. Som inte visade någon hälta. :eek:
Förmodligen var den stel helt enkelt.
ET konstaterade sneda höfter, det rättades till och så har vi haft lite återbesök efteråt, och nu upplever jag det som en helt annan häst trots att den aldrig varit "halt" mer än vid böjprov från början. Gallorna på haserna ffa har gått bort, den är mycket mjukare och finare i bakkärran.

Min åsikt är att om man gör ett böjprov, då ska man vara beredd att ta "konekvenserna" dvs göra något åt det man hittar. Det kan såklart vara bara att man tar det väldigt lugnt ett tag och ser om det går bort av sig själv, det kan vara en hältutredning eller lite olika beroende på hur hög grad det gäller. Eller hoppas på att det är UA såklart! ;)
Är man inte villig att kosta på eventuella "småsaker" som hittas av anledningen att man vill ha en promenadhäst och den förhoppningsvis kommer hålla för det oavsett, då känns det bättre att låta bli böjprov, det är ju inte papperslappen man är ute efter. Om det däremot är så att man satsar på tävling och INTE vill ha en häst som kan behöva åtgärdas, ja då är besiktning såklart bra för att kunna säga nej i tid.

Nog svamlat. Bara lite reflektioner! :p

tack så mkt :)
jag ska ha hästen till att ta mysiga skogsritter, promenera, löshoppa, dressyr-pass i paddock, hopp-pass i padock, tömköra, gosa och MKT mer :love:
Hästen har en gammal senskada från travet men inget han har ont av. Därför kan man bara hoppa ca. 2 ggr per månad, men det gör ingenting eftersom han är så underbar. Man måste hoppa med skydd då såklart.
Vet inte vad som hände med senan, inte nuvarande ägaren heller.
Men senan "går sönder" lättare nu andra gången va, än första gången när den va frisk?

okej. nuvarande ägaren är ett år yngre än mej (jag ska bli 15 iår) och verkligen jätteduktig! kan ALDRIG tro att hon skulle rida på en skadad häst, verkligen inte...men ja ska fundera..hon köpte honom obesiktigad.

Det spelar ingen roll att han kanske inte ser skadad ut med blotta ögat men med en besiktning så kan man hitta något som kanske kommer att kosta dig mycket pengar i framtiden.

Jag säger som de andra, köp ALDRIG en häst obesiktad!!

Men det kan ju vara en hälta som inte syns förens vid en besiktining. Självklart ska hästen besiktigas! Sen kan den ju visa någon brist och då får man väl prata med vet. och äg. hur man bör göra.

Troligen kommer hästen att få reservationer för hältor i försäkringen, flera försäkringsbolag kräver böj- och longerprov för att man ska slippa reservation. Detta gäller alltså travare.

Immer

Troligen kommer hästen att få reservationer för hältor i försäkringen, flera försäkringsbolag kräver böj- och longerprov för att man ska slippa reservation. Detta gäller alltså travare.

Immer

Frågan är om den kommer gå igenom om den haft en senskada.?

Det där med försäkringen gäller väl förresten över 30000:-... och skulle man välja högre är det väl "bara" hältor det inte täcker över 30k?:confused:

KRÄVA att få hästen besiktigad tycker jag inte du kan, däremot tycker jag absolut att du ska besiktiga hästen innan köp.

Om inte annat för att få kontrollerat att senan inte spökar fortfarande. Är hästen dålig kan du ju inte göra mycket med den, särskilt viktigt tycker jag det är med besiktning om hästen varit skadad tidigare.

Senskador är inget man ska förbise, de kan bli väldigt kostsamma och tråkiga längre fram.

Jag tycker absolut att du ska besikta hästen. Går han inte igenom så får du fundera på om det kommer att göra något för din ridning. Om hästen är "känsligare" och regaerar mer någonstans så är du ju medveten om det och kan träna hästen utefter det. Det är ju inget som säger att man inte KAN köpa hästen även om den inte går igenom besiktningen felfritt.

0okej..men jag gillar honom så mkt å tänk om de visar sej att han är skadad :( kmr bli så ledsen då eftersom han är helt underbar..vet ej hur ja ska göra :confused:

Det är väl i så fall bättre att du besiktar nu och får reda på om han är fräsch eller inte, än att upptäcka det vid ett senare skede när du verkligen hunnit fästa dig vid hästen?

Sen tycker jag liksom Immer att du ska kolla upp om och hur hästen är försäkrad idag. Om den har reservationer bör du åtminstone vara medveten om detta.

OM det visar sig att han är skadad, vill du verkligen ha en häst som kanske inte är ridbar?

Besiktiga och fatta beslut efter besiktningen. Hästen blir ju inte mer eller mindre skadad för att du besiktigar, den enda skillnaden är att du vet status efter en besiktning. Och jag antar att du inte vill låta hästen gå och lida om den har en skad som upptäcks på besiktningen? Om man fortsätter rida och där finns en anmärkning kan du ju göra det värre.

Det där med försäkringen gäller väl förresten över 30000:-... och skulle man välja högre är det väl "bara" hältor det inte täcker över 30k?:confused:

Försäkringsbeloppen har jag noll koll på. Men mitt ena sto (liv 10 000, veterinärvård 60 000) fick göra böj- och longerprov för att slippa reservationer.

Förresten, hur långt kommer man med 30 000 i veterinärvårdsförsäkring.....

Immer

Försäkringsbeloppen har jag noll koll på. Men mitt ena sto (liv 10 000, veterinärvård 60 000) fick göra böj- och longerprov för att slippa reservationer.

Förresten, hur långt kommer man med 30 000 i veterinärvårdsförsäkring.....

Immer

Inte långt. Men om det "bara" är hältor och reservationer för benen (och inte heller det upp till 30000:-) så kan man ju fortfarande få ut mer om hästen blir sjuk, behöver buköppnas osv.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 554
Senast: akleja
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 223
Senast: Halali
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka