Besiktiga ladugård

S

simplythetruth

Håller ju på att köpa gård. Anticimex kan besiktiga huset, men vill inte besiktiiga ladugården! :confused:

Vem gör sånt? Den vill vi ju ha extra kollad...

Sv: Besiktiga ladugård

Anticimex och andra bolag inriktar sig framför allt på fukt- och ventilation i bostadshus vid sina inspektioner. Det är sådana fel som kan medföra stora kostnader så det ska man självklart göra. De kollar däremot inte elinstallationer, eldstäder/skorsten eller ekonomibyggnader. Vi valde att låta Anticimex göra undersökning av huset och inspekterade lagård, maskinhall och andra byggnader själva.Vill man inte göra det själv så kan man se om någon byggentreprenör eller annan byggkunnig har möjlighet. En elektriker kan gå igenom elinstallationer. Tyvärr är det mycket svårt att få tag i den typen av folk just nu eftersom det är högkonjunktur.

Anticimex kollade alla byggnader när de besiktigade vår gård för två år sedan.

Immer

Det är alltid bra att besiktiga i varje fall bärande balkar i stallet. Ofta finns eller har det funnits or som är en sorts trägnagare. Tak i djurstallar är ofta dåliga men det ser man ganska bra själv. Ofta är det mer fukt i kostallar än i häststallar så gamla kostallar är ofta i sämre skick. Or trivs bättre i fuktig miljö tex.

Även elinstallationerna kan vara bra att kontrollera om man inte kan sånt själv.

Att mått osv är enligt reglerna kan ni själva mäta och konteollera.

Ofta finns eller har det funnits or som är en sorts trägnagare.
Or kallas mjölet (inte larven):

Trägnagare (Anobiidae) är en familj inom ordningen skalbaggar upp till 9 mm långa. Många arters larver lever i död ved eller bark, andra i bröd och matrester, ytterligare andra i trädsvampar. Trägnagare finns över hela världen i 1500 olika arter.
När de brun-svarta larverna kläcks till skalbaggar gör de hål ut ur träet och man kan se ett cirkelrunt hål 1,5-3 mm i diameter under vilket en liten hög gnagmjöl bildas. Detta mjöl kallas även or, och trämask kallas även ormask.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 048
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar