Bernsteins offspring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rostad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 627
Sv: Bernsteins offspring

Det ser ut som hon har lite rakt kors?

Funderar på om det kan vara ett Iran-arv, red en häst efter Bonaparte-Iran förut som också hade rakt kors, där det verkade komma från Iran.

Kl

Jag har ett 12-årigt sto e.Bernstein- Curacao**. Hon har haft 4 föl så hon var efter i utbildningen när jag fick henne. Hon är en rejäl fröken (både i kroppsmassa samt 174 cm i mankhöjd) och ser lite för mycket spöken ibland. När hon slappnar av och samarbetar är det en mkt fin häst att rida, väldigt ambitiös och läraktig, som tur är inte tungriden. Hon ska betäckas i år och ridas under tiden för att försöka få henne lite mer musklad och stabil i sin stora kropp.

*kapar kanske lite*

Har hört att Bernstein ger mycket nerv (har dock alltid haft ett gott öga till honom), men inte Magritte. Eftersom jag har ett Magritte sto (u Strada xx ue Stratos xx) blir jag ju nyfiken på vilket sätt ditt sto blir "koko" och hur mycket av det som är Magritte?
Har blivit förtjust i Bocelli (ue Bernstein) men nu står jag frågande om det är en bra kombinetion med mitt sto?

/Kristin

**kapar vidare**
Jag har ett sto e. Hubertus med samma mamma som Rumpnissens sto. Lite kul att jämföra så här i text ( har inte sett live). Mitt sto (som alltså också har Magritte som morfar) är cool som bara den, men med en härlig power. Bra gångarter, mycket snygg men grov och rejäl. Normallång och välformad hals..
Hubertus är ju känd för att ge stabila hästar, men hans far hette ju Hertigen, och om Magritte är känd för att ge nerviga hästar så har jag haft en förbenad tur med kombinationen Hertigen-Magritte ;)
U

Jadu, vad vet jag. Har bara haft kontakt med en annan magritte häst och den var värre än min. :eek: Annars är det mest vad jag har hört av andra, att Magritte skulle ge nerviga hästar.

Vill bara påpeka att hur mycket nerv och motor det är i min så är hon otroligt väluppfostrad, litar helt på en och när hon är fokuserad kan man släppa en handgranat jämte och hon skulle inte bry sig, så när hon bara är inställd på jobb är hon lugn som en filbunke.

Har ett Bernstein-sto som är fälttävlanshäst :D
Knappt 165 cm hög, bra exteriör men lite korta ben. Rör sig OK i skritt, kan trava bra men man måste jobba ordentligt för att få fram det, galoppen hade hon 8 på fölchamp, men den är rätt dålig nu.. förhoppningsvis kan den bli bra igen :angel: Men hon tycker dresyr är jättetråkigt och är rätt lat när man rider dressyr.
Hoppar med bra teknik men inte å mycket scoop el kapacitet, däremot en fantstisk inställning till hinder :love: Hoppar allt, älskar att hoppa! helst så fort som möjligt :angel:
I temperamentet är hon aningens "koko", hon är inte ett dugg nervös eller stirrig, hon är mer "tuff", kan bli jäkligt sur! på saker om inte passar henne :p men väldigt fokuserad inne på banan, där finns det inget som kn störa henne.

Jag har hört ryktesvägen att han ger dåliga ryggar och ganska dålig hållbarhet, alltför ofta.

Har dock bara erfarenhet at en själv, han var helt "tokig" och skadad mer än frisk... fast det kan ju bero på att han for i hagen hela dagarna...

Vi har haft ett sto efter honom (avlivad för ett par år sedan). Hon var hög och mkt långlinjerad med mkt lång rygg, ganska långa ben samt lätt byggd. Såg inte så snygg ut utan sadel.... Hon hade den fina gulbruna färgen som mellan åren skiftade i nyans mörk - ljus.

Hyffsad skritt, en ökad trav som var som en extra gångart, riktigt ut över det vanliga (en landslags ryttare i dressyr var lyrisk över hennes trav). Och en stor galopp.

Hoppade helt okej, inte lysande, men inte heller dåligt.
Hade ett väldigt, väldigt tufft huvud, det var framåt mot alla odds och en enorm kämparglöd.
Fast å andra sidan så kunde hon se spöken och bli "rädd" för löjliga saker.

Hon tävlade finalen med placering i Breeders (fälttävlan), SM i fälttävlan, 1,40 hoppning samt någon LA dressyr.
Halvbrodern har tävlat EM i dressyr för danmark, men är nu såld till något annat land.

Hade rena och fina ben (inga lösa benbitar), sällan skadad. Råkade dock ut för en mängd tarmupphägningar genom åren, 3 buköppningar, felertalet medicineringar för att få ner tarmen osv. Till sist komm en ny teknik till sverige, vilket genom en operation gjorde att tarmen inte kunde hänga sig. Vi fcik några friska år med henne, tills tarmen började läcka (skadad efter alla upphägningarna mellan mjält och njur band).

leyt.jpg

le3.jpg

Hej! jag köpte ett föl efter sack bernstein men fick tyvärr ta bort detta stoet när hon va 4 år. En helt underbar häst ett helt underbart temperament och psyke men tyvärr så höll hon inte.
Hon svarade inte alls på behandlingarna hon fick och veterinären sa att hon aldrig skulle kunna ridas eller ha till avel. Men veterinären trodde att hon hade haft skadan sen föl och att det när man började rida henne kom fram.

Vi kände mamman till min häst och den va efter bernstein och den fick man också avliva efter många turer till veterinär med fel både här och där. Och en massa sena kvällar då hon nästan alltid hade kolik. Dom fick köra ner henne akut till Helsingborg när hon va så dålig att hon gjorde dödskastingar i hela transporten och när dom kom ner va det bara att avliva henne för det fanns inget att göra för det va något inne i kroppen som va litet som en ärta så att maten inte kunde gå den rundan den går i magen.

Har även hört efter att vi tog bort mitt föl att Bernstein brukar ge avkommor med lösa benbitar och även andra skador

*kapar igen och svarar Pastejja och Rumpnissen*

Ja det där med stam och vilka som ger nerv och lugn osv. verkar vara svårt! Tyvärr kan jag inte säga så mycket om mitt Magritte sto vad gäller ridningen (hade tänkt att kombinera lättare ridning&avel)eftersom hon hade föl vid sidan när jag köpte henne förra sommaren, sedan fick hon en svullen has (röntgad ua så att alla vet;) ). De få gånger jag väl suttit på henne har hon varit självbärig och koncentrerad, men hon tröttnar fort och då kan hon säkert hitta på djävulskap:devil: Behöver säkerligen en fast hand som drar gränser. Annars i hantering och så är hon cool - inte "nervig"- inte rädd för mycket - i hagen är hon däremot en bitch - hennes rumpa kan de andra hästarna inte lita på:p Ett riktigt sto alltså:angel: Eller kanske lite "koko":D

/Kristin

Det ser ut som hon har lite rakt kors?

Funderar på om det kan vara ett Iran-arv, red en häst efter Bonaparte-Iran förut som också hade rakt kors, där det verkade komma från Iran.

Det stämmer så väl!;) Tyvärr är hon lite plan över sitt kors, men det är även hennes halvsyster e. Madrigal, så det kan lika gärna komma från modern.

ROSTAD: Tack! :o Tycker själv hon är helt :love: , men ja e ju partisk! :D Dock brukar ja få mkt kommentarer ute om att hon har utstrålning...

Din e oxå jättefin, tycker den påminner om RUMPNISSEN's häst...

BELLINI: Vad menar du med dåliga ryggar? Fysiskt, det vill säga hur de är byggda eller känslan i ridningen?

RIE: Kan du namnge några av dessa? Min har nämligen en bror som exporterats till USA och tävlat Grand Prix....

Angående hållbarhet och skador så har min haft problem med en låsning i ryggen som jag tyvärr fann ganska sent, därefter (nu) e hon ganska ok. Hon är mitt första halvblod och jag är positivt överraskad över hur skadefri hon hållt sig, ren och fin i benen inga direkta konstigheter.

vi har ett bernstein sto i stallet. har ridit en del på henne. men tyvärr är hon koko i huvudet o har massa hjärnspöken:crazy: i hagen snurrar hon runt som en tok för de mesta. haft en del problem med frambenen pga av det. annars hoppar hon trevligt men är väldigt spooky där också. fast det är en super söt häst:d

Hej! Jag har ett Bernstein-Davignon-Cirac sto som är jättetrevlig. Smart, sund, relativt lugn. Däremot lite loj än så länge. Men det kan bero på åldern. Ungefär 165 cm hög. Hon rör sig mjukt i alla gångarterna men traven är bäst. Lite rak i galoppen. Vet inte vart det kommer ifrån.

För övrigt är hon brun och ganska ädel. Dock tjock nu eftersom hon är dräktig med Sandakan.

Fin man tycker jag:) Dock lite svaga kotor fram kanske. Och har dessutom problem med ett vitt ben. Men sådana här problem kan ju nästan hända vilken häst som helst.

Mvh Michaela

Vi hade en period ett Bernstein-sto i stallet. Då kunde hon inte gå in genom stall- eller boxdörren om man inte lade en handduk över huvudet på henne som täckte ögonen. Hon hade inga alls problem med att gå i blindo.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 667
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 745
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka