Bernsteins offspring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rostad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 627

rostad

Trådstartare
Jag undrar hur Bernsteins avkommer är? Gång, temprament, hoppförmåga, osv. Berätta gärna om du har någon avkomma efter Bernstein.

Sv: Bernsteins offspring

En elev till mig har ett trevligt Bernsteinsto som hoppar bra och har jättebra trav. Det är en mycket tålig och bussig häst på alla sätt.

En kompis till mig har en valack f. 95 e. Bernstein-Wildvogel xx - Maraton som hon är mycket nöjd med. Han är ganska kraftig, men mycket fina rörelser. Ett underbart temperamnet.
Pga att ägaren har fått barn har han inte tävlats särskilt mycket ännu, men har i alla fall ett par placeringar i dressyr lätta klasser och nu i vår ska han tävlas både i hoppning och fälttävlan.

jag red en Bernstein-avkomma ett tag. Snygg, trevlig och gosig häst, rörde sig fantastiskt, mkt nerv. Jätteambitiös.
rätt dålig hoppteknik, men hoppade gärna - hellre än väl kan man väl säga.
Tyvärr var han grymt känslig, halt vid tappskor, otaliga hovbölder osv. och hade även haft lösa benbitar.
blev diffust halt från och till en längre period, så han fick tyvärr sluta sina dagar typ 9 år gammal :cry:

Bernstein ska vara väldigt uppskattad utomlands har jag hört.
Han har nog gett många det tempramentet som uppskattas hos dressyrhästar.(många skulle nog kalla det tempramentet för"het ser spöken" mm..men den energin kan omvandlas snabbt till utstrålning karisma och gång med rätt ryttare...och det är ju jätte kul att svenska hingstar kan få sig ett namn i andra delar av världen..

Jag känner till ganska många då en kompis har "fått" några ston av Bernsteins uppfödare och dessa ston har sammanlagt 23 avkommor med Bernstein, ett sto är elitpremierad på sina Bernsteinavkommor och de andra två är i dag berättigade till A. De jag har träffat på har generellt varit mycket arbetsvilliga och positiva hästar. Stona är väldigt nära släkt, alla har samma mor, en har en annan far, men de har både lämnat hopp-och dressyr avkommor med Bernstein. Sto 1: Två msv D, 1 Msv H, 1 Svår H, Sto 2: 2 Msv D, 1 Msv H, Sto 3: 1 GP dressyr 1 Msv D, sedan har ett flertal avkommor mycket goda resultat på kvaliteten både i hoppning och dressyr.

En kompis till mig har en valack f. 95 e. Bernstein-Wildvogel xx - Maraton som hon är mycket nöjd med. Han är ganska kraftig, men mycket fina rörelser. Ett underbart temperamnet.
Pga att ägaren har fått barn har han inte tävlats särskilt mycket ännu, men har i alla fall ett par placeringar i dressyr lätta klasser och nu i vår ska han tävlas både i hoppning och fälttävlan.

Ser att jag skrev lite fel. Ska i vår tävlas i både hoppning och dressyr samt även ev. starta debutantklass i fälttävlan ska det vara.

Om man kikar på startlistor brukar ju Bernstein vara ganska vanligt förekommande som fadershingst till tävlande hästar i lite högre klasser i dressyr. Detta borde ju vara ett gott tecken på både ridbarhet och bra rörelser! :) Även om jag inte ridit någon själv så har jag sett många fina Bernstein-avkommor. Skulle gärna ha en själv (har särskilt spanat in ett sto efter Bernstein-Cortez). Inte fel om de har lite fullblodsinslag på mödernet dock, då de ofta är lite grova i typen.

KL

Mitt sto betade med en herre e. Bernstein förra sommaren, en unghäst. Typen blir ju inte den bästa, men gångarterna är energiska och bra. Den här valacken har korta ben och ser mest ut som en beige klump (ganska fet), men är snäll. Verkar ganska okänslig och svårpåverkbar.

Hej! På min ridskolan finns det en avkomma efter Bernstein. Han heter Arrac, är mörkbrun med vita "pricka" på sig, fast prickarna syns inte så mkt, men iallafall. Arrac är rättså stor, ca 168 cm, han har ett vacker steg i traven och han älska att hoppa, men brukar då göra det "utan" ryggen, om ni fattar. Jag vet inte hur man lägger upp en bild, men ialafall.

Känner till ett par stycken. Alla tävlade i dressyr och hoppar bra. En exporterad till USA.

Mitt Bernstein sto rör sig som en hel stjärna med ryttare med utan springer hon som en älg. Hoppa kan hon inte, iallafall inte så bra.

Ni som ska till Falsterbo kanske ser henne där (hon vi kvalar in).

Jag har ett Bernstein sto. Bra typ, något kort hals, bra skritt och trav och mycket bra galopp. Mycket lättlärd, god ridbarhet. Hoppar gärna och helt ok.

Bernstein hästar har ju rykte om sig att vara nerviga, och min har Magritte i andra led på moderns sida så hon är ganska koko så att säga. Väldigt mycket nerv, ser spöken överallt osv, men herre gud vilken tävlingsindivid, och som hon kan fokusera när hon bara vill. :love:

Mitt härta har Bernstein-Duell-Hurricane XX i sin stam. Det är en väldigt positiv och arbetsvillig häst, om än något bestämd/stark. Smart. Ganska liten, 158 cm, men känns större.

Känslig att rida, men ett temprament som uppskattas av "dressyrfolk". Coolugn i stall och all hantering, står och sover på tävlingsplatsen men tänder till när du börjar rida.

Typen är sådär, skulle kunna vara lite elegantare, rörelserna är bra, skritten är fin, traven är bra (+ för bakkärran), galoppen är ok. Hon rör sig över medel iaf...

Hoppar ALLT! Totalt orädd, älskar att hoppa och gör det med ett stort hjärta och ganska bra skulle jag vilja säga.

En halvdålig bild från förra sommaren...
PICT0003.jpg
[/IMG]

Min Bernstein avkomma är super. Älskar att hoppa. Blev klass 1 föl. Ej nervig.

Jag har ett Bernstein sto. Bra typ, något kort hals, bra skritt och trav och mycket bra galopp. Mycket lättlärd, god ridbarhet. Hoppar gärna och helt ok.

Bernstein hästar har ju rykte om sig att vara nerviga, och min har Magritte i andra led på moderns sida så hon är ganska koko så att säga. Väldigt mycket nerv, ser spöken överallt osv, men herre gud vilken tävlingsindivid, och som hon kan fokusera när hon bara vill. :love:

*kapar kanske lite*

Har hört att Bernstein ger mycket nerv (har dock alltid haft ett gott öga till honom), men inte Magritte. Eftersom jag har ett Magritte sto (u Strada xx ue Stratos xx) blir jag ju nyfiken på vilket sätt ditt sto blir "koko" och hur mycket av det som är Magritte?
Har blivit förtjust i Bocelli (ue Bernstein) men nu står jag frågande om det är en bra kombinetion med mitt sto?

/Kristin

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 667
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 745
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka