Beridna högvakten/polisen-bedömning av hästar före köp?

T

ticken

När beridna högvakten/polisen köper in hästar gör de en bedömning av hästarnas psyke. Naturligtvis för att de ska klara av påfrestningarna som de respektive "tjänst" innebär. Nu är jag lite nyfiken på om det finns någon som sålt hästar dit som kan berätta hur de går till väga när de gör sin bedömning.

Sv: Beridna högvakten/polisen-bedömning av hästar före köp?

När de kollade på min, så gjorde de ingen större bedömning av hästens psyke (mer det allmäna intrycket), men däremot vill de ha "lättridna" hästar, som är okomplicerade att rida, de ska helst inte vara under 165 cm. (vilket man kan förstå då en ganska stor man satt upp på min som är runt 166 cm., och han såg då väldigt liiiten ut...),bara valacker köps in. De frågar vad man tänkt sig för pris. Allting antecknades noggrant medans 2 män synade pållen in i minsta detalj + att 1 person filmade. Nu blev det ingen affär för min del, för pållen gick inte rent för dagen...typiskt, men min pålle hade inte passat i alla fall.
Mvh. Matten

Jag har pratat med en, Hon sa att de flesta hästar som de köper är unghästar, inte fullt utbildade. utan så de själva kan utbilda de, då får de den trygga hästen de vill ha...

Har varit med och visat några hästar när de skulle ha fuxar med bläs. En beridare sitter upp och provar hästen. Sen tittar de på hur den är byggd och helhetsintryck. Sen var det inte mycket mer.

Så här står det på Beridna högvaktens hemsida: :)

Årligen utser vår hästkommitté en delegation som åker runt i månadsskiftet maj-*juni och köper kring sju 3-åriga remonterhästar.

Dessa skall vara svenskfödda valackar, mellan 163 och 170 cm höga och helst fuxar (brun hårrem ,brun man och svans). Under 2004 har några bruna hästar köpts (svart man och svans).

I Dragontrumpetarkåren önskas skimlar till signaltrumpetarna, varför vi också försöker hitta sådana.

Pukhästarna skall ha avvikande färg och gärna vara lite större än de normala högvaktshästarna (cirka 175 cm) och under senare tid har hästar av Shire ras anskaffats.

De skall ha ett mycket bra psyke - lugna och säkra i stadstrafik.

Stiftelsen har kontrakt med Strömsholm och Flyinge om utbildning av unghästar. Denna utbildning påbörjas i augusti inköpsåret och hästarna överförs till Livgardet under våren, drygt 18 månader senare.

Utöver unghästar köps äldre hästar efter behov. Kraven är samma som ovan och åldern varierar mellan 5 och 10 år.

Priset på hästar stiger och vi betalar "normalt" mellan 30 000 och 80 000 kronor per häst.

Jag känner en ridande polis i Götet och han har berättat att de har börjat köpa in hästar från Polen tror jag det var (är inte helt säker).
Det var ett stall som bara har vita och svart hingstar och man "bokar" en häst och säger att den ska klara vissa saker och då när man hämtar den så ska hästen kunna det. Tex att klara puker.
Nu var det bara tre såna här hästar som hade köpts in, en till gtb, en till stockholm och en till malmö men de ska ha varit väldigt lättlärda och trevliga.

Beridna högvakten har 2 st hästar av rasen Kladrubel som kommer från stuteriet Kladruby i Tjeckien. Kanske var dem han pratade om din bekant, zaching? :)

Det finns även en tysk import.

Dessutom har dem ju en Shire och en Nordsvensk som är pukhästar.

Så alla hästarna är ju inte Svenska halvblod.

Fnurpis skrev:
Dessa skall vara svenskfödda valackar, mellan 163 och(...)
Någon som har koll på varför det är så viktigt att de ska vara svenskfödda? Bara nyfiken :)

Ja det måste ha varit dom!
På han lät det som att de var helt underbara, lugna, lättlärda
helt perfekta!

Men jag tyckte det lät konstigt att de bara var svarta eller vita..jag fick för mig att det var så för rasen men det kanske var fel..

Ledsen att jag dröjt med svaren men vädret gör att man inte går in om man inte är tvungen.....
Jaså, jag trodde det var stenhård koll på psyket. Vissa hästar är ju nerviga oavsett hur mycket man tränar dom. Men de kanske märker sådant direkt vid provridningen.

Det är Beridna Högvakten som vill ha svenskfödda hästar och det är väl helt enkelt så att man vill stödja de svenska uppfödarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 704
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar