Sv: Bergsåkersincidenten
Jag har slagit hästar, jag var nog till och med riktigt elak som yngre. Men för många år sen kom jag till en punkt då jag insåg vad fan jag höll på med.
Jag skäms något enormt över de gånger jag flätat till en häst över nosen för att den "inte lyder" eller "var dum". Jag tror de flesta av oss gjort det, det har jag också redan sagt. Men det finns en stor skillnad på de som insett vad problemet är och jobbar på det och de som fortfarande anser att det är helt ok och "inte så farligt". Vad jag menar är att bara för att 1000 människor före mig buksparkat en häst så är det inte ok att jag gör det i alla fall.
När jag började med trav, -för mååååånga herrans år sedan.
DÅ var det helt ok att vara tuff och kaxig. Det var alla i stallet.
Slå hästarna var något alla gjorde, så fort dom rörde på sig på ett sätt som man inte gillade. Helt idiotiskt, faktiskt.
Jag hade chansen att förklara detta för en tränare förra året. Han förstod inte varför en av hans hästar var så avig att hålla på med, framförallt att leda ut och in.
Jag förklarade att hästen varit skött av människor som inte tänker på hur dom påverkar djuren. Detta var en smart häst, som hade anammat människans beteende och gav igen på det enda sätt som han hade lärt sig; genom att vara tuff, elak och kaxig, precis som människan.
När hästen fick chansen att inse att jag inte var där för att spöa honom, skrika åt honom eller dra i kedjegrimskaftet när han busade snällt (utan att vara elak) osv. så lugnade han ner sig.
Jag såg mitt eget patetiska beteende i hästen. Allt jag fick lära mig som ung. Så skulle man hantera travare. Och detta ifrågasattes aldrig.
Lyckligtvis har jag lärt mig, av hästen.
Men jag träffade några av dom stora tjejerna, från min ungdom, och dom håller fortfarande på med sin hårda och kaxiga attityd. Det ska smällas och slås, skrikas och hållas på.
Hästarna stänger av, blir odrägliga eller föraktar dessa
tjejer, som nu vuxit upp och blivit
kärringar, och fortfarande inte insett att dom håller på med djur och inte leksaker.