Sv: Bergsåkersincidenten
Men jag skrev ju att det är travtränarens uppgift, men lik förbenat finns det hästar som vill springa av...
Jag vet att du skrev det...Jag förstår vad du menar.
Jag som kusk MÅSTE FÅ korrigera dem då, de blir farliga annars,
Det jag ifrågasätter är om en tävlingsdag är rätt tillfälle för en sådan korrigering? En häst som mår bra och tycker att livet som travhäst är kul har ingen anledning att uppföra sig som en "gris".
likaväl som att det är jag som kusk som MÅSTE våga avsäga mig min styrning om jag vet med mig att hästen inte är fräsch (offtopic kanske, men det hör även det till reglementet, eller hur?)...
Inte ofta man ser det. SHJ körde ut varvet kvar med en häst som han han ansåg sakna ork att fullföra. Det tyckte jag var bra gjort.
Hur många är så ärliga?
Ägaren ifrågasatte givetvis kuskens beslut på ett mycket negativt sätt, och menade att hans häst var stark, men med facit i hand så tror jag även att ägaren insåg att kusken hade fattat ett riktigt beslut. (Eftersom det var en sprinter som gick i ett 3140 lopp och hade varit borta från tävling under en lång period.)
Eller ska jag som kusk tänka "aj fan, den här hästen vill springa av, jaja, hoppas den inte springer över någon unge på vägen och hoppas att jag själv får stopp på den eller landar mjukt"?
Hur kuskar tänker är för mig ett mysterium, med tanke på alla märkliga incidenter som sker. Ibland undrar jag om dom
inte tänker.
Om du har jobbat i så grisiga stallar som du uppenbarligen har, då måste du väl ha sett en häst som har dragit sig mot utgången av banan??
Klart att jag har. Och även kört sånna. Körde t o m en som lade sig ner...sånna som sprungit ner på innerplan osv. Det är allt annat än kul. Då såg jag inte saker på samma sätt som i dag. Jag hade inte förståelse för hästen. Det vara bara rekord och pengar som gällde, tyvärr.
Det jag försöker säga är:
att dom hästarna som
jag sett, som vill ut, har alla haft goda anledninger till detta. Jag kan inte komma ihåg att jag sett en lycklig, fräsch travare i toppform som springer ut från banan.
Som sagt, visst sjutton ska det delas ut straff för sådana saker som nu skedde, men, och det måste du väl ändå hålla med om, inte ska de straffen delas ut för att det gått på TV??
Det tror jag inte har så stor betydelse, eftersom banveterinären och andra såg vad som hände och rapporterade detta. Att det sedan blev ett media uppbåd är en annan femma.
De ska väl tilldelas i alla fall? Och eftersom vi inte sett hela situationen så ska vi väl inte sitta och dömma längden?
Nej, det sköter STC och banan.
Sedan att en häst kanske inte skulle göra det om denna är ämnad för sin uppgift, det är en annan sak, men då har det blivit ett ägar- och tränaransvar istället, INTE en sak som helt och hållet ska gå ut över en lärling, som i bästa fall har hästen som passhäst, i sämsta fall inte känner den överhuvudtaget.
Så en körkåt lärling, som inte reflekterar över vad han sitter upp bakom ska inte behöva ta något ansvar, utan det faller enbart på tränaren/ägaren?
Näe, jag menar att kusken bör vara så kapabel att denne kan göra bedömning om hästen är i skick och fason för att tävla, och råder det tvivel så bör inte hästen delta, även om kusken gärna vill köra lopp.
Bör inte lärlingen veta skicket på hästen, om han har hästen i pass eller om den står i samma stall? Och om inte, så har väl människna mun, ögon, öron och en intuition som kan hjälpa denne, eller hur funerar en människa.