Sv: Bergsåkersincidenten
Cismon skrev:
Jag har aldrig sett honom vart dum med en häst innan detta hände.
Har heller aldrig hört ngt om det.
Och som på alla travbanor så sprids rykten välödigt fort, så det är tveksamt att jag skulle ha missat just detta isåfall.
Och även om ngn har vart dum med hästar på banan förr, eller utanför banan, så ska inte det väga in vad straffet blir för den aktuella incidenten.
Det var detta som jag reagerade på. Att du menade att bara för att du inte hört eller sett att killen använt sig straff, eller hört rykten, så behöver det inte betyda att killen aldrig straffat hästar på ett sätt som anses oacceptabelt innom sporten.
Där tycker vi olika, serru.
Jag tycker att man bör ta i aktning om personen tidigare varit "vårdslös", precis som man gör på andra ställen.
Jag menar att det spelar roll vad en Lärlig väljer att göra med en häst på en travbana under en tävlingsdag.
Och jag menar att om killen tidigare varit dömd så har det väl skett på banan i tävlingssammanhang även det.
Om människorna sedan privat misshandlar i skymundan är lika vidrigt, men inte synligt på samma sätt. Det skadar inte travsportens hänseende på samma sätt som en incident under en TV- sändning gör. TV är reklam för sporten. Och då vill man inte visa det som uppfattas som negativt.
Om han utanför tävlingarna håller på med NH eller slår sina hästar, så är det något som han själv måste stå till ansvar för, men under en tävlingsdag så är det regelmentet som gäller.
Jag tar upp det journalisterna valt att skriva om killen. Det jag läst. Och jag ifrågasätter även vad vissa av dom dessa fackmänniskor skrivit.