Bergsåkersincidenten

Sv: Bergsåkersincidenten

1500 kostade den nedtagningen av galopperande häst om jag inte läste fel på listan på travsport.se.
Undrar hur hästens mun såg ut efter????:cry:

Det jag finner lite skrämmande är att personen tidigare visat sig straffad för ful och otillåten drivning och inte sedan inte lär sig.
Varför ska en sådan människa hålla på med djur överhuvudtaget?

Texaz skrev:
Jag säger bara ÄNTLIGEN!!!
Har så många gånger sett det djurplågeri som hästar utsätts för både på travet och inom ridsporten och tycker att det är toppen att det äntligen uppmärksammas!
Visst är det synd om travet som sport skadas i anseendet, men jag tycker nog tvärtom, travet AGERAR ju iallafall, det gör inte ridsporten (än iallafall).
:bow: :bow: :bow:

Jag tänkte precis samma sak. Travet gör i alla fall nånting! Se en hopptävling från världscupen och räkna antalet gånger som motsvarande spörapp eller sparkar (med sporrar...) utdelas... Hur det då sen då kan sev ut i "lägre tävlingar" behöver man inte vara ett geni för att räkna ut.

En sak som jag funderar på efter att ha läst det som skrivit i Dagbladet...
Hästen undersöktes och det hittades inga "fel" på den.

Är travhästen bara ett fordon för kusken att ta sig fram på, där förtroende och känslor inte existerar??

Fel tycker jag.

2 års avstängning för det där är aldeles för länge. det finns kuskar i detta land som gjort sig skyldiga till betydligt värre saker på travbanan, men tyvärr har dom aldrig fastnat på film.
Tror det är enbart därför som straffet blivit så överdrivet. För att kanal 75 lyckades fånga det på film.
Dessutom, det man får se på tv, det är ju sant, men vem vet vad som hände innan? Hästen kan ju lika gärna hållt på med nå sattyg, innan det där.

Näe, 3 månander hade räckt tycker jag, tyvärr så gör ju "Gubbarna o tornet" och stc skillnad på folk och folk.

Tragiskt.

Rikkan skrev:
Det jag finner lite skrämmande är att personen tidigare visat sig straffad för ful och otillåten drivning och inte sedan inte lär sig.
Varför ska en sådan människa hålla på med djur överhuvudtaget?

Tippar på att han inte är ensam om ful och otillåten drivning.
Och han är nog inte heller ensam om att inte ha lärt sig efter dom tidigare bestraffningarna.

Tycker att det är bra att han fick ett såpass långt straff, och hoppas att han inser vad han håller på med. Han skulle kunnat bli proffs. Är det sånna proffs kuskar vi vill se? Inte jag.
Jag hoppas dock att dom fortsättningsvis kan vara rättvisa i sitt sätt att se på vad som skadar sportens hänseende i framtiden.

Tassetass skrev:
Hur det då sen då kan sev ut i "lägre tävlingar" behöver man inte vara ett geni för att räkna ut.

Off Topic, men..
Såg ni när 10 kamparna red OS? (2 år sedan??)

Rikkan skrev:
Är det sånna proffs kuskar vi vill se? Inte jag.

Nej, självklart vill vi inte det :mad:
.... och det är väl just det travsporten nu markerat genom att utdöma ett hårt straff.

Vad är det som säger att inte hästen for illa?.....Den där idioten skulle inte få vistas på en travbana, varken som kusk eller besökare......vilken dåre.....

Han är nog inte ensam. Det har du rätt i. Men är det ett skäl att inte skärpa bestraffningen. Denna kusk har misshandlat hästar både på och utanför banan så jag tycker inte straffet är för hårt. Ditt resonemang är som att säga: "Det är så många som mördat förut och gjort om det igen så det är ingen idé att vi straffar den här mördaren för det hjälper ändå inte."

gladys skrev:
Off Topic, men..
Såg ni när 10 kamparna red OS? (2 år sedan??)

Jag såg det. Och det var f*n det j*vligaste jag sett på länge. Minns hur en ryttare tappade tränset när han ramlade av för att hästen vägrade framför ett hinder. Och han skulle prompt upp på hästen igen utan träns innan han insåg att det inte gick. Det måste ha varit snälla hästar och smarta också för de fick ju sköta allt själva. Stackars krakar.

Kommentatorn var inte alltför haj heller på det hela heller. Jag skrev upp en massa grodor han sa i ett block, men hittar inte det nu. En sak minns jag iaf och det var när han skulle berätta om hur det gick för en av ryttaren förra gången han var med:

"Och då gick det ju inte så bra för han fick en LAM häst och då är det ju inte så lätt att hoppa med en sådan!"

Schysst översättning av engelskans "lame" gissar jag på... :rofl: :rofl: :rofl: Lite illa om man blir tilldelad en lam häst..

Lite off topic som sagt, men ändå...

gulan skrev:
I lopp får man inte gör det. Jag kör inga lopp

Det får man varken göra i lopp eller träning. Det ligger under djurskyddsbestämmelserna. Man får straff oavsett om man gör det i lopp eller inte.

Kusken som blev avstängd på B-åker gjorde ju inte det i lopp heller. Det var i värmningen.

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: ameo
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 754
Senast: Nevermind
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka