Beratta pa jobbet?

Krusan

Trådstartare
Nar berattar man for chefen att man ska ha barn egentligen? Sjalvklart ar ju att man vantar till efter v13, men annars har man en skyldighet att beratta sa fort som mojligt eller...

//Krusan

Sv: Beratta pa jobbet?

Nar berattar man for chefen att man ska ha barn egentligen? Sjalvklart ar ju att man vantar till efter v13, men annars har man en skyldighet att beratta sa fort som mojligt eller...

//Krusan

Det finns ingen laglig skyldighet att berätta vid någon viss tid alls. Men om du ska vara ledig måste du söka föräldraledighet minst 2 månader i förväg.

Däremot kan man väl gott berätta det tidigare; förmodligen syns det om inte annat. Och dessutom är det ju schysst för ag att kunna veta och planera i så god tid som möjligt.

Jag berättade redan i v 6 för just chefen, så han var förstående för att jag var trött och fick ta semester med kort varsel när jag inte orkade och så. Jag tyckte det var bra, skulle det skett ett missfall hade jag ju kunnat vara hemma ett tag utan att han hade ifrågasatt. Nu gick ju allt bra och alla var SÅ förstående, i v 15 berättade jag för hela jobbet.

Som Björk säger så måste du berätta minst två månader innan att du behöver vara ledig.

Jag berättade runt v. 13 första gången. Jag mådde så illa och såg sjuk ut så jag kände att jag ville tala om varför :o, andra gången berättade jag tidigare, minns inte riktigt när. Men eftersom jag redan var föräldraledig kände jag att jag kunde avslöja att jag inte skulle komma tillbaka på ett tag då jag väntade tvåan.

Jag berättade väldigt tidigt (v 6 eller 7 har jag för mig), då jag sökte ett jobb på vår arbetsplats och jag tyckte inte att det var riktigt fear att söka en chefsposition och sedan berätta. Även om jag rent lagligt kunde gjort det känns det som att det skulle kunna bli en del sura miner. För resten av jobbet berättade jag rätt sent, 16-18-20 där någonstans. Men min närmsta chef hade redan gissat det då jag både hade beställt byxor i två storlekar större än tidigare och dessutom slutat röka (och var nykter, men det var det bara hon som märkte) under en jobbkryssning.

Sedan såg jag till att ryktet kom ut innan vi skulle ha ett möte i civila kläder (uniformen dolde magen väldigt väl), då syntes det.

Jag berättade i v.7 då jag inte fixade att utföra mina normala arbetssysslor längre. Jag svimmade efter jag ansträngt mig och fick väldigt ont i fogarna.
Sen i v. 12 blev jag sjukskriven på 50% pga foglossningar.

Jag berätta för min förman och de närmsta kollegorna, sen spred sig ryktet och magen växte :D Fast jag tror de flesta redan anade de efter jag svimmat ;)

Jag jobbar i en liten grupp och var vid första graviditeten tekniskt ansvarig i mitt projekt. Alltså ville jag vara någorlunda schysst mot både ekonomiskt ansvariga projektledaren och min närmsta chef och låta dem få veta tidigt. Just ifall något skull gå totalt åt :devil: Jag berättade för dem i v6-7 nångång men gav dem strikt tystnadsplikt fram tills jag gjort första UL i v13, det funkade jättebra. Sen ledde mitt hemlighetsmakeri på jobbet till att jag även fick hålla tyst privat, eftersom mitt jobbumgänge och det privata liksom flyter ihop :)

Med nummer 2 informade jag chefen lika tidigt, även om jag sitter i ett annat projekt nu så jag inte är lika mycket nyckelperson. Jag orkade inte hålla tyst lika länge heller och då ville jag inte att hen skulle få höra det ryktesvägen. Dessutom hade jag gjort ett tidigt VUL den här gången och sett att lilla Sprattels hjärta tickade som det skulle, så det kändes inte så läskigt att bli officiell som första gången.

Är det läge att säga grattis till dig? :)

KL

Första gången berättade jag direkt efter semestrarna då det börjat synas vilket var ca v 17 eller nåt, fick då höra att många på jobbet redan gissat det... Denna gången kommer jag berätta nu på fredag (ska göra KUB-ul på morgonen och berättar sen om resultatet verkar ok). Jag såg barnet redan vecka 8 (fick göra VUL efter ett tidigt missfall för några månader sedan), men tyckte det var lite väl tidigt att behöva berätta ändå.

Jag tycker att det är dags att berätta när det börjar synas lite tydligare helt enkelt, vilket redan är v10-11 för mig denna gången... Det har redan synts ett tag men jag har varit julledig från jobbet i några veckor så jag berättar v13.

Jag tycker det beror lite på hurdant jobb man har och hur man mår. Innebär jobbet vissa risker för graviditeten dvs man gör vissa saker man bör undvika så tycker jag gott man kan berätta rätt tidigt. Hur tidigt avgör man själv.

För mig var det självklart att berätta TIDIGT, om något går fel så vet folk varför man kanske är ledsen och mår dåligt. Men that´s me!:)

Absolut, min kollega miste sitt barn i v.12, när hon kom till jobbet sen fick hon höra: "F*n vad du är grinig idag då, har du mens eller?"
Hon hade alltså inte berättat, och de var såklart jobbigt för henne, och framför allt personen som sa det, även om han inte kunde veta nått.

Jo, ar nu i v13. Vi var pa Kub? UL forra veckan och allt var bra. Rakade sjalv ut for missfall i v12 i Maj, skrev om det har. Var ju i Sverige pa semester nar det hande...

Har i Australien existerar inte betald foraldrar ledighet om man inte har tur och jobbar pa ett bra foretag som da har 12v mammaledighet. Mitt foretag har det inte, men har man varit anstalld langre an 12 manader sa maste de behalla min tjanst i 1 ar. Vilket innebar att jag kan vara mammaledig i 1 ar men inte betalt. Den federala regeringen har dock haft nagot som heter "babybonus" en engangsbetalning pa ca 27000SEK. Men from juli 2009 omvandlas den till 16x1600SEK utbetalningar varannan vecka.

Har funderat pa nar jag ska beratta pa jobbet och kom fram till att vanta till efter vi varit hos doktorn den 19:jan.

Tack for alla svar.

//Krsan

Jag berättade i vecka 6. Det var viktigt att min chef visste så tidigt som möjligt. Det finns viss risk för att jag blir utsatt för våld eller hot om våld, därför behövde min chef veta tidigt för ev. omplacering och vikarieplanering.

Och som nån sa tidigare, förlorar man barnet, kan det vara bra om några inkl. chefen vet varför man mår dåligt och är ledsen.

Grattis och lycka till! :)
Efter att jag skrivit mitt förra svar insåg jag att jag svarat helt utifrån det svenska perspektivet där man som gravid/förälder är så extremt skyddad och gynnad. Jag vet inte alls hur jag gjort om det funnits risk för uppsägning eller att karriären tvärdör för gravida.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat