Benställning unghästar

gylle

Trådstartare
Har blivet mkt fundersam på det här med benställningen på unghästar har tidigare haft disskutionen med en mkt stor uppfödare i Danmark (tagit fram flertal gdk hingstar bla) och de menar på att hästen innan den har breddat sig SKALL vara något utåttåad för att kunna bli korrekt senare. Är den helt rak som unghäst så blir den intåad som färdig. (Har drabbats av detta själv och trott att det var hovslagaren som verkat fel), I Danmark och även Tyskland får unghästarna bedömningen korrekt benställ om de just är lite utåttåade och inte om de är för raka !! Men se inte i Sverige...... såg något om detta även i Ridsport för några nummer sedan att någon varnade för just denna bedömning i Sverige då risken ansågs stor att man avlade fram mängder av intåade hästar genom denna bedömning... :confused:Någon som har erfarenheter av detta ???

Jag har ingen stor kunskap om detta, men har själv en åring som är just inåttåad. Hon är inte särskilt "krokig", och enligt röntgen så är hennes vinklar faktiskt betydligt bättre än visuellt "utanpå".

Hon fick dock endast 6 p på sina ben då hon fölmönstrades, och detta har jag fått förklarat för mig att det är av just den anledningen du beskriver. Alltså att det gärna förvärras när hästen växer och breddar sig. En uttåad häst bedöms inte alls lika hårt, eftersom den hellre rätar upp sig.

Det är en gammal sanning att en utåttåad unghäst rätar upp sig när den breddar sig, men sen beror det även på hur den är utåttåad. Fransyskt benställ är inte önskvärt vad jag vet.

På en fransysk häst är hela benet utåt roterat. En uttåad häst är ju bara s a s vinklad utåt.

Detta måste väl bero på i vilken "fas" i växtperioden som fölet är i...är fölet jämnt i kroppen och i jämnhöjd med manke och kors...så borde väl en korrekt benställning i det läget vara okej.När fölet sedan växer ojämt så ställer den sej uttåttåat igen om den är högre över korset.Så har jag fattat det som...eller har jag fel?

Som diskutionen gick när vi disskuterade detta så menade "danskarna" att så länge hästen inte breddat sig fullt ut i bringan, vilket de ju sällan gör förrän närmre 5-års ålder så skulle hästen tendera till att vara utåttåad för att kunna bli korrekt senare. Nu pratar jag inte om några extremt utåttåade fötter utan mer vad man kallar aningen utåttåad. Så anser som sagt även deras exteriördomare och dömmer unghästarna efter detta. Vilket våra domare här i Sverige inte gör. Det är där jag undrar om vi kanske är farligt ute. Har själv en i stallet som som unghäst var bedömd helt korrekt i benen (och var det då) som i takt med breddning har blivet mer och mer intåad. Idag 7-år rejält bred i bringan och klart för mkt intåad på båda fram. Någon annan som har samma erfarenhet ?

Men är det inte just så unghästen ska vara då? Fransysk, alltså? Då den breddar sig tycker jag att hela benet borde rotera inåt och på så sätt korrigera sig. I artikeln i Ridsport stod det ju att man ville ha fransysk benställning (ja i måttliga mängder förstås).

Jag hade ett sto föl som var helt korrekt i sina benaxlar (fram) men nu är inåttåad på båda fram som tvååring. Jag kan nog hålla med om att de verkar "krypa" innåt när de breddar sig.
Jag har ett alldeles för litet uppfödningsmaterial för att kunna säga varken det ena eller andra egentligen.

Stall / Nöbbeled

Ja, det tycker faktiskt jag också. Rent logiskt borde det ju vara så.

Min åring är fransysk vä fr + inåttåad på båda, hur ska det bli...? Det låter som om hon står med benen i kors, men så illa är det inte alls, jag skulle kanske ta en bild och få utlagd?

Som jag har fattat deras resonemang så skall benen inte vara korrekt raka förrän hästen har full bredd i bringan och har alltså inget med övrig tillväxt att göra som jag förstått det.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 273
Senast: Derring-Do
·
Träning Jag övervägde att be om tips i tråden "Hur går det för era 05:or?" men jag ansåg att tråden är så "stor" att det skulle bli svårt att få...
Svar
6
· Visningar
1 079
Senast: Jate Volim
·
S
Hästvård när man tar ut en kiropraktor, eller annan alternativ medicinare i tyskland läggs en stor del av tiden på att gå igenom hästen/ djuret...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka