Benställning o hovslitage

Sv: Benställning o hovslitage

Precis detta svar ville jag komma till.......... :angel:

Tack! :bow:

Hoppas nu många läser detta nogrant.......... :bump:

Sen vill jag säga att erfarenhet står före i min värld......... :banana:

I praktiken innebär det att en bra hovvårdare tittar på hästen när den går på plant underlag.

För att se att hoven landar plant.

Utan att vrida leder åt något håll.

Hej.

Flera olika teorier i detta ämne angående sidobalans finns.

Att alltid verka alla hästar så att hovarna landar plant, (vi tänker oss se hästen framifrån eller bakifrån va) eller "sidobalansen" som det så fint heter, funkar desvärre inte så bra som riktlinje för hur en verkning skall utföras.
Detta skriver jag inte för att vara kaxig utan att det är för mig känns fel att generalisera på detta vis om hur en bra "sidobalans" är korekt verkad eller ej.

För att krångla till det lite till så kan tex en framhov landa kraftigt på utsidan men ändå ha en optimal belastning i sina leder vid genomtrampet och ha en helt symetrisk och fin hovkapsel. (skodd häst) Den oskodda hästen i detta exempel skulle kanske få problem med för mycket slitage på utsidan.

Tänkvärt är även att belastning och slitage är två helt skilda saker. En hov som landar lateralt (på utsidan) måste inte ha den största belastningen på utsidan eftersom tiden för istättningsstöten är väldigt kort jämfört med belastningen som uppstår vid maximalt genomtramp

Mvh stuv

Senast ändrad av en moderator:

grannhästens ägare kom frågandes om min hovslagare ville kika på hennes häst. i skritt kunde man se att hö fram nästan bara belastade utsidan, speciellt i snön. Men han sa att det inte var en stor grej. Men att man skulle vara noga med verkningen nästa gång så att det verkligen är så hon vill gå. Han rekommenderade även barfotagång en period för att se hur hoven slets. hovslagaren sa oxå att hoven var bredare på insidan (flöt ut lite)
Stuv..vad säger du?
Hästen är förresten 20 år :)

Jättespännande! Jag har en 17-årig valack som är uttåad på höger fram, han sätter ner den hoven med utsidan först & liksom "tippar" över på inner så att han står plant. Om vi tar mer på utsidan så resulterar det istället i att han sätter hoven längre in mot den andra framhoven, dvs han sätter likt förbaskat i utsidan först. Det verkar finnas mycket kunnigt folk på den här sidan..vad tror ni?
Jättetacksam för svar!
Ps. Jag har haft samma hovslagare i 14 år, & hästen har alltid varit uttåad men det är de senaste två åren som han börjat "tippa", det har iaf inte varit märkbart tidigare.

Valack 18 år nästan 19, uppvisar klara problem vid skoning genom att inte vilja belasta bakbenen. Neddriven vid insidan kring ballen på höger bak, kontakt med klinik för utredning.

Böjdes på alla nivåer utan reaktion, vetrinärer mycket förvånade över att en såpass gammal häst klarade detta utan problem. Longer och arbetsprov UA, eftersom han är islandshäst befarade man då spatt men var samtidigt tveksam pga böjprovet.

Röntgades på bägge bak i hela benet, vad kunde man se. Jo en förträngning i hasleden utan nedbrytning, slutsats ej spatt men antagligen slitage pga ålderdom. Hästen fick behandling i leden, har även skotts om utan några problem. Vad som nu återstår att se är vad som häsnder med insidan av hoven, om han fortsätter att slita ner den eller om problemet har försvunnit genom att påverkan har minskat.

Detta har hänt många gånger tidigare på äldre hästar, så nu väntar vi på nästa skoning för att se resultat.

Jag märker alltså att äldre hästar kan ändra sin belastning i ben och hovar, antagligen pga slitage i leder. Alla hästar får ju ingen påverkan i form av smärta, men leden har ju ändrats så då torde även belastningen skilja sig mot tidgare pga ledslitage.

Detta borde ju vara svårt att kunna avgöra, en hovlsagare har ju inte röntgen syn. I de fall man vet om problemen borde det gå att hjälpa hästen, för de man inte känner till kan det säkert vara svårare. Eller?

Okej, det min häst gör är alltså inget jätteovanligt.. jag har frågat veterinär som bara skakade på huvet & sa "ja, han går ju lite lustigt" men hade inga tips på vad det berodde på eller hur han ska skos..
Problemet nu är att han är halt, han konstaterades ha kotledsinflammation för 1 ½ år sen, blev bättre men inte helt bra. Jag slutade hoppa honom & han har känts helt ok, vi var in på återkoll efter ett år (alltså ca ett halvår sen) & han var inte halt utan böjning men på höger fram var han halt efter böjning. Men vet ville inte behandla mer för att han var så gammal..
Men nu är han ju då halt (vilket han aldrig varit tidigare), jag misstänker att rörelsestörningen på nåt sätt hänger ihop med hältan men jag vet ju inte..
Men, åter till frågan.. bör man verka en sån här häst så att han är rak i hoven eller så att han sätter ner hoven plant..?

Vissa hästar kan verkas o skos så de sätter ned hoven plant, andra hästar kan ha ont på annat ställe i kroppen och därmed få ett konstigt rörelsemönster.Då måste det problemet rättas till.

Kan ge ett exempel, mitt lilla avelsto hemma hade en revbensskada som spökade,det gjorde att hon satte ner framhoven på samma sida med yttersidan på hoven först, när revbenet inte smärtade längre så försvann rörelseströrningen direkt!

Alltså man kan inte ge enkla svar!!Hästen består av mer än fyra ben, dessutom har den en människa klängande på ryggen ibland ..

Sen vad gäller hästar o smärta skall vi tänka efter lite.. även om det inte syns ngt på röntgen så kan hästar ha smärta ändå,glöm ALDRIG det..

Vem bestämmer att en häst har ont eller inte?hästen vet..
men var inte så säker på att den visar hur ont den faktiskt har, många hästar spec då ponnyer och islandshästar har hög smärttröskel och kan gå länge med smärta de inte övertydligt visar,de flesta ger små tecken men tyvärr nonchalerar många de små signalerna.Den kanske bara är lite slöare än vanligt,andra hästar blir piggare,de försöker springa ifrån smärtan..

islandshästar är spec luriga eftersom de har extra gångarter som inte alla veterinärer är vana vid, spec inte om de töltar hela tiden!!rörelsestörningen kanske inte syns så tydligt som veterinären är van vid!
:crazy:

Gammla hästar får man kanske räkna med att de har förslitningsskador som de får dras med och man får då anpassa arbetet efter vad hästen tycker är ok, jag menar man kan inte begära att en tjugoåring som jobbat hårt i många år skall vara fräsch som en unghäst i gångarterna tex..
:angel:

islandshästar är spec luriga eftersom de har extra gångarter som inte alla veterinärer är vana vid, spec inte om de töltar hela tiden!!rörelsestörningen kanske inte syns så tydligt som veterinären är van vid!

Både ja och nej på den frågan, annars är det lämpligt att välja en vetrinär med vana från islandshäst. Vet man inte vart man skall vända sig, är det bästa att rådfråga andra vart det finns sådana vetrinärer att få tag på.
Annars tillämpar många islandshästar den laterala gångarten vid smärta, däremot kan det i det läget bli knepigt att avgöra varifrån orsaken kommer för den mer ovane.

Förslitningsskador verkar även vara en orsak till snedslitning av hoven, detta är något man måste ta reda på så att hästen inte dras med smärta i onödan. Detta bör man som ägare kunna uppmärksamma om man känner sin häst väl, häststackarn skall inte behöva skrika innan någon uppmärksammar problemet.

menar man kan inte begära att en tjugoåring som jobbat hårt i många år skall vara fräsch som en unghäst i gångarterna tex..

Fast det har vi sett flera exempel på, hästar som i unga år inte presterat mer än medelmåtta. Smäller till som 18-19 åringar på SM och vinner. ;)

Fast det har vi sett flera exempel på, hästar som i unga år inte presterat mer än medelmåtta. Smäller till som 18-19 åringar på SM och vinner. ;)[/QUOTE]
Ja visst om de rids rätt o bygger upp sin styrka ,vad jag menade egentligen var snarare att om man har en häst som är i tjugoårsåldern o har konstaterade förslitningsskador då får man acceptera det o anpassa sin ridning därefter,ibland tror hästägare att veterinärer kan trolla o fixa till skador som är orsakade av många års snedbelastning..men visst finns det fräscha gamla hästar på tävlingsbanorna, men det kunde vara fler..vill inte vara pessimistisk men så är det ju.

Alla hästägare är ju som bekant inte alltid lyhörda för när hästarna talar om att nåt är fel.. det är nåt man måste lära sig.
Tänk om fler ridskolor lärde ut detta! :cry:

Hej.

Det jag försöker delge på denna tråd är att ingen på detta forum kan få hjälp här med hur er egen häst skall verkas. Här kan bara "teoretiska" eller "tänkta" problem diskuteras, allt annat vore oseriöst gentemot hästar och hästägare.

För att överhuvudet taget kunna diskutera belastning, så måste alla "tala samma språk" dvs alla måste tolka det som skrivs på precis samma sätt och det är i dagsläget en omöjlighet.
För att sen djupare kunna diskutera belastningsproblematiken så får man till mångas förtvivlan även dela upp belastningen i tyngdkraft och moment, nu blev det plötsligt ännu svårare, eller hur? Ska vi sen ta det statiskt eller dynamiskt så blev det plötsligt jättesvårt, eftersom en del hästar belastar sina leder och hovar på ett sätt när de står stilla och på ett helt annat när de rör sig.

Mvh stuv

Håller med stuv. :bow: :smirk:
Sedan har vi underlaget att tänka på också när man pratar belastning. Hårt, fast, sviktande, mjukt osv. Allting påverkar såväl isättning genomtrampet och överrullningen. Så hur man ska eller bör verka en häst med tex. strålbenshälta är som sagt omöjligt att svara på via nätet.

Jag håller med! Det jag ville få fram var väl egentligen att det kanske inte är så enkelt som att man alltid ska verka hästen så att den sätter ner hoven plant. Det är nämligen det svar jag fått när jag tidigare frågat om min hästs underliga rörelser. Känns bra att veta att jag kanske inte är helt fel ute, min hovis säger nämligen att han inte vill verka hoven snett, han tycker inte att det är rätt väg att gå med min häst. & då kanske han har rätt. Jag ska på torsdag till vet, nu ska han kollas igenom ordentligt!

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 184
Senast: mackan
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 910
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21