Benställning o hovslitage

peter_lundin

Trådstartare
Ang hovslitage o benställningar, forts på en del diskussioner från barfotatråden.

Vid den helt korrekt benställning sliter sig en hov oftast rätt om den är rätt verkad från början.
Vid en sned benställning SKALL hoven också vara sned för att inte lederna skall överansträngas. Detta innebär att den lägre brantare sidan slits mer, vid små avvikelser kan den större belastningen(obs det är belastningen som kan ge ökad tillväxt inte slitaget) leda till större hornproduktion så att hoven behåller rätt vinkel. Ofta blir det istället så att hoven bara blir snedare o snedare. Ju snedare den blir dess störe blir skillnaden i slitage. På en sån hov kan man bli tvungen att sätta på ngn typ av sko o strunta i att det blir snett från början. Sen får man fixa vinkeln eftersom det finns mer horn att ta av.
När man är tillbaka i rätt läge kan hoven ev fungera barfota med tät verkning av den mindre belastade sidan
PL

Sv: Benställning o hovslitage

Min husveterinär.
Detta är ganska grundläggande kunskaper o går säkert att hitta stöd för i tex ngn bok om hovslageri.
PL

Senast ändrad:

Betvivlar det inte men du är ju själv väldigt noga med källhänvisningar. Har funderat på att införskaffa någon bra bok om hovslageri men har hittills bara hittat Magnussons bok till en hutlös summa. Har du nåt förslag på bra bok?

Kolla på biblioteket, de har flera böcker om hovar och hovslageri. De kan oxå ta hem böcker från t.ex SLU

Hutlös summa ? Vad kostar den nu då ? Jag köpte min för några år sedan för 300:-, tyckte priset var helt ok eftersom det är ett studiematerial. I andra hovslagarböcker hittar du ju knappast övningsfrågor i....visst den är inte fulländad, men en utav de bättre jag hittat.

Den gick på nästan 500, minns inte exakt, och det tycker jag är lite för dyrt för nåt som inte ens är inbundet. Tom min kurslitteratur är ju billig i jämförelse.

Har dock för mig att jag sett den nånstans på nätet billigare. Ska kolla upp det lite bättre.

Vilka böcker ska jag hålla mig ifrån, du verkar ju ha läst några.

Kanske kan beställa via dem oxå, det ska jag helt klart kolla upp. Beställde senaste upplagan av Bonniers svenska ordbok för 167kr så de är ju billiga om de kan beställa.

Det du säger är helt korrekt till en början, men det är inte alls säkert att man alltid kommer att vara tvungen att vakta på överdriven snedhet. Mitt sto är ett lysande exempel; kohasig bak vilket orsakade en himla snedslitning när hon gick barfota första omgången med vanlig hovslagare.
Andra omgången, verkad enligt AANHCPs förespråkningar etc. hade jag inga problem med snedslitningar. I början måste man naturligtvis vakta så att det inte går på tok, men sedan anpassar hoven sig jättefint!
Men visst, igår när jag verkade fick jag ta någon liten millimeter mer på utsidorna än på insidorna bak. Förmodligen för att snö inte sliter lika mycket som grus, men vad vet jag?

Jättebra under förutsättning att hoven inte har rätats upp så mycket att lederna tar stryk. Men att du ibland måste ta lite extra på utsidan talar ju emot det.
PL

Intressant med teorier om belastning och slitage mm.

Nyligen startades tre trådar om belastning, hovens anatomi, o ortopedisk skoning mm,startade av medlem p-ö(f.d medlem? )

Trådarna hade namnen Naturlig balans/Natural foot Balance med citat från Chris Johnston,Hovens anatomi o fysiologi med citat från Owe Wattle, samt en tråd som hette Ortopedisk skoning med citat från Chris Johnston.
Tyvärr fick de trådarna inte vara kvar.. jag tror de hade kunnat utveckla sig till mkt intressanta frågor o disskutioner under dessa trådar, men som sagt de togs bort innan trådstartaren hann utveckla trådarna vidare och dela med sig av sina kunskaper.Trist!!

Tänk då hade vi fått mkt kunskaper alldeles GRATIS!!

Intresset är ju tydligt stort om detta ämne med belastningsteorier, nåt som ni glömmer att ta med i era disskutioner är att fler saker påverkar hur hästen sliter sina hovar och belastar dem, nämligen tex ryttaren på ryggen samt ev problem högre upp ikroppen på hästen.

Alltså tex en häst kan ha korrekt benställning samt verkas korrekt, men ändå slita snett ändå pga andra faktorer..

Även en helt "frisk" häst utan krämpor o snedsittande ryttare kan faktiskt oxå slita snett.. tex sina framhovar när den går o gräver efter gräsrötter i hagen.. ofta använder en häst en hov mer än den andra..inte ovanligt alls!

All verkning bör göras efter individens behov, samt ju inkorrektare häst desto oftare verkning och/eller skoning.
Det är vad seriösa hovslagare rekommenderar sina kunder, sen om kunderna inte lyssnar kan inte det vändas till att skylla på att "vanliga " hovslagare inte kunde fixa ett problem, låt han eller hon verka hästen oftare så uppstår inte så stora problem!!
Att verka/sko en häst i balans efter sin benställning och anv område är inget nytt ! Det som tyvärr är vanligt på "barfotaforum" är att bilder där på skodda hästar visar gammelskodda och ofta rent vanvårdade hovar, mkt tråkigt för det blir lite fel utgångsläge för vettiga disskutioner. .
En vanvårdad häst skall inte visas upp som en normalskoning, självklart kan det då bara bli bättre utan skor.. :angel:

Kom ihåg ju mer man lär sig desto mer inser man att man inget begriper!! :p

Just det glömde tipsa om en bra bok om skoning/ verkning.. på engelska men mkt bra o lättläst..
No Foot,No horse av Gail Williams och Martin Deacon.
Många före o efter bilder som är lätta att förstå samt det förklaras på ett tydligt sätt vikten av proffessionell hovvård.Samt hur det ska se ut.

Två mkt bra kapitel är tex "Optical illussions"( om hur ögat kan lura oss)
samt "Poor Feet and bad backs"( låga trakter/lång tå ger ryggproblem, ryggproblem kan ge låga trakter /lång tå.. lurigt vilket var först..)

Tror jag köpte boken genom hästbokhandeln ,som sagt den är bra!! :love:

peter_lundin skrev:
Jättebra under förutsättning att hoven inte har rätats upp så mycket att lederna tar stryk. Men att du ibland måste ta lite extra på utsidan talar ju emot det.
PL
Dagens forskning visar att om hasens nedre glidled skall få korrekt understöd så bör hovens utsida faktiskt verkas ner nån mm mer än insidan, annars kommer det bli en överbelastning på hasen nedre glidled!
Det har att göra med att den nedre glidledens infästning mot skenbenet är sådan att om man skall verka/sko fysiologiskt så måste man göra så..
emidy har alltså tänkt o gjort helt rätt !

För att denna glidled inte skall ta stryk bör utsidan på hoven alltså verkas ner nån mm extra för en korrekt belastning hela vägen upp i benet...
Och som sagt nån millimeter.. :cool:

Kunde inte ändra i inlägg ovan så jag får förtydliga mig lite här istället ..

Nedre glidledens infästning i skenbenet är svagt utåt roterat.
För att undvika överbelastning i hasens mellersta o översta glidled på insidan skall hoven vara ngt mer verkad på utsidan för att eliminera s.k spattproblem.
I slutändan kan det oxå vara klokt att kontrollera att belastningen tas upp i benets styvaste riktning.
Det var så det skulle stå i inlägget ovan ...blev lite fel.sorry.

Emidys tänker alltså helt rätt när hon håller efter utsidorna.

Om jag har uppfattat dig rätt så mernar du att skenan är ngt riktad utåt vilket jag håller med om är det vanligaste. Om då man sänker utsidan så tvingar man hoven innåt o ökar därmed belastningen på hasens insida.
Istället måste man låta hovens insida vara lägre för att tillåta den här lilla vinkeln. På en barfotahäst kan detta innebära att insidan slits mer o att man därför måste verka mer på utsidan för att skillnaden inte skall öka. Innebär fortvarande att Emily gör rätt när hon håller efter utsidorna på sin barfotahäst.
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra?
PL

"Hovvård och hovbeslag" 310:-
"Hästens exteriör" 380:-
Två superbra böcker som alla hästägare borde läsa. Helst innan man köper häst.
Böckerna finns att köpa genom tidningen Ridsports bokservice. Det brukar finnas med i varje nummer av tidningen.

Om det är för dyrt för att få ta del av så mycket kunskaper som finns i dessa böcker, ja då vet jag inte vad man ska läsa.

MVH // PINGE

Vad kul med en så erfaren och kunnig person här på Buke!!!!! :bow:

Välkommen Pinge!!! :bow:

Här har ju alla undrande alla möjligheter att få hjälp,av en utbildad person med stor erfarenhet!

Nu undrar jag,är inte "hur hoven landar" i rörelse ett viktigt riktmärke vid verkning och skoning,eller är jag fel ute?

Hmmm.... skärp dig lite nu stally... Stor erfarenhet kanske jag har men ingen officiell utbildning. Och om det får du givetvis tycka vad du vill.

Angående "hur hoven landar" så har du helt rätt. Det ger en fingervisning om hur lederna är inställda i förhållande till markplanet. Man vill efterstrava en så plan isättning/landning som möjligt allt för att ledytorna ska belastas så jämt som det bara går.
Tittar man på isättningen och verkar efter det så kan det ibland leda till att hoven ser olika hög ut på utsidan/insidan.

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 184
Senast: mackan
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 910
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21