Estivuz

Trådstartare
Har NEW-skydd till hästen, en äldre modell med tjockt foder typ fleeceliknande och med stålskena fram.
Frambenskydden sitter perfekt men bak snurrar de runt och åker ner hela tiden. Dessutom har ena stålskenan gått av på mitten! (okrossbar skena, jovisst!)
Har storlek medium och jag tror det kan vara lite för litet för hästen möjligen. Kanske att han borde ha large? Ett halvblod på 165 cm, (inga fullblodsben direkt).

Så nu måste jag investera i ett par nya skydd. Har funderat på Picasso, är de bra skydd? Skyddar de lika bra som N.E.W skydden? Tycker idén med stålskenan är bra, vill ha rejäla skydd.
Hur är Picasso i storlekarna, vilken storlek tror ni jag ska ha? Samma storlek fram och bak? Hur är passformen, snurrar de sig lätt och glider ner? Blir tokig på N.E.W skydden, och än värre är det när man ridit genom vatten och de blivit lite tunga. Tycker det är en nackdel att de är fodrade, det gör dem tyngre men jag fick dem billig begagnat.. :) Så jag skulle helst vilja ha lite lättare skydd men som sitter bra.

Finns det några andra bra skydd som inte är alltför dyra? Tycker picassos låg inom en rimlig prisklass. Dessutom är det ganska akut med nya skydd så det vore bra om de finns att beställa eller att köpa i en affär i sthlm.

Senast ändrad:
Sv: Benskydd

Du måste göra nåt fel med dina bakskydd eller också är storleken helt fel för din häst? Jag har exakt samma skydd som du, har haft i alla år och de har aldrig nånsin snurrat eller åkt ned när jag spänt dem ordentligt.

Jag upplever heller inte att de blir tunga när man ridit i vatten, däremot om man spolar dem fulla med vatten efteråt för att tvätta då blir de tunga. Fördelen med luddet är ju att det ytterst sällan kan komma in grus och skava mot hästen.

På min 170 + häst med stora ben har jag stl Large i fram och Medium i bak.

Det finns ju andra New som också är bra, t ex de nya Airflow men om jag förstod saken rätt så vill du inte lägga de pengarna?
Har ingen erfarenhet från övriga skydd då jag haft mina i så många år men det finns många här som har Picasso, det vet jag.

Jag har picasso och är super nöjd!! Jag hade iofs NEW förut på min andra häst och tyckte dom va kanon men nu blev de Picasso då priset passa min plånbok lite bättre :)

Jag har ett fullblod på 165 å jag har Medium både fram och bak.
Jag är jätte nöjd med mina å dom sitter på plats å glider inte ner eller snurrar eller va du nu frågade? :) Dom blir inte tunga i vatten å har nån slags vattenavvisande yta ..De kan du läsa om på hemsidan!

Vet inte va du mer vill veta men de e bara å fråga isf ;)

Du måste göra nåt fel med dina bakskydd eller också är storleken helt fel för din häst? Jag har exakt samma skydd som du, har haft i alla år och de har aldrig nånsin snurrat eller åkt ned när jag spänt dem ordentligt.

Jag upplever heller inte att de blir tunga när man ridit i vatten, däremot om man spolar dem fulla med vatten efteråt för att tvätta då blir de tunga. Fördelen med luddet är ju att det ytterst sällan kan komma in grus och skava mot hästen.

På min 170 + häst med stora ben har jag stl Large i fram och Medium i bak.

Det finns ju andra New som också är bra, t ex de nya Airflow men om jag förstod saken rätt så vill du inte lägga de pengarna?
Har ingen erfarenhet från övriga skydd då jag haft mina i så många år men det finns många här som har Picasso, det vet jag.

Har medium både fram och bak, möjligt att jag ska ha large bak? Men så tjocka ben tycker jag inte han har ändå att han borde ha största storleken som finns? :O
Men bakskydddet täcker inte hela benet när man spänner det, alltså det blir en glipa på utsidan på ett par centimeter.. svårt att förklara.
Även om jag spänner hårdare så snurrar de runt och kasar ner.. Så de är väl för små, men nog är jag besviken på kvalitén gällande den "okrossbara" skenan - som är bruten mitt itu på ett av mina skydd, och då har hästen inte varit i något hinder eller så.
Framskydden är jag dock nöjd med, sitter som en smäck!

Jag har picasso och är super nöjd!! Jag hade iofs NEW förut på min andra häst och tyckte dom va kanon men nu blev de Picasso då priset passa min plånbok lite bättre :)

Jag har ett fullblod på 165 å jag har Medium både fram och bak.
Jag är jätte nöjd med mina å dom sitter på plats å glider inte ner eller snurrar eller va du nu frågade? :) Dom blir inte tunga i vatten å har nån slags vattenavvisande yta ..De kan du läsa om på hemsidan!

Vet inte va du mer vill veta men de e bara å fråga isf ;)

Okej, men då kanske jag borde ha large i baksskydden? Det är inget fullblod utan ett halvblod av lite grövre modell.

benskydd.jpg

Här ser man hur de sitter, den bästa bilden jag hade.. Pilarna pekar på den glipa som jag menar, benskyddet når inte ända runt.

Ja..bak tror jag nog du ska ha large..min har ju ganska smala ben å medium passar perfekt runt men du ska nog hellre ta L då!!

Ja, de ser för korta ut på den bilden så Large är nog att föredra för dig. Min häst har korta skenor så han kunde inte ha large bak (istället ligger de hemma och skräpar...) utan jag fick köpa till ett par bakbens skydd medium efter jag köpt de 4 första i large...

Jag kan heller inte stänga dem helt utan får en glipa på utsidan men däremot ser jag ju tydligt på din bild att din häst har längre skenor än min.

Att skenan gick av i ditt skydd är ju kass. Om du hade köpt dem nya så kunde du säkert ha reklamerat den. Kan du nog i och för sig iaf men då får du nog vända dig direkt till fabriken i England och det kan ju kännas lite jobbigt.

Jo, det var det jag misstänkte, att de helt enkelt är för små.
Kanske ska höra av mig till tillverkaren ändå, värt ett försök. Vem vet - jag kanske får ett par nya bakskydd i rätt storlek? :angel:

Du skulle nog kunna ha framskydd i L.
Jag har L. o de är långa!! även för min mkt långbenta häst.
Gillar egentligen inte dessa skydd. De är hårda i nederkant o även om jag sätter lösare längst ner så tycker jag att de inte verkar vara komfortabla:crazy:

Jag har en vit o en svart uppsättning- om ngn är intresserad:grin:

Okej, men framskydden sitter ju bra. Det är nog bakskydden jag bör ha large på isåfall!

Har Picassoskydden och är jättenöjd med dem. De sitter fantastiskt bra :love:, lätta att rengöra och drar inte åt sig vatten. Fråga leverantören ang storlek, antar att du behöver L. Jag har S fram och M bak, men min häst har fullblodsben och är liten. Prisvärda måste jag säga, även om hästen har svårt att förlika sig med bakbensskydd överhuvudtaget så bakskydden har mestadels fungerat som hyllvärmare :crazy:

Fast det funkar ju inte riktigt att ha framskydden på bakbenen, de är ju inte utformade så tyvärr. :(

Jag gillade inte heller mina baksskydd från N.E.W med ludd. Köpte Style-skydd istället men tittade även på N.E.Ws utan ludd.

Fast det funkar ju inte riktigt att ha framskydden på bakbenen, de är ju inte utformade så tyvärr. :(

Jag hade framskydd bak på min fbldonna. Dock Airflowvarianten. De blev korta ja, men hon hade dem som hagskydd, så.. Gillade INTE ALLS utformningen av bakbensskydden. De var rätt storlek och satt bra, men gav henne hela tiden skav av nederkanten.

Så jag körde med framskydd runt om istället och problemet löst. Förutom att de blev korta så inga problem eller nackdelar.

Airflowskydden är otroligt lätta och trevliga, och suger ju inte åt sig vatten alls, däremot kan grus komma in. ALdrig minsta problem med grus innanför skydden på min SKAV-känsliga dam. Då kommer det in mycket mer grus i de med ludd jag har.

Jag har fullblodsherre på 162 cm, och inga 'klena fullblodsben'. Han har Large fram. Bak finns inga NEW-skydd som passar alls tyvärr, jag skulle bra gärna vilja se hur deras modellhäst är skapt jag.. Okej att min herre har långa skenor bak, men deras large bakbensskydd är på tok för korta, och för smala i omkretsen.

(I andra benskydd brukar han ha large resp full fram, och x-large resp x-full bak)

Jag skulle ha köpt Airflow igen utan att tveka, hellre än de med ludd (de är mkt svårare att forma efter benet med, känns oformliga, nu har jag dock inte haft dem så länge, men airflow satt bra direkt), om inte nuv herrn haft sina fula blisterskador och jag inte törs använda oluddade skydd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 990
Senast: ameo
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 469
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 120
Senast: Luff
·
Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18