Benfrakturer

Jag hade en hund som bröt vänster framben, hon blev opererad och fick en platta fastskruvad i benet. Låååång burvila, när benet sedan var läkt opererades plattan bort och hon skulle fortsätta ha burvila ett tag till. Tyvärr bröt hon benet igen men på ett annat ställe, hon fick en ny platta inopererad men efter två veckor smulades benet sönder. Jag fick välja mellan att låta veterinären amputera benet eller låta lillskruttan somna in, jag valde att låta henne somna in.
Min mellanhund har opererats för patellaluxation på högerbenet, hon fick gå på vattentrask en gång i veckan samtidigt som vi långsamt fick öka promenaderna. (Givetvis är det inte samma sak som att ha brutit knät.)
Känner att jag glömde bort att ta med lite viktig information. För det första, i vanliga fall låter man plattan sitta kvar i benet men eftersom min chihuahua var skitliten och benet som gick av bara var ett par millimeter brett kunde man inte göra det i hennes fall eftersom plattan då antagligen hade försvagat benet på sikt.
För det andra, anledningen till att det gick åt helvete med henne var för att hon antagligen led av benskörhet. Första gången bröt hon det när hon sprang på parketten i vardagsrummet, de andra gångerna när hon gick lugnt och stilla ute.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Vår flatte Melker har i veckan opererats för patellaluxation. Är det någon här som gått igenom detta och kommer ihåg hur lång tid...
Svar
2
· Visningar
291
Senast: msp
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar