Bemöta hund

Shettisar

Trådstartare
Något jag funderar på är hur bemöter man en ny främmande hund som kommer fram till en?

Titta bort,låta den nosa sen klappa?

Ställa sig böjd över,klappa direkt med någon söta små ord?

Ignorera och sen ge en klapp?

Ja hur gör ni?
Nu utgår vi från att ni inte har er egen hund med utan ni träffar hunden med dess ägare .

Sv: Bemöta hund

Jag gör ingenting såvida hundens ägare inte släpper fram hunden för att det ska bli klappad.
Man ska aldrig gå rakt fram till en hund för klappa, och absolut inte om du inte känner den. Hunden kan ta detta för hot.

Även om man står och pratar med ägaren behöver man inte klappa hunden. Det är upp till ägaren om den vill att hunden ska bli klappad och hälsad på. Annars är risken stor att man får en hoppande hund eller en hund som desperat ska fram och hälsa på alla den ser.

Nja nu menade jag om man står stilla och hund med ägare kommer fram och ställer sig och pratar.Hunden har långt koppel eller är lös.
Ägaren inte bryr sig vad hunden gör eller inte gör så länge den finns inom synhåll.

Hunden nosar på en och man vet inte om man ska hälsa och hur man ska bemöta den.

Det har hänt att de säger att hunden är inte 100% pålitlig men låter man den bara nosa så....

Eller om hunden är pålitlig .Detta är givetvis en hypotetisk fråga...
Ren nyfikenhet på hur hundfolk hälsar på främmande hundar helt enkelt:smirk:

Ok, men jag hade ändå ignorerat en stund och försökt läsa hunden. Hur den beter sig mot dig. Säger ägaren att den inte 100 % pålitlig då hade jag definitivt inte hälsat. Om man bara ignorerar så kommer hunden ( om den vill ) att ta kontakt med dig. Och då tycker jag det är ok att hälsa, dock lugnt och bara säga hej typ.

Det beror helt på vad hunden visar för något. Men i vanliga fall när någon främmande hund springer fram och nosar på mig så brukar jag bara stå still och låta den nosa. Sedan beror allt på hundens signaler vad jag gör sen.
Är det en väldigt påflugen och hoppig hund så vänder jag den ryggen.

Det beror på vad det är för hund. Jag är inte en sådan som egentligen hälsar så mycket på andras hundar faktiskt. Men är det någon som kommer och trycker sig emot mig och vill bli klappa så vist klappar jag :) Men om hunden bara nosar så är jag så tråkig att jag inte hälsar. Är det en vild hund som hoppar så vänder jag bara överkroppen/ryggen mot den och parerar bort den.

Tippan skrev:
Det beror på vad det är för hund. Jag är inte en sådan som egentligen hälsar så mycket på andras hundar faktiskt. Men är det någon som kommer och trycker sig emot mig och vill bli klappa så vist klappar jag :) Men om hunden bara nosar så är jag så tråkig att jag inte hälsar. Är det en vild hund som hoppar så vänder jag bara överkroppen/ryggen mot den och parerar bort den.
Så gjorde kursledarens schäfer hane igår, alltså kom fram och luktade på mig, jag lyfte upp handen eftersom jag hade en cigg däri. Men jag brydde mig inte om hunden för övrigt, kursledaren frågade direkt är du rädd för schäfer hundar? Nej sa jag men jag ville inte han skulle springa in i ciggen därför lyfte jag undan den:crazy:
Jasså sa han annars trodde jag du var rädd eftersom du inte klappade honom:confused: :cool:

Ja så kanske de tolkar det, men då får de göra det då :D

Själv är jag så kort så kommer det riktigt stora hundar, typ GD så är de nästan i näshöjd på mig (nåja inte riktigt) Men jag tror att just för att min ansikte är så frestande nära så sträcker de på sig lite extra och ska alltid slicka mig i ansiktet *puä* Så jag lutar mig alltid bakåt när de kommer och de tror säkert att jag är jätterädd ;)

Tippan skrev:

Jag gör ganska så exakt likadant. Klappar inte på andras hundar om de inte verkligen trycker in näsan i handen på mig. Men det beror väldigt mycket på situation.

Shettisar skrev:
Något jag funderar på är hur bemöter man en ny främmande hund som kommer fram till en?

Vi förutsätter att hundens ägare låter sin hund komma fram och hälsa.

Shettisar skrev:
Titta bort,låta den nosa sen klappa?
Vettigast att göra så med en främmande hund.
Shettisar skrev:
Ställa sig böjd över,klappa direkt med någon söta små ord?
Inte så bra att göra så, då hunden kan uppfatta dig som ett hot.
Shettisar skrev:
Ignorera och sen ge en klapp?
Om hunden vill bli klappad, så visst, det går bra att ta det alternativet med.

Personligen blir jag sur om någon försöker klappa min hund utan att fråga, även om de frågar så får de inte det. För han vill inte bli klappad, han drar sig undan, men alla försöker gå fram till han ändå o klappa honom o lyssnar inte ett skit :mad: De tror att de funkar om de sätter sej på huk o sträcker fram handen, det värsta man kan göra med en hund som inte vill ta kontakt, då blir man ju verkligen hotfull. Så nu har han börjat morra åt folk istället eftersom de inte låter han va ifred :( Fast då fattar de iallafall :mad:

Det bästa med alla hundar är att ignorera dem tills de själva vill ta kontakt.

Det bästa tycker jag är att först hälsa på ägaren sen knäböja och göra sig tillgänglig för hunden dvs. låta den komma fram och nosa om den vill, inte titta den i ögonen utan fortsätta prata med ägaren.
Sen gör det sig själv.

Jepp. Precis vad som hänt med ena min hund. För man ska sätta sig ned det är jättebra *urk* Vad less jag var på det. Nu har hon löst det på sitt eget sätt genom att helt enkelt hoppa till mot folk som hon vill öka avståndet mot och då studsar de 5 meter bak och hon är jättenöjd. Nu är ju jag oerhört med i dessa situationer, så de uppstår i princip aldrig, men ibland så är folk så påstridiga att jag inte lyckas mota dem! Men det är jag som har ansvaret att hon ska slippa göra så, och helt klart var jag orutinerad när hon var valp/unghund.

Snälla sluta knäböja om inte ägaren verkligen ber dig.

Jag gör precis som du. en del tycker nog jag är skittråkig som inte hälsar på deras hundar. Men visst, vill de bli klappade så kan jag säga hej, men mer är det inte.
De som inte har hund kanske tycker det är kul att klappa och gosa, men när man har hund har själv har man inte det "behovet".

Så är det kanske?! Men jag gossar gärna med hundar som jag känner och som vill bli gossade. Man gossar ju heller inte med folk man inte känner direkt :p Men det är kanske så att man gosar av sig på sina egna? Sen brukar de ju alltid få en *gonattpöss* på huvudet varje kväll!! Ofta är det ju också så att hundar som inte känner en inte är så intresserade heller, de vill ju mest nosa av vem man är. Sen finns det så klart hundar som vill bli klappade av ALLA!

Min egen hund vill gärna kasta sig över folk och pussa dem och känna lite med tänderna, och blir ännu vildare när folk pratar gulligt med henne och sätter sig på knä. Så jag blir jätteglad när folk ignorerar henne, eller iaf väntar ett tag så att jag hinner förklara hur hon är.

Jag tänker inte lika klokt när det gäller andras hundar. :o Jag brukar fråga om jag får hälsa och är det ok och hunden kommer fram så pratar jag snällt och klappar lite.

Självklart gossar jag med mina :love: Det gör jag mycket, är kanske därför jag inte behöver gossa med andra hundar.
Men visst, vill en hund bli klappad och myst med, så ställer jag upp. Men då blir det nog mer spontant att jag klappar lite under tiden jag pratar med matte/husse.

Grana som fick en grå och en brun på magen i morse i sängen + en katt :D

Ja ja absolut, men det var just det där med att man kanske är avgossad som gör att man inte kastar sig över andras hundar!!

Annars brukar "längs med" också vara poppis på morgonen. Längst vinner! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Nordthor
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama