För varje hund jag har haft har jag jobbar mer och mer med belöningsutveckling från början. Man får så otroligt mycket på köpet med effektiva och konfliktfria belöningar.
Jag belönar främst med lek vid träning och mer med godis i vardagssituationer. I leken vill jag ha en hund som snabbt engagerar sig och vill leka med MIG först och främst. Med eller utan leksak. I leken kan jag "fostra" in massor av olika beteenden (samarbete kring föremål, släppa, bli passiv mm.) som jag har nytta av i många situationer. Med min senaste hund har jag fått till en bra samarbete kring föremål som vi leker med vilket underlättar massor, hon belönas nästan bara med lek vid träning. Med min äldre hund uppstår med konflikter i leken i och med att han drar "ärevarv" om han får chansen och jag upplever att han har mer konfilterande känslor i leken som stör träningen. Han belönar jag numera oftare med godis då dessa känslor han får påverkar träningen för mycket och han är en extremt gasad hund. Trist och hade kanske kunnat förebyggas med bättre grundträning när han var valp.
Belönar jag med godis så försöker jag undvika att bli en passiv godisautomat, ofta får de göra ett kort omvänt lockande eller jaga godbiten innan de får den. Gärna kombinerat med social belöning om jag vill lyfta hunden eller att jag blir mer passiv om jag vill dämpa hunden.
Den senaste kursen jag höll i (är instruktör) var en ren belöningsutvecklingskurs. Mycket bra att få fokusera enbart på den grunden som faktiskt oftast är det som strular om den övriga träningen inte fungerar. De ekipagen gjorde mycket stora framsteg på bara 4 tillfällen. Från konflikter i leken till riktigt bra samarbete. Samt att de fick lära sig omvänt lockande och att få hunden att lämna föremål i handen.
För en hund som inte vill leka med leksaker får man börja med något inbjudande (gärna fluffigt) i ett långt snöra och leka nästan som man gör med en katt. Leksaken ska "leva" som ett litet bytesdjur. Endast korta pass så att hunden alltid vill mer när leken tar slut. Sen kan man förhoppningsvis gradvis öka leklusten och så småningom får hunden att vilka kampa om leksaken. Aldrig någonsin trycka upp en leksak i ansiktet på hunden i det läget utan alltid låta hunden jaga ikapp leksaken.
Tycker detta film är bra gällande lek med hund:
LÄNK